Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is yoga geschikt voor dikke mensen?

Zit hun lijf in de weg dan? Onze nicht wil yoga gaan doen, maar heeft meer dan een maatje meer....zou dat lukken?
Dit is niet niet gemeen bedoelt ofzo hoor, ik vraag het me gewoon af.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.8K
Pieter2011
13 jaar geleden
Ik heb altijd begrepen dat er 3 hoofdcategorieën zijn binnen de yoga: yogagymnastiek (dát ik echt zweten, kan ik je uit eigen ervaring vertellen); yoga gericht op concentratie (ik dacht vooral op het ontspannen van je lichaamsdelen) en yoga die zich richt op meditatie. Heel goed kijken dus welke vorm van yoga het best bij je past.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
komt er bij yogagymnastiek nog iets van spiritualiteit bij kijken? Ik bedoel wat diepgang bij de oefeningen of is het echt cardio?
Ik ga 2 maal in de weeks naar de sportschool voor puur cardio oefening, vanwege stoppen met roken en goede conditie opbouwen maar yoga lijkt mij ook wel wat, alleen niet voor de conditie. Die vorm die jij noemt mss wel!
Pieter2011
13 jaar geleden
Ik heb ooit een cursus Hatha yoga gedaan; de eenvoudigste vorm van yoga, dacht ik. Eén jaar deden we de gymnastiek-variant, het andere jaar de cursus gericht op concentratie. De eerste was hard werken, "rekken en strekken" en veel zweten, met aan het einde een paar ontspanningsoefeningen. Heel goed om te leren met je lichaam bezig te zijn. Wij deden het echt voor de lol en namen onszelf niet al te serieus. De meeste cursisten deden dat wel. Niemand had (voordat de yogales begon of na afloop) ook maar enig contact met elkaar.
De concentratie-variant was veel relaxter en vooral gericht op ademhaling en (ont)spanning. Vooral geschikt voor mensen die willen leren om spierspanning te herkennen en verminderen. En de meditatieve richting zal zich wel meer op je gedachten richten (denk ik;-); misschien met een mantra of zo.
Tijdens de cursussen die ik volgde werd er nooit over spiritualiteit gesproken. Het was heel doelgericht.
Naast Hatha yoga zijn er nog talloze andere vormen, maar die ken ik niet. Op het internet vind je er vast wel meer over. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik las zojuist een artikeltje met het gezondheidsnieuws over yoga:
http://www.nu.nl/gezondheid/2576300/yoga-vermindert-pijn-bij-fibromyalgie-via-stresshormoon.html

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat kan zeker. Bij yoga moet je altijd rekening houden met je eigen grenzen, een goede yogalerares zal daar keer op keer op wijzen.
Ik zit zelf in een poweryoga-klas op mijn yogaschool en ook daar heeft een poosje een erg lijvige vrouw meegedaan.
Ze deed alle oefeningen mee en als het te zwaar werd deed ze het wat rustiger aan of stopte iets eerder met de oefening. Na verloop van tijd is ze wel een andere klas gaan volgen omdat deze les toch te zwaar voor haar was, ze is toen overgestapt naar hatha-yoga en dat beviel haar beter.
Er zijn enorme verschillen tussen yogascholen en daarbij ook nog bij de verschillende lessen, een les is ook zwaar afhankelijk van welke yogajuf je treft.
Het loont de moeite om meerdere proeflessen in verschillende scholen en klassen te nemen om te kijken of een waar je een klik bij voelt. Het kan frustrerend zijn om aan een les deel te nemen met zwaardere oefeningen met ver gevorderde mede-yoga-ers. Een les zoeken voor beginners of met meer rustiger oefening is aan te bevelen, dan kan ze het rustig opbouwen.
Voor de oefeningen hoef je niet superlenig te zijn, alhoewel het wel helpt, en het leuke is dat je bij yoga al snel kunt opmerken dat iedereen nu eenmaal anders in elkaar zit, sommigen zijn goed in balans en weer anderen in kracht of lenigheid.
Maar verder wil ik vooral zeggen: doen. Ik ben zelf vol lof over yoga. Beoefen het nu 3 jaar en ben oorspronkelijk begonnen omdat ik recidiverende rug- en schouderklachten had. Sinds ik yoga doe is dat voorbij, ik noem het weleens preventieve fysiotherapie. Daarnaast is het heel ontspannend en leuk. Ik denk dat deze sport voor vrouwen met een maatje meer een stuk toegankelijker is dan een sportschool.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat is zeer wel mogelijk, zij het in aangepaste vorm.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen kan yoga doen. Je hebt veel verschillende soorten yoga, kijk gewoon welke je het beste bevalt, er zijn rustigere en actievere soorten.

Ik heb een tijdje yoga gedaan en je zag echt allerlei soorten mensen, jong, oud, dik, dun.

Toegevoegd na 1 minuut:
Alle oefeningen doe je binnen je eigen grenzen. Ze zal zelf wel aanvoelen of iets goed lukt of niet.

Ik nam altijd een handdoek mee. Ik heb moeite om mijn tenen te pakken met gestrekte benen, dus ik sloeg handdoek eromheen en dan dat vastpakken.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een sok gebruiken kan ook.
Volgens bijgevoegde website wel.
"Yoga is voor iedereen omdat Yoga er voor ons is. Het is voor kinderen, jongeren, zwangere vrouwen, volwassenen, ouderen, gezonden en zieken, dikke en dunne mensen. Zij die willen groeien in hun ontwikkeling op weg naar wijsheid, liefde en levensgeluk."

http://yogasneek.nl/over_yoga/wat_yoga.html
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
yoga heeft heel veel verschillende houdingen. goede yogagroepen zorgen ervoor dat diegenen die de houdingen niet kunnen doen, een aangepaste houding kunnen doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja hoor ze kan gewoon aan yoga doen. overigens is yoga niet per definitie iets spiritueels.

je nicht laten kijken naar welke stroming en welke vorm van yoga haar lijkt en ze kan aan de slag :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yoga is iets holistisch, en dus steeds aangepast aan de persoon die aan yoga doet, je controleert het nl. zelf; hoe ver je in een oefening gaat, of je een oefening wel of niet doet, hoe lang je die doet,...Indien er een ziekte is die voor dat 'maatje meer' zorgt dan kan er best met de behandelende arts overleggen.
Voor de rest kan het prima...Gewoon goed luisteren...Naar je lichaam;)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding