Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoever blokkeert een ruggenprik ?

Voor verwijdering van twee ongewenste (kwaadaardige) tumoren uit de blaas drie jaar geleden, kreeg ik een ruggenprik die verdoofde tot aan de schouders. Omdat de leerling ondanks toezicht van de hoogleraar te drastisch had gesneden volgde 's avonds een spoedoperatie om een bloeding in de blaas te stoppen. Wéér een ruggenprik dus. En wéér zo'n hoge blokkering.
Hoewel mede-patiënten opmerkten dat mijn longemfyseem zich hoorbaar manifesteerde (ademnood) zette de verpleging mij in een stoel, rolde mij naar de hal en nam afscheid met de melding: De taxi komt zo. Naar mijn overtuiging had ik niet ontslagen mogen worden omdat mijn longprobleem heftig reageerde op de ruggenprik. Mijn huisarts liet mij om die reden drie dagen later met ademhalingsklachten opnemen in een perifeer ziekenhuis.
Nu bestaat de vrees dat over drie maanden weer een tumorverwijdering in de blaas nodig is. Ik ben, begrijpelijk, als de dood dat dat weer problemen oplevert. Daarom de vraag: hoever blokkeert een goed toegediende ruggenprik en, als er een uroloog onder de lezers is: is de cystoscoop een operatie-instrument dat ik als alternatief kan verlangen ?

Aat.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
622

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

http://www.amc.nl/index.cfm?pid=5014

Op deze site kan je precies zien hoe een ruggenprik werkt.

Er is verschil tussen een spinale- en een epidurale ruggenprik en het is een afweging van de anesthesioloog
welke nodig is. Ze kunnen nl. zelf bepalen tot welke hoogte verdoofd moet worden.
Ik heb een keizersnee gehad met ruggenprik, omdat ik zelf bij de geboorte aanwezig wild zijn. Alleen mijn onderlichaam was dan ook verdoofd en volgens mij is de blaas ook een buikorgaan en vind ik het vreemd dat je tot aan de schouders gevoelloos was. Maar ik ben geen arts en weet dus niet waarom dit zo ver moest. Ik neem dus aan dat van tevoren in een gesprek met de anesthesioloog is besproken of het een algehele - of regionale anesthesie zou worden. Indien regionaal was afgesproken, werd er dus een fout gemaakt of hebben ze het zekere voor het onzekere genomen i.v.m. evtl. uitzaaiïngen.
Voor de operatie plaatsvindt, heb je altijd een voorgesprek met de anesthesioloog. Vertel hem over je angst en vraag uitleg over alles! Laat je helemaal voorlichten en vraag hem of je behandelaar of een cystoscoop een alternatief is en waarom het niet zou kunnen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding