Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom rollen honden graag in de poep of in een dood dier?!

Het valt me op dat als ik bv met mijn hond naar het bos gaat dan gaat hij eerst zwemmen en dan komt hij weer uit het water en dan rolt hij in de poep of een door dier wat enorm stinkt. Waarom doen honden dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
die van ons wil altijd poep eten :<
Vooral van katten, dat graaft hij uit de grond. Bah vies beest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gatver, wat een gore beesten :-(
Steenuiltje
13 jaar geleden
Ooh jakkes! Voor mij GEEN hond hoor!
Brrrrrrrr wat vies!
Steenuiltje
13 jaar geleden
En dan zijn er ook nog honden die hun baas zo lekker in het gezicht likken .... IEK! Met deze wetenschap (...)
E-coli op je hoofd! En dan ga je naar een verjaardag en geef je de jarige een zoen.
ERG dit.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

We hebben twee mogelijke verklaringen voor dit gedrag gevonden. In poep zit de stof mercaptaan, waar onze trouwe viervoeter dol op is. Als een paar druppeltjes van deze stof op een papiertje gedeponeerd worden, gaat ie ook daar ongeneerd inrollen. Mercaptaan is een verouderde naam voor thiol. Roofdieren proberen zich zo onzichtbaar mogelijk op te stellen tegenover hun prooi. Daar prooidieren een sterk ontwikkeld reukvermogen hebben, is het verstandig om zo natuurlijk mogelijk te ruiken. De meeste kadavers zijn van herbivoren, carnivoren zijn in de minderheid. De meeste uitwerpselen zijn afkomstig van mogelijke prooidieren. Door erin te rollen hopen roofdieren, en dus ook honden, zo onopvallend mogelijk te ruiken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Instinct van de hond, om hun eigen geur te camofleren dan worden ze niet opgemerkt door hun natuurlijke belagers
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image