Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe ontstaan puistjes? En waardoor?

Mijn huisarts zegt dat het door te veel snoepen onstaat. Maar ik heb een vriendin ze eet geen chips of snoep en drinkt ook niks met suiker. Kortom ze eet geen suiker. Hoe kan het dan dat zij heel veel puistjes heeft. Ik begin ze ook te krijgen. Sinds drie weken ben ik al gestopt met suiker eten maar ik krijg nog steeds puistjes.....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (6)

Hoe jong ben je? Puberteit? Dan zijn het onder andere de hormonen de door je lijf gieren.

Vet en ongezond eten kunnen ook bij jongeren de oorzaak zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zijn het de hormonen. Je lichaam is hartstikke druk deze jaren met je ontwikkeling en groei. Bijna iedere puber heeft puistjes. Probeer je huid met een milde lotion schoon te houden voordat je gaat slapen. Goede nachtrust, buitenlucht, sporten..alles helpt. En als je een paar jaar ouder bent, heb je het - meestal- weer achter de rug.
s Morgens in de spiegel zie je het meteen: alweer een puistje erbij!
Jeugdpuistjes (een onjuiste benaming, want ze komen ook buiten de puberteit voor!) kunnen een dagelijkse bron van ellende zijn. Hoe ontstaan puistjes eigenlijk?

In onze huid zitten miljoenen talgkliertjes. Die produceren talg, een olieachtige stof die de bovenste laag van je huid soepel houdt en beschermt tegen uitdroging. Die talgkliertjes zitten vooral op je gezicht, schouders, borst en rug. De talg komt door kleine openingen in de huid, de poriën, naar buiten. In de puberteit gaan die kliertjes meer talg produceren, vooral bij jongens. Daardoor blijven afschilferende huidcellen aan elkaar kleven. Ze vormen een propje dat het afvoerkanaaltje verstopt. De vettige talg hoopt zich op en er ontstaat een meeëter (comedo). Je ziet dan een geelwit bobbeltje op je huid ter grootte van een speldenknop. Wanneer zo'n pukkeltje groter wordt, kan de opening groter worden. Er ontstaat dan een open comedo te herkennen aan een zwart puntje. Blijft de talgproductie doorgaan, terwijl het afvoer gangetje dichtzit, dan kun je grote rode of gele ontstoken puistjes krijgen. Puistjes ontstaan door een combinatie van niet goed werkende talgkliertjes, mannelijke hormonen (ook bij meisjes en vrouwen!) en bacteriën.
Meisjes kunnen al rond hun achtste jaar last van puistjes krijgen, jongens meestal pas rond hun veertiende. Hormonen en erfelijke aanleg kunnen een rol spelen.
Puistjes zijn meestal het ergst tussen je zestiende en negentiende jaar. Daarna ben je er meestal van af. Maar dat geldt helaas niet voor iedereen: sommige mensen kunnen tot na hun dertigste nog last van "jeugdpuistjes" hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In je puberteit is je lichaam gewoon wat aan het veranderen en een beetje van slag. De directe aanleiding voor puistjes is dat de talgproductie van slag raakt.

Sommigen beweren dat je er van alles aan kan doen maar ik ben er zelf na een paar jaar puberteit wel achter dan niets helpt en dat het nergens specifiek door veroorzaakt word. Zit er niet teveel aan, en knijp hoogstens een wat witte talg uit omdat je natuurlijk niet met een witte kop rond gaat lopen. Was wel eerst je handen en daarna ook het puistje met wat zeep ter ontsmetting.

Alle wondermiddeltjes waar je van hoort zullen je teleurstellen.

Toegevoegd na 1 minuut:
knijp hoogstens een wat witte puist*
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het krijgen van puistjes is meestal een gevolg van leeftijd, erfelijke aanleg of voeding.
Sommige hebben er nooit last van, terwijl andere er niet van af komen.
Kleine openingen in je huid waar de talgkliertjes zitten kunnen hierdoor verstopt raken en gaan ontsteken.
Drink twee maal daags een kopje brandnetelthee, dat werkt op een natuurlijke manier bloedzuiverend en na een week zie je al resultaat!
Door deze thee, wordt het minstens de helft minder.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bovenstaande antwoorden zijn allemaal duidelijk genoeg over het ontstaan van puistjes. Nog wat tips om ze weg te krijgen: niet je hoofd plamuren met foundation oid, veel buitenlucht en zon, 's avonds je make-up van je gezicht halen, aan de pil gaan.
Het laatste is een wondermiddel! :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik eet vaak niet erg gezond, en ik merk altijd: zodra ik gezonder ga eten, krijg ik puistjes. Alsof m'n lijf denkt: nú heeft het zin om te gaan opruimen!
Ik heb normaal gesproken een kurkdroge huid, maar in de puberteit had ik ook weleens puistjes, vooral als ik ongesteld moest worden.
En vraag je maar af waarom mensen het zo vaak over 'jeugdpuistjes' hebben - dat is omdat juist in de puberteit sommige mensen last krijgen van puistjes. Dan vermoed ik toch vooral dat de hormonen meespelen, juist omdat je verder geen reden kunt zien: niet iedereen die ongezond of vet eet, krijgt puistjes, en niet iedereen die gezond of niet al te vet eet, krijgt ze gegarandeerd niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image