Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als ik te veel zout binnenkrijg ( door te zout eten ) , kan ik dat dan compenseren door veel te drinken ?

Water lost zout op en zout trekt water aan . Dus dan compenseer ik het hogere zoutgehalte toch . Ik ga er van uit dat mijn nieren later alsnog het zout weer afscheiden ( samen met het overschot water ) ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Compenseren met water kan je het niet. Maar het is wel goed om veel te drinken om je urine wat te verdunnen en zo je nieren te ontlasten.
13 jaar geleden
Je compenseert het niet. Met meer drinken zorg je ervoor dat het makkelijker uitgescheiden wordt, maar met een te hoge zoutinname zorg je er wel voor dat je nieren en andere organen extra hard moeten werken.
De zoutinname terugbrengen naar een normaler niveau is dan toch echt verstandiger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Draai het liever om. De meeste mensen gebruiken niet teveel zout maar drinken te weinig water. Zout, natriumchloride is van levensbelang, hoewel je er maar weinig van nodig hebt. Hoge bloeddruk krijg je niet van teveel zout maar van een verstoring van de mineralenbalans van met name natrium, kalium, calcium, magnesium en zink.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met zweten verlies je ook veel zout plus andere mineralen.
Je moet sowieso minimaal 1 1/2 liter water drinken maar niet meer dan 3 liter want dan ga je weer waardevolle andere mineralen(elektrolyten) uitscheiden die je hard nodig hebt volgens mijn endocrinoloog.Na een 24 uurs urine opvang had ik bijna 6 liter opgevangen maar omdat ik niet tot nauwelijks zweet was het nog aanvaardbaar maar eigenlijk is dit teveel.Dus kijk uit waar je mee bezig bent.Bedenk wel dat overal waar te voor staat niet goed is.
Behalve tevreden dan ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing