Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kunnen dove mensen zichzelf horen?

Als we praten kunnen we onszelf horen praten in ons hoofd, hebben dove mensen dat ook of horen ze ook dat niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Nee, doven horen zichzelf niet. Dat is ook de reden waarom mensen die doof geboren worden, of voor hun derde levensjaar doof worden, vaak nooit goed leren praten (klinkt meestal monotoon en alsof ze met dubbele tong praten en sommige klanken zijn erg moeilijk). Pre-linguaal doof noemen we dit, doof voor het ontwikkelen van de spraak. Mensen die post-linguaal doof zijn, dus na de spraakontwikkeling doof zijn geworden, praten vele malen beter omdat zij zichzelf op het moment van leren spreken wel konden horen en ook andere konden horen en dus klanken konden nabootsen en zichzelf corrigeren.

Overigens stelt Maxis735 hier boven mij dat je denken bedoelt, maar dat geloof ik niet? Je bedoelt toch het verschijnsel dat je als horenden jezelf anders hoort dan dat de omgeving jou hoort omdat je jezelf 'binnendoor' hoort? Dit 'binnendoor' horen, doe je nog steeds met je gehoorzenuwen en gehoorbotjes etc. Omdat dit in je hoofd zit, en je eigen geluid niet van buiten af komt hoor je jezelf anders. Deze botjes en zenuwen zijn het geen het bij een doof persoon dus niet (goed) doet. Daarom horen ze zichzelf dus ook niet.

Maar mocht je toch denken bedoelen: natuurlijk denken doven ook, zoals Maxis735 al zei. Dat snap jezelf neem ik aan ook wel :P Pre-linguaal doven denken echter niet zoals horenden in gesproken taal, maar denken in gebarentaal. Ze denken dus visueel (in beeld), zoals horenden auditief (in spraak) denken/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, ze zijn niet voor niks doof, de geluidsgolven in het hoofd worden opgevangen door het gehoor en daar is bij doven iets mis mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat jij bedoelt is volgens mij geen praten, maar denken. En ja, ook dove mensen denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dove mensen kunnen zichzelf niet horen als ze praten. Bijv.: Iemand heeft jaren gewoon kunnen horen en dan opeens wordt hij doof door iets. Dan kan hij nog gewoon wel praten, maar in de loop van de jaren zal de duidelijk wel afnemen, want hij kan zichzelf niet horen! Iemand die altijd doof is geweest kan niet praten en zal zichzelf ook nooit horen praten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing