Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Vertraagd of versneld je stofwisseling nu van roken??

Soms staat er dat het versneld en dat je daarom aankomt als je stopt.. Maar ik denk dat je eerder aankomt omdat je dan ipv een sigaret iets te snoepen pakt.. Nu vraag ik me af wat nu de waarheid is of je stofwisseling werkelijk versneld of vertraagd.. Weet jij het?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Roken versnelt je stofwisseling door het effect van nicotine.

Toegevoegd na 6 minuten:
Nicotine heeft net als cafeine een effect op je stofwisseling
Dit soort alkaloïden (organische basen) verhogen bloeddruk, hartslag en zo zetten ze je lichaam een tandje hoger.
Wel moet verteld worden dat nicotine zelf een ZEER vergiftige stof is, het is giftiger dan kaliumcyanide.
De koolmonoxide en teer hebben ook uitwerking op je lichaam maar het is de nicotine die de verslaving veroorzaakt.
Het lichaam maakt stoffen aan die nicotine neutraliseert, stop je met roken dan wordt deze stof aangemaakt maar is er geen nicotine meer om te neutraliseren.
De verstoorde balans zorgt dan dat je trek krijgt in een sigaret.
Als je stopt met roken en je gaat niet snoepen , dan kun je toch wat aankomen omdat je stofwisseling naar zijn normale niveau terugkeert.
Dan zul je dus ook je eetgedrag aan moeten passen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Roken versnelt. En als je stopt met roken gaat ie weer langzamer, en je hebt niks om handen dus ga je meer snoepen. Dubbel op!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je stofwisseling versnelt toch wel door roken.
Maar het is inderdaad zo dat als je stopt met roken, de meeste kilo's er bij de sommige mensen bijkomen door snoepen of snacks.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
we
zemelen om gezonder te leven
en we verzieken onszelf
door over het leven te zemelen.

Nicotine versneld de stofwisseling maar remt je hongergevoel ook iets af.
Door te stoppen neemt de trek toe en ook mede omdat door je andere eetgedrag (vaak meer) je suikerspiegel kan schommelen daardoor vaak naar zoetigheid verlangt kom je in het bekende cirkeltje terecht en kan je aan komen. Het is een aanrader om chroomtabletjes te gaan gebruiken maar Wees je er wel van bewust dat dit een middel is tegen de zoete honger. Het is niet een middel dat voorkomt dat je trek krijgt in eten in het algemeen. Wanneer je dit wilt tegengaan zul je dat vooral moeten doen door voldoende vezels in combinatie met water in te nemen.

Ik ben het resultaat overigens dat het niet altijd zo is, ik ben a.s november 3 jaar gestopt en 7,50 kilo lichter door te gaan bewegen.

Toegevoegd na 1 minuut:
het moet zijn:

we eten zemelen om gezonder te leven, en we verzieken onszelf, door over het leven te zemelen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding