Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom heeft de tandarts een mondkapje om?

Handschoenen kan ik begrijpen vanwege bloedcontact. Maar mijn tandarts heeft ook altijd een kapje voor zijn mond. Waarom is dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn tandarts is een knoflookfan. heb er echt een keer iets van gezegd. Werd steeds misselijk op die stoel. ben ik blij dat hij een kapje draagt...
Maar dat is inderdaad om besmetting te voorkomen van alles wat op zijn gezicht kan komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien om te voorkomen dat je probeert te liplezen... een vrouw zou dan...
Voor tandartsen die met consumptie praten is het zeker behulpzaam, tenminste voor de patienten dan ^^ Ik ga verder geen antwoord geven want de juiste staat er al bij denk ik ^^

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (9)

Voor eventueel vocht dat omhoog als de patient moet hoesten of niezen of het koelwater dat gebruikt bij het boren.

Toegevoegd na 33 seconden:
En dat de patient niet kan zien dat de tandarts zelf veel rotte tanden in zijn mond heeft staan haha.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou hij zichzelf behandelen net als Mr Bean?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geweldig...
En als de dokter/tandarts zelf moet hoesten/kwijlen bij de patient dit is erg onhygiënisch en kan bij een operatie schadelijk zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik heb nog nooit een kwijlende tandarts boven mijn hoofd gehad...
het mondkapje is voor de hygiene en zorgt er voor dat er geen ziektst overgebracht worden
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat t water waar hij mee in je mond spetterd niet in zijn mond beland.....
en of de tandarts heeft een zeer slechte adem waar hij zijn patienten niet mee wil vergassen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij heeft niet alleen een mondkapje je voor maar als het goed is, is het een mond-NEUS kapje.

Dit is toch meer ter bescherming van de tandarts dan voor de bescherming van de patient.

Bij de behandeling komt toch wel eens een bloedinkje voor, en, door het spoelen, en dat luchtblazen om de plek schoon te maken ontstaan zg aerosolen, dat zijn hele fijne waterdruppeltjes (maar met pech met een ietsiepietsie bloed erin). Die zweven als het ware in de lucht en zonder dat kapje zou de tandarts ze dus ook inademenen. En dan heeft hij toch ongewenst contact met bloed ed van de patient
(Lees meer...)
amigo
13 jaar geleden
Een tandarts heeft trouwens een mondkapje
Voor en niet om! Maat idd tegen gesputter en eventuele aandoeningen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Opdat de tandarts geen ziektes zou overkrijgen van de patient door opspattende vloeistoffen. Een reëel risico want bijvoorbeeld het percentage tandartsen dat hepatitis oploopt tijdens zijn carrière ligt zeer hoog.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de hygiëne.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sowieso in het algemeen voor de hygiëne, specifiek:
omdat het niet lekker is om boven iemands mond te hangen en een putlucht te ruiken. En omdat je niet wilt dat er iets uit de mond van de tandarts in de mond van de patiënt komt of andersom.
Hiernaast wil de tandarts ook geen middelen binnen krijgen die hij bij de patiënt toedient, zoals fluor enzo.
Het is maar een gissing, maar ik denk dat dat de redenen zijn;)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding