Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de reden, dat mensen niet gauw willen zeggen wat ze verdienen?

Bij Belgische vrienden werd er spontaan in een gesprek verteld wat ze verdiende als heel normaal onderwerp.
Ik was verbaasd omdat ik het hier in Nederland nog nooit mee gemaakt had.
Ps,afgezaagd is de opmerking, het gaat niemand wat aan.
Is er ook nog een andere reden dan bovenstaand?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het ligt er aan waarom er naar gevraagd wordt. Als het in een gesprek waarde toevoegt heb ik er geen problemen mee. Maar als het alleen maar voor een praatje pot is of uit nieuwsgierigheid heb ik er geen behoefte aan om deze info met iedereen te delen.

Toegevoegd na 12 minuten:
Mijn ervaring is dat mensen je dan beoordelen aan de hand van de hoogte van je inkomen. Ik heb liever dat mensen mij zien zoals ik ben en niet aan de hand van mijn inkomen oordelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
maar waarom wil je die informatie dan niet delen? (dat is de vraag)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
zie toevoeging

Andere antwoorden (9)

Je mag van mij gerust weten dat ik net zoveel verdien als 'Jan Modaal'. Maar het schommeld bij mij als ZZP'er nog steeds een beetje per maand. Mijn jaarcijfers liggen ter inzage bij de accountant. En daarmee zit ik nog steeds keurig onder de Balkenende-norm...

Maar in tegenstelling tot zowat de rest van de wereld is het in Nederland 'uit den boze' om te zeggen wat je verdiend...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je kan er anderen of jezelf mee in verlegenheid brengen. Wat als je 50% meer/minder verdient dan een collega die hetzelfde werk doet. Bovendien geeft het niet eens een goed beeld. Hoeveel moet je er voor werken, is het ongezond, zijn er nog bijkomende voordeeltjes, hoeveel vakantie heb je. Ook niet mijn favo onderwerp.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het heeft toch iets te maken met dat je misschien wel een veel lager of juist hoger inkomen hebt denk ik. en dat je je vervolgens 'minder' voelt als andere mensen dan meer zouden verdienen. Of juist andersom.
Ik verdien 50 per week en daar komt dan de studiefinanciering en nog iets van de... huppelepup.. bij. Dus elke week zo'n .. 80 euro.
Ben ik héééééél trots op! Want als student zijnde heb ik niet meer dan dat nodig :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Maar ik neem aan dat je studeerd om toch ooit eens boven de Balkenende-norm uit te komen?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
haha dat denk ik niet en dat hoeft ook helemaal niet ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Maar ik neem dan op z'n minst aan dat je boven die 80 euro per week uit wilt komen...
schaamte wellicht..bang voor reacties/roddels..
wat jij een normaal bedrag om te verdienen vind, vind een ander erg laag. Hij/zij zou jou dan misschien als zielig of zelfs armoedig kunnen gaan zien.
tegengestelde kan natuurlijk ook. wat jij een normaal bedrag vind, kan iemand anders erg hoog vinden. en dan kan hij/zij jou als rijkelui gaan zien of zelfs krenterig ( als je niet strooit met geld)

de meeste mensen denken niet zo natuurlijk maar ik kan me voorstellen dat sommige mensen bang zijn dat anderen wél zo denken.

Ikzelf schaam me niet en zou het ook wel vertellen als iemand erom vroeg. mits dit een bekende is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dus op mijn vraag wat je verdiend antoord je dus niet?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
klopt.. en dan is het misschien afgezaagd maar dan zou ik ook zeggen: dat gaat je niks aan :-) maar bij bekenden/collega's of iemand die er een goede reden toe heeft om het mij te vragen zou ik er geen geheim van maken. wél ben ik dan weer zo dat ik het dan ook van hun wil weten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je weet wat 'Jan Modaal' verdiend weet je ook wat ik verdien...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ook dat zegt lang niet alles. Verdien je net zoveel bruto als JM? Net zoveel netto? Heb je een auto van de zaak? Hoeveel uur maak je per week? Hoeveel vakantie heb je per jaar? Gaat je inkomen ook door als je vakantie neemt? Hoe zit het met je pensioenopbouw, je ANW-hiaat, je ziektekostenverzekering? Niet dat ik dat nu allemaal hoef te weten hoor, ik bedoel het maar als voorbeelden van dingen die gigantisch kunnen verschillen, ook al is één bedrag op die lange salarisstrook misschien hetzelfde als bij iemand anders.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@Rota, ben je nu ook al financieel adviseer? ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@Rota: Als ik met de woorden ja, nee, genoeg en meer zou antwoorden. Weet je dan waar ik het over heb? Maar als je het wilt weten. Mijn jaarcijfers zijn openbaar...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@Berth, nee hoor, ik ben financieel vraagsteller. ;-) @Starbless, ik hoef het helemaal niet te weten hoor, ik heb nooit opgekeken naar veelverdieners of neergekeken op weinigverdieners, ook niet andersom, ik kijk wel neer op dat managertje-in-spe waar ik ooit mee moest samenwerken - hij liep als een hijgend hondje achter elke bonus aan die het bedrijf hem voorhield, daarbij alle intermenselijke relaties vergetend. Bah.
Het is "not done". Net als andere dingen die wij als privé beschouwen. Ga jij op een verjaardag vertellen hoe vaak je sex hebt, en in welke standjes?

Ik vertel ook niet wat ik verdien. Er is één uitzondering, dat is een vriendengroep die al sinds onze studietijd bij elkaar is. Binnen die groep hebben we wel eens open verteld hoeveel we verdienden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik vind het praten over sex en het vertellen hoeveel je verdiend toch wel appels met peren vergelijken...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor de meeste mensen is het allebei privé.
Omdat Nederlanders altijd vinden dat ze meer verdienen dan dat ze krijgen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
jaloezie, afgunst, schaamte, wij nederlanders doen (niet allemaal maar wel veel mensen) graag groot met leaseauto`s, merkkleding, maar het grootste percentage nederlanders heeft een (grote) schuld bij de bank, maar..... dat zeggen ze er natuurlijk niet bij. Belgen hebben een andere mentaliteit dan ons.

Ik spreek niet namens mezelf, ik ben gauw tevreden, en het boeit mij in ieder geval niet of mijn buurman een grotere auto voor de deur heeft staan of niet hoor.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je salaris geeft een soort gevoel weer van 'zakelijk geslaagd' of 'niet geslaagd'. Met name bij mannen overigens. Als je blijkt minder te verdienen dan een familielid of zelfs een vriend waarbij je wellicht op school hebt gezeten (en dus dezelfde opleiding genoten), kan dat je houding t.o.v. elkaar op de proef stellen. Het zou niet moeten mogen, maar de werkelijkheid is anders en harder. Het ligt gevoelig.
Onbewust (of misschien zelfs bewust) word je toch beoordeeld.
Als je er niet over praat sta je zakelijk gezien op hetzelfde niveau en dat is prettiger kletsen over koetjes en kalfjes etc. en voor iedereen beter.
Zo voelt dat nu eenmaal in Nederland.
Maar zoals gezegd, vrouwen zijn daarover in het algemeen veel volwassener, mijns inziens.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij mezelf heb ik ondekt dat wanneer ik in gezelschap ben van veel verdieners, ik me schaam voor het feit dat ik (veel) minder verdien en als ik met mensen ben die met een heel gezin moeten leven van minder,ik me ook geneer.
En als ik me schaam voor iets, ben ik minder open.
Ook ontleen ik blijkbaar status en aanzien aan geld maar dat wil ik eigenlijk liever niet weten.
Ik denk dat hoe we met geld en verdienste omgaan,voor een belangrijk gedeelte cultureel/klasse afkomst bepaald is.
Op het moment zie je vooral de nieuwe rijken er openlijk mee omgaan en is het toegestaan weer veel geld te verdienen en het te laten zien.
Bij de armen is het taboe daarentegen des te groter,er wordt niet voor niets gezegd er bestaat veel stille armoe.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding