Waar zijn mensen met dyslexie beter in dan niet-dyslectische mensen?
Ik heb wel eens mensen horen beweren dat dyslexie een andere manier is van dingen verwerken, en dat onze maatschappij nou eenmaal is ingericht voor niet-dyslectische mensen. Als het 'anders' ipv 'stoornis' is, zouden mensen met dyslexie dus ergens beter in moeten zijn.
Waarin?
Toegevoegd na 21 uur:
Als mensen met dyslexie zich ergens meer in ontwikkelen door oefening omdat dat het min of meer het logische gevolg is van hun aandoening/handicap/'anders zijn' is het logisch dat ze daar dan beter in worden.
Maar naar zoiets was ik niet op zoek.
Het is natuurlijk veel fijner, sociaal aanvaarder en gezelliger om over dyslexie te spreken als 'anders' ipv 'handicap'. Zonder mensen voor het hoofd te willen stoten vroeg ik me af of dit wel terecht is.
Ik denk dat zoeken naar iets waar dyslectische mensen automatisch gemiddeld beter in zijn kan laten zien of het een handicap of 'anders zijn' is. Ik ben benieuwd hoe het zit.
Het is ook onzin om een hardloper met 1 been te omschrijven als anders ipv gehandicapt. Soms bekruipt me het gevoel dat mentale aandoeningen heel geforceerd als anders ipv handicap worden omschreven.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.