Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe ernstig is huidkanker door overmatige blootstelling aan de zon?

In welke mate is de recente bangmakerij terecht?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

In 2000 waren er ruim 20.000 nieuwe gevallen. In 2015 zullen dat er bijna 37.000 zijn.

Een groot deel van de Nederlandse ziekenhuizen houdt zaterdag 21 mei tussen elf uur in de ochtend en twee uur 's middags open dag.

Onderstaande grafiek laat de stijging in het aantal sterftegevallen door huidkanker.
De cijfers zijn afkomstig van het CBS.
http://statline.cbs.nl/StatWeb/publicat ... =T,G3&VW=T

Mensen krijgen informatie over hoe ze huidproblemen kunnen voorkomen. Ze kunnen hun huid door een dermatoloog laten onderzoeken.

De instructies om huidkanker tegen te gaan blijven hetzelfde:
Niet te lang in de zon, niet op het heetst van de dag.
Goed insmeren met zonnebrandcrème, om de twee uur herhalen.
Kinderen goed in de gaten houden.
Na het zwemmen meteen afdrogen en meteen weer insmeren met een goede crème.

http://www.nu.nl/binnenland/2519019/hui ... d-toe.html
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik heb het zelf gehad,gelukkig er op tijd bij:is men er niet op tijd bij dan is de kans op andere kankers vb van het lymfeklierstelsel sterk toegenomen en is er kans op overlijden binnen maximaal de tien jaar.
(Lees meer...)
fremar
13 jaar geleden
Het is geen bangmakerij. Huidkanker is heel ernstig.

Door het onzorgvuldig omgaan met zonlicht kan huidkanker zich ontwikkelen. Vooral verbranding van de huid door zonlicht is een grote oorzaak van huidkanker. Als u veel en zwaar verbrand (2e en 3e graad) wordt de kans op huidkanker aanzienlijk groter.

In Nederland krijgen 20.000 mensen per jaar huidkanker waarvan er circa 18.000 door UV straling veroorzaakt wordt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Afrika lopen ze al een eeuwigheid in hun blote billen onbeschermd in het zonlicht. En vallen ze daar bij bosjes neer door huidkanker? Echt niet. Okee, tegenwoordig hebben vele Afrikanen ook geheel of gedeeltelijk kleding aan, maar dat was vroeger niet.

Ik vraag me af in hoeverre de zon verantwoordelijk is voor huidkanker. Okee, als je als westerse mens het grootste deel van de dag binnen zit, hetzij thuis of op het werk, dan lijkt het me niet gezond om op vakantie ineens drie weken in de zon te gaan liggen bakken. Dat is je lichaam niet gewend.

Maar ik denk dat je banger zou moeten zijn voor de zonnebrandcremes die je op je huid zou moeten smeren.
Wat denk je dat daar allemaal voor chemische troep in zit?
Zou je daar geen huidkanker van kunnen krijgen?

Alles wat je op je huid smeert kan ook nog eens opgenomen worden en zo komt het in je lichaam terecht.
Bedenk eens als je zo`n fles zonnebrandcreme in je handen hebt, of je het zou kunnen opeten, zonder ziek van te worden. Zo ja, dan zou je het ook gerust op je huid kunnen smeren.

Wie profiteert er van de bangmakerij dat je huidkanker van de zon kunt krijgen? In eerste instantie de fabrikant van de zonnebrandcreme. En in tweede instantie, indien je kanker van die creme zou krijgen, de farmaceutische industrie. Die kunnen weer dure medicijnen verkopen wanneer mensen ziek worden.

Huidkanker is zeker ernstig, maar dat mensen chemische troep op hun huid smeren en daarbij denken dat ze gezond bezig zijn, is minstens net zo ernstig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Is geen goed voorbeeld, die Afrikanen. Die hebben namelijk een donkere sterke huid die veel beter tegen de zon kan. Noord-Europeanen hebben een lichte dunne huid, en die is veel gevoeliger voor zonnestraling....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Amadea: Toch kunnen mensen met een donkere huidskleur evengoed verbranden. En aangezien er in Afrika aardig wat meer zonlicht en zonnewarmte is dan hier in het westen, vind ik het voorbeeld goed genoeg. Het is mooi in evenwicht. Afrika: donkere huid die beter beschermd en veel zon.
Nederland, blanke huid die minder beschermd maar ook minder zon. Derhalve gaan ook nog eens veel Nederlanders op vakantie naar landen waar meer zon is en vangen daar een hoeveelheid zonlicht en warmte die ze hier niet gewend zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het eens met amadea. Een afro amerikaan heeft t me ook eens uitgelegd. Bv ook doordat hun ogen donkerder zijn kunnen ze beter tegen fel zonlicht. Grijpen wij al naar een zonnebril, zij knijpen amper!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Conan: je onderschat de risico's van huidkanker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hippo: Hoe kom je daar nou bij?
Veel mensen onderschatten de gevaren van zonnebrandcreme! Ga eens onderzoeken wat er allemaal aan toxines en chemische afvalstoffen in zit!
Je hebt 3 gradaties huidkanker. De mewst kwaadaardige is de melanoom. Deze groeit snel en als hij uit is gezaaid doet ie dat ook in rap tempo. Genezing heeft dan weinig kans en je hebt dan niet lang meer.
Als hij echter niet is uitgezaaid en je was er dus op tijd bij, dan snijden ze een flink gat eromheen weg en is er niets meer aan de hand.
Zeg maar, melanoom is alles of niets...
Mijn vriend had het, gelukkig niet uitgezaaid. Nu nog wel veel op controle voor zn andere moedervlekken.
Als je als kind vaak verbrand bent door de zon heb je meer kans.

Dat ze in afrika niet bij bosjea neervallen komt omdat ze daar een ander huidtype hebben dat beyer beschermd is tegen de zon.
Dat andere huidtype kun je ook duidelijk zien: afrikanen zijn vaak donker.
Het antw van de vorige persoon vind ik dan ook (..........). -
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Martine, dat je een goed bedoeld antwoord van een ander probeert af te kraken in je eigen antwoord vind ik gewoon heel erg zielig gedrag. Dat je er betreffende een vraag over zo`n ernstige ziekte nog energie in steekt om een ander een minpunt te geven is net zo zielig.
Krijg gewoon medelijden met je en derhalve krijg je van mij een plus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb geen min gegeven want dat kan niet op mijn iphone, en daarbij hou ik niet van het minnen van anderen want een ieder doet zijn best.
Maar als je antwoord geeft moet je niet zomaar wat opschrijven want daarmee gaat de kwaliteit van de site niet omhoog. Daarnaast is dit idd een derhalve serieuze vraag dat het ongepast is om met aannames te strooien, als dat afrikanen ook niet zeveel huidkanker hebben.
Doe dan research...
Bedankt voor je meelij tov mij. Ik had t al zwaar, maar jij gaf me ook nog nieuwe inzichten. Je bent een goed mens!!! Alle heil en zegen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ow verrek, ik kan wél minnen geven op mn phone!
Nou ja, dat doe ik niet, ieder doet zn best, he!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Martine: je gaf toch vrij duidelijk aan dat je mijn antwoord een min vond. Dan is het vrij logisch dat ik er ook van uit ga dat je een min gegeven hebt. Maar als dat niet zo is, ben ik blij dat ik me vergist heb. Sorry. Hoe weet jij zo zeker dat ik geen research gedaan heb? En ik zit hier geen ongefundeerde aannames rond te strooien. Weet je wat een aanname is? Mensen die aannemen dat ze nauwelijks risico op huidkanker hebben als ze zich maar goed insmeren met die chemische rommel. Dat mensen zonder na te denken maar vanalles op hun huid smeren en daarmee hun gezondheid uit handen geven, is ronduit triest. Mensen kijken niet eens meer wat er op het potje staat.
Ze slikken en smeren maar raak en vinden het gek als ze er een keer ziek van worden. Maar dan kan het te laat zijn om er nog eens over na te denken. Net als met roken. Iedere roker weet hoe ongezond het is, maar denkt er verder niet bij na. Pas als ze met longkanker in het ziekenhuis liggen gaan ze nadenken, en jawel, dan geven velen nog de schuld aan de sigaretten fabrikant ook!
Je hebt een aantal huidkankers. De ernstige vorm van is een melanoom. Daar kun je aan overlijden als je er niet snel genoeg erbij bent. Basaalcelcarcinoom of Plaveiselcelcarcinoom zijn minder ernstig en goed te behandelen. Weet ook dat we zon nodig hebben. Door in de zon te liggen wordt er vitamine D aangemaakt. Eet genoeg cholesterol. Vitamine D3 wordt gevormd uit cholesterol

Mensen die een goede vitamine D spiegel hebben,minder kans op huidkanker hebben en andere kankers dat is uit diverse onderzoeken gebleken.

Zomers hebben mensen hogere vitamine D-spiegels dan ’s winters zeker in Nederland. In de herfst en winter
heeft de zon weinig kracht,meestal beneden de zonnekracht 3 . Deze kracht is te laag en hierdoor kan je lichaam geen vitamine D aanmaken. Toch komt het voor dat mensen in de zomer een vitamine D tekort krijgen doordat ze zich gelijk insmeren zodra de zon er is met een creme.

Mijn advies: ga in voorjaar zonder zonnebrandcrème af en toe lekker de zon in. Ga straks als het zomer is eerst vijf tot tien minuten (en bij een donkere huid dubbel zo lang) de zon in, zonder ingesmeerd te zijn. Als je net even een lichte roodheid krijgt door de zon komt dat overeen met 20.000 I.E. vitamine D slikken, dat is 31 lepels levertraan. En het mooie is dat als je te lang in de zon zit, het UVB licht juist het teveel aan vitamine D3 weer afbreekt.

Als je je insmeert met zonnebrandcrème factor 15 maakt het lichaam 99 procent minder vitamine D aan. Maar: zonlicht is niet gevaarlijk. Het is alleen gevaarlijk als je te lang in de zon gaat. Door te verbranden in de zon heb je veel meer kans op huidkanker. Dit zijn niet de ernstige melanomen, maar veelal de onschuldige vormen van huidkanker.

Wilt je weten wat je vitamine D spiegel is? Iedere arts kan dit bij je laten bepalen. Vraag dan om de 25-OH-vitamine D bepaling en 1,25 OH waarde . Een optimale waarde vitamine D in het bloed is 100 nmol/l (=40 ng/l). Is je vitamine D waarde lager dan 80 nmol/l dan is het zinvol om extra vitamine D3 (1200 – 2000 I.E. / dag) in te nemen (bijv. Cholecalciferol in druppels of capsules of zelfs 2 lepels levertraan) en na 6-8 weken nog eens de waarde te laten bepalen samen met een calcium en nierfunctie bepaling. Zorg dan tevens voor extra zonlicht op je huid, zonder te verbranden en eet geregeld een stuk makreel

Toegevoegd na 5 minuten:
Juist tussen 12-14 uur een minuut of 10a20 per dag in de zon zorgt ervoor dat je genoeg vitamine D hebt aangemaakt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image