Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom noemt iedereen het rood haar?

Iemand met rood haar heeft vaak oranje haar, waarom noemen ze het dan niet oranje haar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dit is geen antwoord op je vraag maar aangezien je geen foto's kan plaatsen in de reacties wil ik hier een afbeelding plaatsen van wat men blijkbaar rood haar noemt. Naar mijn idee heeft de vraagsteller gelijk en is dit niet rood te noemen maar oranje.

Toegevoegd na 1 uur:
Zoals cryo terecht opmerkt nog eerder bruin dan oranje maar geen rood.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik zie echt geen oranje, hoor. Ik zie op deze foto als hoofdkleur bruin. Het is bruin met een sterke rode teint erdoorheen, maar voor mij is de basiskleur echt bruin. Oranje is het absoluut niet. Geenszins. Kijk eens op http://nl.wikipedia.org/wiki/Oranje_%28kleur%29 , daar zie je wat "puur" oranje is. Voor mij een heel verschil met de haarkleur van deze dame.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja klopt en ik zie echt geen rood, dat het meer op bruin lijkt vind ik ook, het gaat er mij vooral om dat het geen rood is.

Andere antwoorden (1)

Op clowns en carnavalsgasten na heb ik nog nooit iemand met oranje haar gezien. Jouw mening van wat oranje is verschilt blijkbaar met die van de meeste andere mensen. Rood kent vele nuanceringen. Binnen de haarkleur rood zijn er nog diverse variaties mogelijk.

Toegevoegd na 1 uur:
De kleur van haar wordt bepaald door het pigment wat melanine heet. Het haar is lichter of donkerder naarmate het meer of minder pigment bevat. Er bestaan 2 soorten pigment: zwart (eumelanine) en rood/geel (pheo-melanine). De verhouding tussen deze kleurstoffen bepaalt de haarkleur, waarbij het donkere eumelanine dominant is of overheerst.
Heb je als mens zowel eumelanine als pheomelanine in je lichaam, dan overheerst de bruine kleur, die roodachtig zal worden als het gehalte pheomelanine groot is. Om de echte rode haardos te krijgen is een gemuteerde melanocortine-1 receptor (Mc1R) nodig, die de productie van eumelanine onderdrukt. Daardoor krijgt pheomelanine de overhand en heb je rood haar, een witte huid en een grote kans op sproeten.

Dus het antwoord op de vraag is dat het haar rood genoemd wordt omdat pheomelanine een rood pigment is.
(Lees meer...)
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is meestal wel oranje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ik zie het ook als oranje en nooit als daadwerkleijk rood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eigenlijk nu ik naar mijn rode dekbedovertrek kijk , ik heb behalve in tekenfilms nog nooit iemand gezien met echt rood haar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jawel maar dan is het gekleurd, zoals punks die hun haar rood verven.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding