Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het zinvol om mannen in te enten tegen HPV?

Het zijn immers mannen die het bij de vrouw 'deponeren'. Mannen hebben over het algemeen meer sexuele contacten als vrouwen. Wanneer alle mannen geen HPV zouden hebben, dan kunnen vrouwen het ook niet oplopen van een man.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
662

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Wellicht wel zinvol denk ik, als het op vrijwillige basis geschied. Maar volgens mij hebben mannen evenveel sexuele contacten hoor, aangezien je er ook vrouwen bij nodig hebt. (homo's en lesbo's even uitgezonderd, aangezien in jouw vraagstelling de mannen het bij de vrouwen deponeren)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Goede vraag!

Ik vermoed dat je gelijk hebt, maar ik weet dat niet zeker. Mannen worden niet ziek van het virus. Misschien zit het op een plek waar het geen kwaad kan, en waar het zelfs niet eens in contact komt met het immuunsysteem. Dan zou inenten zinloos zijn.

Als inenten wel zou helpen, zul je - als het op vrijwillige basis gebeurt - nog minder mannen kunnen overhalen dan vrouwen. Immers, mannen kunnen het virus wel overdragen, maar niet ziek worden. Ze hebben er dus zelf geen baat bij immuun te zijn - ze doen het puur voor anderen.

De inentingsleeftijd is zodanig dat dit argument niet zal overkomen. Zou een stoere puberjongen zich laten inenten tegen iets onbekends waar hij sowieso niets mee heeft?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het inenten gebeurt bij de risicogroep waarbij de gezondheid gevaar loopt. Dat zijn alleen vrouwen. Daarom worden alleen vrouwen ingeent die bij voorkeur nog geen seksueel contact hebben gehad. Anders is het inenten vrij zinloos.
Ik vind dat je nogal wat durft te beweren.

1. Mannen deponeren iets bij vrouwen? Wat? Beetje simplistische kijk op seksualiteit.

2. Mannen hebben over het algemeen meer seksuele contacten?

3. Je gaat er vanuit dat er altijd een besmetting is van Man tot vrouw. Dat hoeft niet het geval te zijn.

Er zijn momenteel meer dan 100 verschillende typen HPV bekend, de meeste zeldzaam en ongevaarlijk. Sommige zijn verantwoordelijk voor de wratten op handen en voeten. Die kunnen ook via huidcontact besmettelijk zijn.

Ongeveer 30 typen worden gezien als SOA, sommige veroorzaken genitale wratten en wratten op de stembanden (6 en 11) en weer andere veroorzaken cervicale dysplasie of andere genitale tumoren (16 en 18). In de keel zou speeksel dus ook besmettelijk kunnen zijn.

De reden dat ze vrouwen inenten tegen het virus is omdat een van de types baarmoederhalskanker kan veroorzaken. Elk jaar overlijden er wereldwijd een kwart miljoen vrouwen aan baarmoederhalskanker, waarvan ruim 200 in Nederland. Bij mannen is nauwelijks een ziektebeeld en richt de inenting zich daarom tegen de risicogroep die het meest profijt heeft van inenting.

Toegevoegd na 4 minuten:
NB. het virus kan sowieso overgdragen worden bij lichamelijk contact bij de schaamstreek, dus ook bij lesbische of homoseksuele partners.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nee,dat is niet zinvol omdat er geen behandeling voor bestaat.
iedereen die sexueel actief is kan het erg gemakkelijk krijgen of overdragen, alleen al huid op huid contact in de schaamstreek kan voldoende zijn,zelfs met een condoom vrijen heeft geen zin,althans voor HPV.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding