Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je met borderline een wajong uitkering krijgen?

Vanaf mijn 15de ging het mis ben nu 23. Ik weet sinds kort dat ik borderline heb. Ik heb nooite een opleiding afgemaakt wel aan veel opleidingen begonnen. Ook heb ik nooit langer dan 4 maanden een baan gehad. Ik heb zelfs twee keer maar een dag gewerkt.

Ik krijg nu therapie. 1 keer per week groepsgesprekken en 1 keer per week individuele therapie.

Werken lukt bij mij echt nog niet. Ik werkte bij een sociale werkplein en kreeg een uitkering. Sinds kort ben ik gestopt omdat het echt niet meer ging. Nu heb ik schulden en geen inkomen. Kan ik nu een wajong uitkering aanvragen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Beste diepongelukkig,

Je kunt de Wajong-uitkering aanvragen. De Wajong-uitkering is bedoeld voor mensen die al vanaf jonge leeftijd een ziekte of handicap hebben. Daarnaast is de Wajong ook bedoelt voor mensen die een ziekte of handicap krijgen tijdens het volgen van een opleiding. Wanneer je de aanvraag doet dan beoordeelt UWV of je in aanmerking komt voor deze uitkering.

Actuele informatie vind je hier: http://bit.ly/k6HgNx.

Ik wens je veel sterkte.

Met vriendelijke groet,

Mariëlle
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Borderliner kunnen prima werken. Maar je kunt het proberen
ronron1212
14 jaar geleden
Op de website van de rijksoverheid vind je alle informatie over het aanvragen van de Wajong. Aanvragen kan, maar of je hem ook krijgt is afhankelijk van de keuring door de UWV-arts.

En daarnaast worden de regels voor de Wajong steeds strenger en is de regeling er op dit moment vooral op gericht om je zo snel mogelijk naar passend werk te begeleiden.

Er geldt bovendien een wachttijd van 1 jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De eerste stap is toch echt contact opnemen met het UWV, daar kunnen ze je adviseren hoe of wat, en je eventueel verwijzen naar de sociale dienst voor bijstand als je niet in aanmerking komt of lang moet wachten.
In uitzonderingsgevallen kun je bijstand krijgen en vrijgesteld worden van sollicitatieplicht, maar dit wordt allemaal individueel bekeken dus daar valt niets algemeens over te zeggen.
Je therapeuten kunnen je misschien ook adviseren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing