Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan het komen dat iemand (die best wel slim is) veel moeite heeft met het verschil tussen links en rechts, en horizontaal en verticaal?

Een vriend van mij heeft dat namelijk, hij zit echt af en toe te persen op wat hij nou moet zeggen. Hij weet het wel gewoon, maar op een of andere manier heeft hij daar veel moeite mee.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Omdat dat geen absolute begrippen zijn. Hoe intelligent je verder ook bent, en hoe groot ook je ruimtelijk inzicht, relatieve richtingen en afstanden blijven verwarrend, en sommige mensen leren het NOOIT. Ik bijvoorbeeld.

Het probleem met links en rechts vooral, is dat wat voor mij links is voor jou rechts is, en als ik me omdraai is het ook andersom. En in de spiegel. Mijn rechts is jou links als ik je aankijk, maar dezelfde rechts als we dezelfde kant opkijken, maar weer links voor degene naar wie we kijken. Het standpunt wisselt dus voortdurend, met als gevolg dat je met je volle overtuiging linksaf kunt slaan als je rechts moet, en je dan pas 100 meter verderop afvragen wat je verkeerd hebt gedaan.

Bij mij heeft het vermoedelijk wel een oorzaak ; ezelsbruggetjes. Wij hadden op de basisschool een leraar die het leuk vond kennis er in te 'rammen' voor te pas en te onpas op alle mogelijke momenten ezelsbruggetjes te herhalen. Of lastige woorden. Zomaar midden onder een les, of op het schoolplein, kon hij roepen : onmiddellijk met 2d's en 2 L's. Dat doe ik dus ook nooit verkeerd. Maar ' rechts is de hand waarmee je schrijft' tientallen keren per week is bij dit linkspootje kennelijk toch niet helemaal goed uitgepakt (en ook geen erg gelukkig ezelsbruggetje).

Het onderscheid tussen horizontaal en verticaal is natuurlijk iets minder onderhevig aan wisselende standpunten. Ik ken het probleem ook eigenlijk niet, maar vermoed dat het hem wel eens zou kunnen zitten in de abstractie van de begrippen. Want in boven en onder of voor en achter zal hij zich niet vergissen. Dan is het meer van :goh, 't was éénvan die twee woorden - welke is het nou ??? Ook de mondvorm kan overigens verwarring oproepen het woord verticaal 'klinkt' veel meer in de breedte (door de e) (en de ver-te) dan hóoooorizontaal dat weer in de hóógte klinkt. De discrepantie tussen klank en betekenis hebben onze hersenen blijkbaar moeite mee.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat laatste klinkt erg interessant!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, dat schoot me zo al typend en uitproberend te binnen , maar er zou best iets in kunnen zitten denk ik. Ik heb het met wel meer woorden die teveel op mekaar of op iets anders lijken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb in het begin Horizontaal onthouden aan de hand van de horizon. Teken maar eens de meest simpele horizon die je kunt bedenken - da's een lijn van links naar rechts. Vertikaal onthield ik als "niet horizontaal - horizontaal is horizon is van links naar rechts - dus vertikaal moet van boven naar beneden zijn". Gelukkig ben ik een tijdje verslaafd geweest aan kruiswoordpuzzels, waarbij de woorden 'horizontaal' en 'vertikaal' werden gebruikt, en niet, zoals je soms wel ziet 'van links naar rechts' en 'van boven naar beneden'. Je leert tenslotte het meest door je bezig te houden met iets dat nét boven je niveau zit.

Andere antwoorden (4)

sommige mensen hebben een brede intelligentie, sommigen een nauwe. ik heb zelf ook het gevoel dat ik een heel beperkte intelligentie heb, maar ik haal toch de 140. Ik ben heel goed in taal, en als je me een praktisch probleem vertelt zie ik de oplossing al helemaal voor me. Ik had een 10 voor tekstverklaring, maar vraag me niet van welke kant ik kwam toen ik een winkel inging, vraag me nooit de weg, ook niet in mijn eigen gemeente, vraag me niet naar de kubieke inhoud van een aquarium, want ik zal je heel dom aankijken. Maar zet nooit een d of een t verkeerd, want ik zal niet begrijpen waarom je dat nou niet snapte.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mooi antwoord, ik geloof je helemaal +1
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Goed uitgelegd.+1
Hele knappe en slimme mensen kunnen in sommige dingen een beetje 'dom' zijn.
Vandaar de uitdrukking 'verstrooide professor'.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het niet kunnen onderscheiden van links en rechts heeft niets met intelligentie te maken. Het is een verstoring in het directionaliteitsgevoel in de hersenen. De oorzaak daarvan is, voor zover ik weet, nog niet bekend.

Dit probleem treedt meestal op met links-rechts, in sommige gevallen ook met boven-onder, en met horizontaal-verticaal.

Het gaat heel vaak samen met dyslexie. Het zou me niets verbazen als jouw vriend ook dyslectisch is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat mij opvalt is dat veel mensen die "hoogintelligent" zijn vaak moeite hebben met 'kleine dingen'. Klokkijken, veters strikken, etc. van die dingen die vanzelf sprekend zijn, maar je wel 'even' moet leren. Ik heb dit van dichtbij meegemaakt bij meerdere mensen. Het is een kwestie van veel tijd erin steken, wat intelligente mensen vaak niet gewend zijn, waardoor het niet lukt.

Dit is mijn ervaring, ik weet niet hoe het komt, maar wel dat het vaker voorkomt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding