Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

welke pees heb je niet persee nodig in je pols?

ìk heb een pees doorgesneden en bij het ziekenhuis zeiden ze dat het geen belangrijjke pees was, die bij de meeste mensen niet eens ergens aan gehecht is. hoe heet deze pees?

Toegevoegd na 10 minuten:
deze is daarom ook niet gehecht

Toegevoegd na 10 minuten:
deze is daarom ook niet gehecht

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

De officiële naam ken ik er niet voor, hij heeft wel een officiële naam maar die is zo moeilijk dat ik hem ondanks dat ik hem vaak heb gehoord altijd binnen 1 minuut weer vergeten ben, maar hij wordt vaak de 'apenpees' genoemd. Veel mensen hebben hem niet eens, dus je hebt mazzel dat jij hem wel hebt en net díe hebt doorgesneden ;-) Wij pakken voorwerpen anders dan een aap dat doet, en hebben hem niet nodig. Een aap heeft dezelfde pees, maar door zijn manier van dingen vast pakken heeft hij hem wel nodig.

Je kunt de apenpees gemakkelijk missen. Ik heb bij een auto-ongeluk mijn pezen in mijn hand afgesneden, en nu hebben ze de apenpees uit mijn arm gebruikt om de pezen in mijn hand te reconstrueren. Ik kan niks minder met mijn arm of hand dan ik kon toen die operatie nog niet was gedaan. Wij hebben hem echt niet nodig, maar het is een handig extraatje als je ooit iets aan een andere pees krijgt, haha ;-) Maar heel veel mensen hebben hem niet. Als je graag wil kan ik bij mijn volgende controleafspraak (maandag) even aan mijn chirurg vragen wat de officiële benaming van de pees is? Maar de apenpees is, ook onder artsen en andere medici zelf, veel gebruikelijkere benaming is mij opgevallen...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Bedoel je de musculus palmaris longus? Ik heb geen medische kennis, hoor, maar met googlen kan je ook heel ver komen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Amadea: Eh.............. (A) Ik heb geen idee. Als ik het zo lees denk ik niet: 'Ja! Dat was hem! Dat zeggen ze!' Maar als ik hem google dan lijkt hij er wel een beetje op dus het zou heel goed kunnen! Had ik nu maar Latijn gehad op school....Dan had ik het misschien kunnen onthouden.... ;-)
Amadea
13 jaar geleden
Ja, dat moet 'm zijn: de Palmaris Longus (PL) is een goede kandidaat als we denken in termen van spieren die
"gemist" kunnen worden. Ten slotte heeft niet iedereen een PL. (Bron: http://www.handenteam.nl/pdf/transposities.pdf)

Andere antwoorden (2)

De pols is een complex gewricht opgebouwd uit 8 polsbotjes, 26 gewrichtsbanden én 23 pezen.
Verschillende buigpezen in de hand of pols zorgen ervoor dat je de hand goed kunt bewegen en er ook kracht mee kan zetten.
Waarschijnlijk heb je een andere pees doorgesneden die je niet nodig hebt om je pols of hand te bewegen.
Die heeft geen specifieke naam, dat is gewoon een pees.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
M. Palmaris longus, heeft nie iedereen en functie man fus gemakkelijk over worden genomen door de andere spieren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Heb je dat van jezelf of hierboven gelezen?
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image