Hoe overwin je de angst om conflictsituaties aan te gaan?
Ik ben van karakter iemand die graag aardig gevonden wil worden (Ja, ja, heel vervelend). Als gevolg daarvan vermijd ik conflictsituaties vaak. (Subassertief gedrag)
(zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Assertiviteit)
Ik weet inmiddels *theoretisch* (o.a. door therapieën) aardig goed hoe ik assertief gedrag *zou* moeten toepassen. Maar ik kan mij maar niet over de angst heen zetten om het ook echt toe te passen.
Bijvoorbeeld:
- Het uitspreken van irritaties/boosheid en duidelijk uitspreken van grenzen in intieme (lees: vriendschappen, liefdes-) relaties.
- Blijven volhouden van uitspreken van je mening, en niet te snel toegeven aan andermans mening (bijvoorbeeld als je met een klantenservice belt, etc.)
- Niet te snel mee willen praten met mensen, om maar (eventueel ingebeelde) conflicten te vermijden.
Ondanks dat ik het theoretisch allemaal dondersgoed snap, lukt het mij toch niet om de angst te overwinnen, en verzand ik toch vaak weer in subassertief gedrag.
Wat zijn nou goede tips, die ik uit mijzelf kan toepassen, zonder dat ik het in therapie hoef te oefenen?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.