Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als ik sport krijg ik een raar gaatje precies in het midden van mijn gehemelte, waar als ik eraan zuig frisse lucht uitkomt. Wat is dat?

En even later stopt het weer.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gezien de reacties dat niemand dit ook heeft, zou ik toch even naar de huisarts gaan! Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat grappig! Een extra luchtklepje! Ik heb op het tandartsenforum nog een draadje gevonden dat er over gaat, je bent zeker niet de enige die het heeft. Het is een soort mini- open gehemelte. http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?f=16&t=5616
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik heb precies hetzelfde! Vooral tijdens het sporten merk ik dat er een druk ontstaat. Als ik dan letterlijk aan mijn gehemelte zuig komt er koude lucht uit en dan voel ik de druk verminderen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat klinkt als een heel lichte, en daardoor nooit ontdekte, vorm van open gehemelte.

De ernstige vorm daarvan wordt wel ontdekt bij pasgeboren baby's; vaak gaat dat samen met een hazenlip. Dat wordt dan operatief gecorrigeerd.

Bij jou lijkt sprake te zijn van een lichte variant hiervan: een net-niet-gesloten gehemelte. Het kan tijdens het sporten open gaan staan door een veranderde warmtehuishouding of door de meer openstaande ademwegen (als je neus licht verstopt is, verdwijnt die verstopping tijdens het sporten - een oud overlevingsmechanisme, want als je moet vluchten voor een roofdier of een aanvaller heb je veel lucht nodig).

Toegevoegd na 1 minuut:

Laat het even controleren bij een arts.

Dat er lucht vanuit je neusholte je mond in kan komen, kan geen kwaad. Maar door diezelfde opening kunnen mondbacteriën in je neus(bij)holten komen, en daar een vervelende holte-ontsteking veroorzaken.

Goede kans dat een kleine operatie onder lokale verdoving dit gevaar voorgoed uit de wereld kan helpen.

Toegevoegd na 12 minuten:

Deze aandoening heet palatoschisis. Palato komt van palatum, Latijn voor gehemelte. Schisis betekent splijting.

Vaak wordt gesproken van een incomplete palatoschisis, omdat deze schisis maar heel beperkt is. Bij een hazenlip loopt de schisis bijvoorbeeld door tot aan de bovenlip. Aan de achterkant kan de schisis doorlopen tot aan de huig.
(Lees meer...)
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We dachten vrijwel hetzelfde op vrijwel hetzelfde moment. Niettemin villen we elkaar mooi aan. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vUllen, want zo erg is het nou ook weer niet ;-)

Andere antwoorden (3)

Het lijkt op een minuscule vorm van een open verhemelte, waarbij de bovenkant van je mond een directe, open verbinding heeft met de bodem van je neusholte. Door de omstandigheden van het sporten, meer doorbloeding van het weefsel van je neuskeelholte, of de hogere druk in één van beide holtes, of juist onderdruk, kan dit gaatje, dat normaal mogelijk door een soort klepje van bindweefsel is afgesloten, opengaan.

Ik speculeer even hardop maar zoiets lijkt me niet onmogelijk, hoewel je er in dat geval eerder last van gehad zou moeten hebben. Kijk eens of je huisarts er een antwoord op heeft, maar ik vermoed dat die toch ook gauw een KNO-arts zal moeten raadplegen voor een mogelijk antwoord op jouw vraag.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is heel raar want dat zou betekenen dat je een open gehemelte hebt. Dat word echter direct na je geboorte gecontroleerd.Maar het is wel verstandig met dit verhaal even langs je huisarts te gaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had vroeger het idee dat er wel eens lucht ui mijn verhemelte kwam. Heel dun, zoals een straaltje water. Bij nader inzien bleek het een speekselkliertje te zijn waaruit wat speeksel sproeide. Dat doet me hier ook een beetje aan denken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding