Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kom je aan pleinvrees?

Ik heb pleinvrees, begin december 2010 kreeg ik daar voor het eerst last van, ik was toen 19 jaar. sinds toen werd het een dagelijkse last voor mij tot ik er maart 2011 achter kwam dat ik last had van pleinvrees (daarvoor wist ik niet wat er loos was). sindsdien kan ik er veel beter mee omgaan en heb ik soms totaal geen last.

Wat ik mij nu afvraag is, hoe het kan dat ik er dus 19 jaar nooit last van gehad heb en het opeens op is komen zetten. ik ben altijd al wel erg zenuwachtig (rijexamen, presentaties e.d.) geweest.

Alvast bedankt!!

Ps. dat ik er beter mee kan omgaan betekend dus niet dat ik er volledig van af ben, als iemand daarvoor nog tips heeft, graag!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoiets kan soms 'zomaar' op komen zetten.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het kan erfelijk zijn, dus in je genen zitten, ook kan je opvoeding invloed hebben op de ontwikkeling ervan.
Het gebruik van bepaalde medicijnen kan een oorzaak zijn, net als alcohol

Vaak zijn er in de kinderjaren al aanwijzingen, als het reageren op nieuwe situaties door je terug te trekken
en angst.

Wat er gebeurt in de hersenen is een ontregeling in het angstcentrum.

Je hebt pleinvrees " Agorafobie" als zelfstandige stoornis en i.c.m. paniek stoornis.

Psychotherapie is de meest voorkomende behandeling, maar ook medicatie is mogelijk.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik lees in een van je reacties dat je het niemand verteld hebt, schaam je er alsjeblieft niet voor, als je de hele dag hoofdpijn hebt ga je ook naar de dokter, met pleinvrees ga je ook naar de dokter.
Waarom zou je je niet laten helpen, met gesprekken kan je echt heel ver komen.

Het is niet gek en niet raar, angststoornissen komen heel veel voor alleen mensen praten er minder makkelijk over dan over een griepje.

Heb even voor je opgezocht dat 15 tot 20% van de nederlanders een angststoornis heeft, dus het komt echt veel voor.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De reden dat ik het niemand heb verteld is dat mensen mij over het algemeen als een heel nuchter persoon zien en altijd vrolijk enzo zegmaar. ik ben bang als ik het vertel, ik niet serieus genomen word... begrijp je, ook omdat ik er nu wel aardig mee om kan gaan, en mensen het echt niet aan me hebben kunnen merken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hoeft het toch ook niet aan de grote klok te hangen, begin bij je huisarts, die is, in eerste instantie, de enige die het hoeft te weten. Ik denk dat je je vergist in de reactie van mensen, waarom zou je als je nuchter bent geen angststoornis kunnen hebben, het is net zo als een been breken, dat kan ook iedereen over komen. Vrolijkheid zegt ook niets, zelfs iemand die depressief is kan zich in bijzijn van anderen vrolijk gedragen. Uit ervaring weet ik, dat een angststoornis je hele leven kan beheersen. Ik weet ook hoe moeilijk het is om die stap naar de dokter te maken Denk er echt nog eens over na, of je naar de dokter wil. Je hebt niks te verliezen alleen te winnen Ik heb nog wel een link gevonden met wat tips
Succes
http://www.dokterdokter.nl/aandoening/1493/agorafobie-pleinvrees#wat-kunt-u-zelf-doen-aan-agorafobie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vandaag even langs de dokter geweest en heb het er even over gehad, ben doorverwezen naar een psychologe, hopelijk gaat het binnenkort beter.
Dankjewel!!

Andere antwoorden (2)

Ik ben ongeveer net zo oud als jou. Ook wel zenuwachtig voor presentaties enzo maar als ik tussen veel mensen loop word ik juist altijd blij. Wat is nou leuker dan mensen met allemaal hun eigen leventje en uiterlijk en gedrag. Lekker blij naar kijken. Wat is het ergste dat er kan gebeuren? Hoe realistisch is het dat er wat gebeurt?

Je loop jezelf gek te maken. Spreek jezelf streng toe. Ga je vooral niet op zitten sluiten en zie je angst onder ogen. Doe juist dat wat je bang maakt. En overwin je angst.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je woorden, maar helaas geen antwoord op mijn vraag. Ik zie inmiddels mijn angst ook wel onder ogen, ik moet wel. Ik heb namelijk aan niemand verteld dat ik het heb en kan dus niet oneindig lang excuses verzinnen om niet deel te nemen aan activiteiten. Ik zal onthouden wat je gezegt heb als ik het weer eens moeilijk heb, bedankt daarvoor! het helpt echt als je zo toegesproken word weet ik inmiddels :)
ik kan je een link geven van iemand die jouw op de goede weg kan zetten, waarschijnlijk ben je super gevoelig en pik je buiten meer op dan goed voor je is daar moet je mee om leren gaan voordat je jaren in een isolement terecht komt.
de website is: http://www.niranam.eu
hier worden trouwens geen medicijnen voorgeschreven, dit is bij artsen, psychologen vaak wel het geval wat niets geneest maar alleen maar onderdrukt.
De therapeut waar ik naar verwijs, leert je om naar de oorzaak te gaan en dan de boel om te draaien,
ik wens je veel succes

groetjes
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding