Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom staat op een bijsluiter van een medicijn nooit dat je er geen cannabis bij mag roken, maar wel dat je geen alcohol erbij mag drinken?

Er zijn veel mensen die op de avond wel eens een glas wijn of bier drinken het savonds, maar er zijn ook mensen die elke dag cannabis roken....

Alcohol beïnvloed het rijden en je mag daarom ook niet onder invloed rijden, maar het zelfde geld voor cannabis...

Alcohol is voor 18jaar en ouder en cannabis ook...
Kort om voor alcohol en cannabis gelden in veel gevallen de zelfde regels, maar heeft cannabis dan geen invloed op het gebruik van medicijnen?

Ik heb eens op school geleerd dat alcohol het gebruik van medicijnen kan beïnvloeden, want de lever breekt door alcohol vaak te veel of juist te weinig af van het medicijn...

Hoe zit dat dan met cannabis, want daar heb ik nooit wat over geleerd en ik heb het ook nog nooit op een bijsluiter gezien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ik denk omdat er nauwelijks tot geen onderzoek naar de combinatie medicijnen en cannabis gedaan is omdat cannabis niet legaal is. Ga er maar rustig van uit dat cannabis en veel medicijnen invloed op elkaar hebben, zeker medicijnen die het zenuwstelsel beïnvloeden, zoals psychofarmaca en pijnstillers. Ik vind het een goeie vraag. +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij steeds meer medicijnen wordt het wel degelijk vermeld wanneer cannabis invloed heeft.
Ik gebruik en gebruikte de afgelopen 3 maanden een grote verscheidenheid aan oogdruppels welke ik kreeg voorgeschreven na een traumatische oogperforatie.
Bij zeker de helft hiervan stond met zeer grote letters vermeld ze absoluut niet gebruiken samen met opiaten.
Dit omdat die die o.a. de oogdruk nadelig kunnen beinvloeden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat cannabis wel degelijk een invloed zal hebben op sommige medicijnen, net zoals alcohol.
Misschien staat het niet op de bijsluiters vermeld omdat het gebruik van cannabis illegaal is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing