Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn zweet ruikt heel erg sterk. Ook als ik gewoon naar school ga. wat kan ik doen?

Ik ben een meisje van 13 en ik zweet heel veel. Ik gebruik nu een Deo van Rexona maximum protection. Ik gebruik dat nu meer dan een jaar. In het begin werkte die Deo heel erg goed maar nu merk ik dat die eigenlijk niet meer werkt. Ik fiets elke dag 6 kilometer naar school in een normaal tempo. Ik beweeg niet te veel en doe ook niet te warme kleren aan. Ik vind dit heel erg vervelden want eigenlijk stinken mijn t-shirts elke dag erg sterk naar zweet (alleen onder mijn oksels) Als mijn t-shirts in de was hebben gezeten is de geur er niet helemaal uit dus de geur blijft eigenlijk ook in de t-shirts zitten. Ik heb dit ook als ik net een nieuw t-shirt aan heb dus het zal niet aan de t-shirts liggen.
Weet iemand iets wat ik kan doen? een goede of speciale deo?

Toegevoegd na 5 minuten:
@HatseFlatesman, nee volgens mij stress ik niet. ik heb dit al heel lang.

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik scheer mijn oksels altijd. Wow, wat geven jullie goede tips. ik denk dat ik een keer die van odorex ga gebruiken
p.s. ik fiets intotaal 12 km per dag. en niet 6 (sorry is mijn eigen foutje)

Toegevoegd na 25 minuten:
p.s. die deo die ik gebruik is antitranspiratie

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stress je veel? Wat dit is een reden waardoor je meer kunt zweten als normaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb niet alle 16 antwoorden gelezen en het is ook geen 'echte' oplossing maar bij mij op school hebben ontzettend veel meisjes deo bij zich!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of je een deo roller of een spuitbus gebruikt? Over het algemeen werkt een roller veel beter, omdat het echt aankomt op de plaats waar het voor bedoeld is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahah dit is zo grappig, het lijkt alsof allemaal mensen reclames maken over deodorant. whahah. :P ;D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik had begrepen 6 km naar school en 6 terug, dus 12.
was dus geen fout van jou

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (29)

Vaker van deo verwisselen helpt! Verder veel water drinken en minder gekruid voedsel eten. Je zegt dat het niet aan je t-shirts ligt, maar het is wel zo dat je in synthetische shirts sneller zweet. Kijk voor de zekerheid maar eens in je t-shirts. Je kunt het beste alleen t-shirts van 100 % katoen dragen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Oksels scheren helpt ook! Bacterieën nestelen zich graag in okselhaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
water moet je veel drinken maar gekruid voedsel heeft er niks mee te maken. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker wel! Mensen die een ander voedselpatroon hebben, hebben een hele andere lichaamsgeur. Iemand die thuis bijvoorbeeld vaak Indonesisch eet (om maar zo een voorbeeld te noemen), ruikt anders dan iemand die Hollandse pot eet. Ze heeft het specifiek over een sterke lichaamsgeur, dus mijn bijdrage heeft hier wel wat mee te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mee eens
soms ruikt het bij mij ook ineens sterker, of anders, en dat ligt dan aan wat ik gegeten heb
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt + goed antwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met die kruiden weet ik het niet zo... Wat voor kruiden dan precies..?
De rest klopt als een bus.
+ waardig :)
Serieus dit helpt: meer fruit eten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wil je graag geloven, klinkt goed. Nu nog de motivatie... (?)
Dat is vrij bekend bij meiden en jongens van die leeftijd. De geur is over het algemeen ook wat heviger dan normaal, dit komt door de hormonen. Ik heb er zelf ook last van gehad. Toen ik Odorex ben gaan gebruiken, heeft dat zeker geholpen. Ik dep nu nog elke week, maar blijf dan ook echt een week geurloos droog.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5 Odorex aandeelhouders? Wat is er zo speciaal aan Odorex??
Zelf gebruik ik ook rexona, misschien kun je proberen om een andere deo te gebruiken? Neem je deo mee naar school, of waar je ook heen gaat en spuit het om de zoveel tijd eens op.
Heb zelf ook gehoord over odorex, dat het een best fijne deo is.. Probeer die eens als andere deo..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is dit iets voor je

okselpads
Okselpads zijn zachte katoenen plakkers die veel weg hebben van een inlegkruisje. Je plakt ze aan de binnenkant van je schirt en daar vangen ze het transpiratievocht onder je oksels op. Zo zorgen ze ervoor dat je kleding droog blijft en de vieze geurtjes in de pads blijven. Een ander voordeel aan het gebruik van okselpads is dat je kleding langer mee gaat, doordat wordt voorkomen dat je transpiratievocht vlekken maakt in je kleding.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou producten van Odorex kunnen gebruiken, bijvoorbeeld de Odorex depper. Die breng je dan na het douchen op je oksels aan (niet doen als je pas geschoren hebt!) en dan laat je het opdrogen. Als het goed is heb je dan een paar dagen tot een week geen last meer van een zweetgeur. Bij mij heeft dit echt geholpen. Je kan Odorex gewoon kopen bij de kruidvat.
http://www.cosmopinie.nl/product/extradrydepper.html
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Odorex begon bij mij heel erg te irriteren. Tot kleine bultjes toe :s
Uitproberen of je zweet anders gaat ruiken als je minder eiwitten eet. Dus uitproberen en een week geen vlees, vis eieren of soja eten en iemand laten ruiken of het anders ruikt.

Bij sommige mensen worden eiwitten omgezet in andere stoffen, ( Ketose) , vooral als je te weinig koolhydraten eet . Die zijn nodig voor verbranding . Omdat jij elke dag 6 KM fietst zal je misschien eiwitten verbranden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ketose_(metabolisme)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
appel dus :)
Je kunt therme skincare gebruiken. Verkrijgbaar bij elke drogist. Therme moet je smeren onder je oksels. Het helpt echt. Therme voorkomt overmatige vochtvorming zodat de huid fris en droog aanvoelt. Aanrader dus :).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In plaats van deodorant moet je antitranspirant/antiperspirant gebruiken!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet wat je bedoeld met sterke zweetgeur. Volgens de dokter kwam het omdat ik chronisch Ijzergebrek had. Ik heb wekenlang een ijzerdrank gedronken. wat ook helpt is deo gebruiken die juist NIET het zweet tegen houdt. het stopt de zweetklieren dicht en ik zit me dan altijd af te vragen waar dat zweet naar toe gaat, van nature transpireer je, het moet toch ergens naartoe?? Dus ik gebruikte jarenlang een deo van Nivea, zonder Alcohol en zonder geur. Ja ik weet klinkt griezelig, maar serieus waar ik rook niet meer naar zweet, tezamen met die Ijzerdrank natuurlijk. Nu gebruik ik Deo van Weleda, en ik ruik nog steeds niet. Tijdens het douchen gebruik ik betadine scrub, te koop bij de drogist en de apotheek. het desinfecteert heel goed en gaat nare luchtjes tegen. Zon flesje kost dan wel 7 E, maar al deze dingen samen hebben ervoor gezorgt dat ik niet meer sterk ruik. Ongeacht de hoeveelheid beweging die ik op een dag doe.
Sterke zweet geur kan ook nog met vermoeidheid samenhangen en het feit dat je in de pubertijd bent, dan gaat je lichaam van alles overproduceren, ook hormonen die de zweetproductie stimuleren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het ook dat ik veel zweet maar het stinkt gelukkig niet. Ik gebruik Deoleen deodorant. Dat werkt bij mij echt super. Het kost wel wat maar die deo is ook geurloos. Je kan kiezen met alcohol erin of zonder alcohol
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kies in ieder geval voor een deodorant dat geschikt is voor een gevoelige huid. Het kan anders erger worden.
Deoleen gebruik ikzelf ook, maar misschien dat van andere merken (zoals Sanex) ook goed genoeg zijn.
Er zijn genoeg proefverpakkingen.
Ik heb wel zeep gebruikt die ook een anti-transpirant voor de gevoelige huid bevatte en goed was tegen puistjes. Die zou je ook kunnen proberen. Dan vooral de zeep (wastablet) van Seba med. Oppassen met de vloeibare, want bij sommige mensen droogt die teveel uit. De deodorant ervan vind ik niet lekker ruiken, maar dat is persoonlijk.

Toegevoegd na 7 uur:
TOEVOEGING
Nu pas de reacties bovenaan net onder de vraag gelezen.
Dat van die stof is wel een goede. Synthetisch zweet bijvoorbeeld veel erger. Katoen en viscose zijn "ademend".
Nu het uitverkoop is, zou je een paar leuke maar goedkope shirtjes erbij kunnen kopen om te proberen of dat verschil maakt. Hoe later in de uitverkoop, hoe goedkoper ze worden. Dan kan je ook een ander shirt aan doen na het fietsen als je weer "droog" bent.
Schoenen is ook zoiets. Als die te strak zijn en van plastic dan kunnen je voeten flink gaan meuren. Leer (huid) ventileert meestal beter.
Met parfum (en deodorant) moet je ook oppassen, want dat kan vlekken maken in de zon.
Zo kan je in elk geval e.e.a. proberen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gebruik Odorex Extra dry. Dit zit in een klein flesje en kun je onder je oksels aanbrengen met een watje. Het helpt echt perfect.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zweten is een combinatie van inspanning , hormonen (kinderen zweten nauwelijks, althans, niet zo vies) en.....wat je eet. 'Je zweet wat je eet', vrij letterlijk.

Hoe het komt weet ik niet, maar mensen die voornamelijk junkfood en veel suikerhoudende producten eten/drinken, stinken -in mijn opinie, en ik heb nogal een fijne neus- vaak erger dan mensen die gezond en afwisselend eten en met name kant- en klaarvoedsel en snacks en junkfood laten staan. Althans, binnen de kring mensen die ik persoonlijk ken is me dat al een paar keer opgevallen. Welke stof(fen) daarvoor verantwoordelijk is/zijn is me echter een raadsel ; misschien is het wel een of ander conserveermiddel ?

Je dieet veranderen is echter niet makkelijk, en zeker niet voor een 13-jarige die daar maar matig invloed op heeft. En ook los van het eten, zijn er nu eenmaal mensen die meer zweten dan een ander. Natuurlijk zijn er mensen die niet fris ruiken vanwege een slechte hygiëne, maar als dat het geval was, was je probleem allang opgelost. Die lijken zichzelf ook niet te ruiken of zo...

Het beste kun je wellicht proberen - naast het vermijden van veel junkfood en snacks- geen deo te gebruiken, maar een echte anti-transpirant. Ik ken hem alleen van Odorex, in een glazen flesje, dat je opbrengt met een watje. Eventueel kun je - als je dat lekker vindt - daar nog een deo met een geurtje naast gebruiken (met mate, want teveel parfum stinkt óók).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom min?? Is gewoon een goed antwoord, van mij +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
(Niet iedereen wil weten dat een ongezond 'dieet' een onaangename geur betekent. ;-) - of dat je met teveel deo op OOK stinkt.
Deoleen is echt hel erg goed.
Je kunt kiezen uit een verstuiver of een roller,ook kun je kiezen tussen deoleen met en zonder parfum.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik zelf uit ervaring heb geleerd is dat er verschillende manieren van zweten zijn en de ene stinkt niet zo erg als de ander.
- Zweten door inspanning is veel en dun zweet. Dat zweet je niet alleen onder je oksels. Je stinkt er nauwelijks door.
- Zweet door warmte stinkt maar niet zo erg als de laatste.
- Angstzweet. Om de een of andere reden stinkt deze het meest. Weet niet wat het is. Zouden er andere stoffen vrijkomen? Het is dit zweet dat komt als je een presentatie moet geven of als je een belangrijk gesprek hebt... en ook als je bang bent om te zweten. Als je overdag continu denkt "oh als ik maar niet ga stinken..." dan zweet je veel erger.

Naast een goede hygiene kun je niet veel anders doen. Veel mensen hebben dit soort problemen rond de puberteit. Het komt door de hormonen maar volgens mij komt het ook deels doordat pubers zich over veel dingen zorgen kunnen maken. Dus ook zweten.
Verder zou ik gewoon een anti transpirant gebruiken inderdaad. Maar op een gegeven moment werk het niet meer en wat dan overblijft is een lekere geur deo die de zweetgeur maskeert.

Aldus, mijn eigen ervaring.

Toegevoegd na 1 dag:
Wat ik ook gehoord heb over die vieze t shirts die dan blijven stinken is dat je ze in een bak met azijn moet laten weken. Het schijnt heel goed te werken, maar ik heb het zelf nog nooit geprobeerd. Ik gebruik soms van die zweet pads om mijn kleren te beschermen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gebruik deo icm een parfum ;) dan stink je ook niet
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja je hebt gelijk :(.... dit is mischien een dom antwoord hoor maar, laat het aan de hormonen over.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
elke dag je oksels heel goed wast en je deo een beetje afwisselt, kan het er voor zorgen dat je niet zo veel meer zweet... ;) suc6 ik hoop echt dat je er vannaf komt
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wil nog toevoegen dat als je shirt na de was nog ruikt, deze binnen no time, weer gaat ruiken, dus wat ik wil zeggen, probeer toch heter te wassen of idd een ander materiaal, maar trek geen shirts aan die nog ruiken na de was.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zoals hierboven al gezegd: gedeeltelijk is het een hormonenkwestie.
Verder inderdaad katoen dragen: in andere shirtjes zweet ik niet alleen al binnen 5 minuten, maar stink ik ook harder.
verschillende deo's uitproberen en regelmatig wisselen van deo: hierboven zijn al goede merken genoemd.
neem verder een schoon shirt mee naar school, en trek dit aan zodra je op school komt.

en een tip voor als het je een keer echt niet uitkomt dat ze je ruiken: de geur komt van de bacteriën op je huid, het zweet zelf is reukloos. Als je je oksels afveegt met een washandje met een beetje azijn dan zijn de bacteriën weg. daarna wel deo met geur opdoen, anders ruiken ze de azijn.
en niet te vaak gebruiken, want je haalt de goede bacteriën ook weg, en dat kan irritatie geven
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kijk nogal op een eigen manier naar gezondheid.

Zweten is natuurlijk en alhoewel veel mensen het hier aanraden gebruik geen anti-transparant (zo haal je de klacht maar niet de oorzaak weg dus een tijdelijke oplossing). Zweet zitten afvalstoffen in en je huid is het grootste orgaan dat stoffen opneemt en afgeeft. vandaar dat je meer gaat stinken als je rotzooi eet want je lichaam heeft meer om te verwerken.

Zoiezo geen koffie en alcohol maar neem aan dat je dat niet drinkt ;-)
Koffie is de grootste boosdoener in mijn ervaring voor stinkende oksels.
Bij mij werkt regelmatig naar de sauna en oksels goed schoonhouden. Hierdoor bevorder ik het zweten en gaan de afvalstoffen tijdens de sauna eruit.
Zoals eerder gemeld is is het mogelijk dat het met angst verergerd. ga na of het bij jou de ene dag erger is (veel druk met school ofzo) dan de andere.

Aangezien je lichaam een van het grootste orgaan is die stoffen opneemt spuit hier alstjeblieft geen rotzooi op. Hoeveel mensen ook beweren dat het het niet in het lichaam komt dat is onzin. Nicontine plijsters werken ook en wordt in het bloed opgenomen.

Als je afvalstoffen tegenhoud door antitransparant moet het ergens anders eruit en gaat je lichaam erger stinken of afval ophopen (velen andere klachten mogelijk).

Mijn advies:
let op je voeding (zo natuurlijk mogelijk en geen cola ed. zoiezo light producten, kant en klaar maaltijden, junkfood, snoep vermijden)
Draag luchtige kleding
Bevorder zweten op momenten dat het kan. sauna, sporten.
Gebruik natuulijke producten op je huid (Weleda bijv)

Als je iets niet kan eten is het in mijn ogen nooit gezond om op je huid te smeren (niet al te letterlijk nemen natuurlijk)

Ik wens je veel succes want het is een vervelende klacht. Genoeg reacties om je eigen mening te vormen en dingen uit te proberen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou je niet beter geen bron gebruiken? Eigen ervaring is geen bron en een van mijn antwoorden is aangepast omdat ik 'eigen ervaring' als bron heb gezet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de rest dikke +.
Deo altijd meenemen, extra kleding meenemen, vaker je wassen met zeep.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mss een te éénvoudig antwoord maar gewoon veel water drinken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeft allemaal te maken met je puberteit. Ik ben 9 en ook al puber, heb er nog niet zoveel last van. Wat ik nu typ komt uit mijn boek over de puberteit 'Ik word puber, wat nu? - ALLES WAT JE ALS MEISJE MOET WETEN':

'We moeten allemaal zweten. Als we dat niet deden, dan zouden we waarschijnlijk spontaan tot zelfverbranding ondergaan, want door te zweten koelt het lichaam af! Via onze talg- en zweetklieren ademt onze huid en raken we onze afvalstoffen kwijt. Tienerzweet is anders dan kinderzweet. Om te beginnen zweten we meer. Het is alsof de zweetthermostaat in ons lichaam op hoog is gezet! De gebieden die er het meest last van hebben zijn onze oksels en geslachtsdelen. Dat komt omdat onze zweetklieren, de apocriene zweetklier, vooral in deze gebieden zit. Deze klieren regelen of controleren de hoeveelheid zweet die wij produceren. De andere zweetklieren, de eccriene klieren, laten het zoute vocht naar buiten gaan waardoor we goed kunnen afkoelen.'

'Zolang we ons regelmatig wassen ruikt onze natuurlijke lichaamsgeur lekker'

'De lekkere lichaamsgeur wordt lichaamszweet als het zweet in in de lucht komt en geen tijd heeft om te verdampen. Bacteriën die vrijkomen uit de zweetklieren onder onze armen, voeten en in de schaamstreek zetten het zweetvocht om in die onmiskenbare muskusachtige geur. Ja- dat is het spul wat ons soms de adem beneemt en niet op een goede manier!'

'Hoe blijf je fris en hou je het hoofd koel?

We hebben allemaal in zekere mate een lichaamsgeur, maar daar kunnen we een heleboel aan doen. Het ligt voor de hand om goed op je persoonlijke hygiëne te letten.
*Neem dagelijks een douche of bad. Gebruik een milde zeep en warm water voor onder je armen en rond je bips (Ik zeg toch liever billen!) en je geslachtsdelen.
*Doe iedere dag schone kleren, ondergoed en sokken aan. Ruik aan een T-shirt of sokken die je al gedragen hebt voor je ze aantrekt. Dat kan al genoeg zijn om ze niet nog een keer te dragen.
*Draag kleren van natuurlijke of 'ademende' materialen (zoals 100% katoen). Hierdoor blijf je droger, omdat deze stoffen de lucht laten circuleren en omdat ze vocht opnemen. Vermijd kleren van nylon en synthetische stoffen die niet ademen en bovendien vocht vasthouden.

Cafeïne laten de apocriene klieren harder werken, water, fruit en groenten helpen om minder te zweten.'

Heb je hier wat aan?

Toegevoegd na 5 minuten:
Dit boek is een echte aanrader. Laatste alinea is verkort, anders te lang.

Toegevoegd na 1 dag:
Geen deo gebruiken!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Was je t-shirts eens op 60°C. Op 40°C gaan de bacterieen niet dood, om het even welke (koudwater)-zeep je gebruikt. Je zegt dat je shirts blijven ruiken, wellicht dat dit helpt...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ook even voor je gekeken (hoop dat dit antwood niet al gegeven is voor je) maar je zou Odaban kunnen proberen, zij hebben verschillende anti transpirant produkten alleen ze zijn wel aan de prijs en het is me niet helemaal duidelijk of je ze alleen online kunt bestellen.
Kijk even op www.odaban.nl
Het lijkt me een goed produkt, elders via google las ik ook diverse positieve reacties van mensen met hetzelfde probleem.
Veel succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zweet op zich stinkt niet zo. Het zijn vooral de bacteriën die zo stinken.

Je hebt geschoren oksel, dus dat is goed.
Wat ik niet lees in je vraag is hoe vaak je je kleding verschoont. Mocht je dat nog niet elke dag doen dan zou ik er vanaf nu mee beginnen steeds schoon goed aan te doen.

Ook kan in plaats van een chemische hoogstandje als een zoveelste nieuwe super deodorant, die in praktijk eigenlijk helemaal niet zo goed is voor je gezondheid, in water opgeloste aluin kristallen aanbevelen! Dat werkt véél beter dat alle deo's die ik ooit heb geprobeerd, en de oude Egyptenaren gebruikte het al.
Het is in de handel o.a. verkrijgbaar als DO2, en het is een klein flesje met een pompje waar je steeds een beetje nieuw water bij doet. De kristallen lossen dan weer in de oplossing op tot het verzadigingspunt. 1x per dag is voldoende, en ik kan het weten, ik gebruik het al 10 jaar met heel veel fysiek werk waarbij er dagelijks wat af gezweet wordt.

Gezonde voeding en genoeg drinken is ook aan te bevelen, let er ook op eens op dat je voldoende anti-oxidanten binnenkrijgt in je voeding.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hmm, ik zweet eigenlijk niet zo veel.
Maar mijn moeder wel en ze heeft een hele
goeie deo al haar geurprobleempjes zijn weg
ik gebruik hem nu zelf ook heel de familie trouwens :)
het is een lancaster deo in een potje geen flesje of tubetje.
kwa prijs denk kdat hij iets hoger licht dan die van de drogesterijmerken, maar het is dus zeker het waard.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding