Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom kijken sommige mensen vrij vlug neer op andere mensen maar doen ze de mensen geen kwaad?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
Kimath
13 jaar geleden
Als je lang bent, kijk je al snel op mensen neer.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Ik denk dat personen die neerkijken op andere, zich te goed voelen om zich met hen te bemoeien
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan daarvoor verschillende redenen/oorzaken bedenken.

- iemand behoort tot een bepaalde beroepsgroep, en put daar zijn eigenwaarde uit. Het neerkijken op anderen betekent niet veel meer dan conformisme aan zijn beroepsgroep. Zo kijken stedelingen neer op boeren. Boeren op stedelingen. Advocaten op vissers, en visser op advocaten.

- iemand is licht narcistisch. Het hoort dan bij zijn karakter(stoornis) om op anderen neer te kijken, ter bevestiging van zijn (beschadigde) zelfbeeld. Licht, omdat dit dan niet zover gaat dat hij anderen daadwerkelijk beschadigt.

- het kan ook nog aan de andere kant liggen, dat diegene dit gevoel heeft, maar dat dat berust op een misverstand.

Zit hier wat bij?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ook lange tijd 'neergekeken' op anderen, met wie ik ook in gesprek ging, ik ging er (onbewust) boven staan. Het is een soort van zelfverdediging. Omdat ik (onbewust) bang was om gekwetst te worden zorgde ik dat ik neerkeek op de ander. Negatieve dingen doen dan minder pijn (denk je).

Het kan dus, in aanvulling op bovenstaande antwoorden voortkomen uit (onbewust) onzeker zijn, en dus een soort van zelfverdedigingsmechanisme zijn. Op zich niet erg, maar het kan wel lastig zijn, zowel voor diegene zelf als voor vrienden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sowieso een plus voor je eerlijk antwoord. Bovendien klopt het ook. Je probeert je eigenwaarde te verhogen of zelfs te verbergen door op anderen neer te kijken.
Ik vind je heel sterk dat je dit bij jezelf hebt uitgezocht.
Top!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding