Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is een hoge beschermingsfactor van zonnebrand wel nodig als je kort gaat zonnen?

Stel, de zonkracht is zo dat ik met mijn huidtype 15 minuten zonder bescherming in de zon kan. Als ik 1 uur wil zonnen en ik smeer me een half uur van tevoren in, is dan factor 4 (4 x 15 minuten) voldoende? Is het wel nodig om bijvoorbeeld factor 15 te smeren? En zo ja, waarom dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
702

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

In principe is het PRECIES zoals je zelf zegt. ECHTER in de praktijk ben je vaak toch wat langer in de zon, is de zon mogelijk toch wat feller dan gemiddeld EN pak je op andere delen van de dag (helemaal onbeschermd) ook vaak wat zon.
Ik zou het dus toch iets ruimer nemen. Maar als je inderdaad maar kort gaat zonnen hoef je geen factor tig op te smeren.
Let wel op, een half uur om 13 uur is weer hetzelfde als een uur (of zo) om bijv 15 uur
(Lees meer...)
amigo
13 jaar geleden
Je berekening klopt.
Je miet overigens ook wel eens een korte periode in de zon zijn zonder factor. Anders krijg je viramine D-gebrek.
Maar alles met mate!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ondanks dat je huid goed tegen de zon kan is het toch altijd verstandig om die goed in te smeren.

Bescherming
De dagen nadat je te lang in de zon hebt gezeten, ben je ook extra vatbaar voor infecties als een koortslip. Verder loop je het risico op een zonnesteek. Op lange termijn kun je zelfs de oogziekte staar of huidkanker krijgen. Verstandig zonnen is dus hard nodig om je huid en ogen niet blijvend te beschadigen.

Tot op zekere hoogte beschermt de huid zichzelf. Onder invloed van zonlicht maakt de huid pigment aan, waardoor je bruin wordt. Zonnestralen krijgen zo minder kans om in de huid door te dringen. Kleine kinderen vormen nog bijna geen pigment, waardoor zij van nature onvoldoende beschermd zijn. Daarom is het erg belangrijk kleine kinderen goed in te smeren.

Bij volwassenen bepaalt de dikte van de huid, samen met de hoeveelheid pigment, het huidtype. Hoe dikker en donkerder de huid, hoe minder kans op verbranding. Toch is het altijd noodzakelijk om de huid extra te beschermen met een zonnebrandmiddel.

Het beste kun je je voor het zonnen dus goed insmeren met een zonnebrandcrème. Het zonnefilter in deze crème houdt schadelijke UV-stralen tegen. Op deze manier zorgt de crème ervoor dat de huid niet verbrandt, minder snel veroudert en dat zich later geen huidkanker kan ontwikkelen.

Zie verder site

daar kun je ook een test doen
(Lees meer...)
Ceeve
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding