Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe moet je z'n vriendin helpen?

Mijn vriendin is 16 en thuis hebben ze wat geld problemen. Ik help haar telkens met werk zoeken, maar ze zegt dat ze geen werk wil en wacht totdat ze ouder is, terwijl ze allang een centje kan verdienen. Ze wil niks. En ik wil mijn vriendin graag helpen. Iemand idee hoe ik haar kan over halen om te gaan werken of iets?

Toegevoegd na 27 minuten:
ze wil wel dingen kopen en leuke dingen doen, ze wil alles. Maar werken of werk zoeken... ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (5)

Als ze iets niet kan doen, of kopen, terwijl ze dat wel graag wil, kun je uitleggen dat ze dat wel zou kunnen doen of kopen, als ze werk zou hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sja, het is jouw verantwoording niet zolang jij niets voor haar hoeft te betalen. Het is goed bedoeld van jou maar ze komt er vanzelf wel achter. Ze is niet verplicht te werken maar zolang zij niet wil werken hoef jij haar ook geen geld te lenen of dingen voor haar te kopen. Pas als zij dat gaat vragen kan je haar altijd nog vertellen dat ze dingen zelf kan kopen als ze een baantje heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja hoor, je kan haar helpen door niet de kooltjes uit het vuur te halen voor haar.
dan leert ze haar verantwoordelijkheid te nemen.

je hoeft haar dus niet over te halen. zeg dat je blut bent en kijk wat er gebeurd. je vriendin is niets te goed om te werken hoor.

sommigen mensen doen liever niets en gaan er vanuit dat anderen het wel oplossen. dat werkt ook hoor, totdat ze het zelf op moeten lossen en in actie moeten komen, net als elk ander.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je helpt haar door niet te helpen ! Hè ,ja anders wordt zij hulp afhankelijk ,en niet geprikkeld om zelf redzaam te worden .hooguit een goed voorbeeld te geven ,kan haar op ideeën brengen .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou dr laten , maar ik zou haar ook zeker geen geld lenen voor dingen en ze zou bij mij dan ook niet hoeven te zeuren dat er weinig geld is. Er zijn zat banen voor een 16 jarige alleen ze heeft geen zin om te werken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing