Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat als artsen zelf ziek worden?

Misschien een doelloze domme vraag, maar dit vraag ik me dus al een tijdje af. Ik zie eigelijk nooit een doktor zelf ziek bij de huisarts ofzo... Behandelen ze zich zelf ofzo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe zie je dat niemand van de mensen in de wachtkamer zelf dokter is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit vraag ik me af. En juist omdat ik het nooit zie haha. Meestal hebben ze een pasje? Tenminste bij ons wel.. Nouja dan doen ze die vast wel even af..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, nee, als een dokter naar de huisarts gaat, laat hij zijn witte jas, pasje en stethoscoop over het algemeen gewoon thuis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okee haha best lollig om te weten eigelijk ^^

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een arts helpt zichzelf en zijn gezin bij kleine ongemakken. Ik heb dit vaak genoeg meegemaakt. Als er echt twijfel is omdat er bv een kind ziek is en er emoties meespelen dan bellen ze een collega arts. Verder maakt een arts gewoon gebruik van de gezondheidszorg als dat nodig is. Een cardioloog met een ontstoken blindedarm gaat ook naar een chirurg.

Als kind heb ik vaak bij een huisarts gelogeerd. Het gezin van de arts was bevriend met ons gezin en kinderen logeerden over en weer. Ik werd een keer ziek terwijl ik bij hen logeerde. Toen heeft die arts me meegenomen naar de praktijkruimte voor nader onderzoek.
Aangezien hij bevriend was met mijn ouders geloof ik niet dat hij die vijf minuten onderzoek bij hen in rekening heeft gebracht. Ik kan me helaas niet meer herinneren of ik bij die gelegenheid medicijnen nodig had. Als dat zo geweest zou zijn dan denk ik dat hij het zelf geregeld zou hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duidelijk + leuk verhaal, dankje!

Andere antwoorden (4)

Nee, ze gaan dan inderdaad naar een collega. Een dokter mag geen medicijnen/recepten voor zichzelf uitschrijven. Alleen zullen ze dan gewoon in burger gaan dus weet jij veel ;)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, okee. Even undercover dus! Bedankt :)
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
een arts mag gewoon recepten uitschrijven, ook als het voor hun zelf is. Pas als er sprake is van misbruik, kan dit aangepakt worden.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
als een erts iets bij de apotheek haalt, moet er wel degelijk een recept worden ingeleverd. apotheek heeft dit nodig voor de administratie en declaratie. recept kan echter door arts zelf uitgeschreven worden.
Een dokter kan zich voor de minder ernstige zaken zelf behandelen. Hij mag ook gewoon recepten voor zichzelf uitschrijven. Voor de meer ernstige zaken of voor zaken waar hij graag ruggespraak met een collega over heeft, dan consulteert hij een collega. Dit merk je niet op, omdat hij of in zijn normale kleren in de wachtkamer zit, of als het bijv in het ziekenhuis is, en hij nog gekleed is in de witte jas, eruit ziet als een arts die even gaat overleggen met een andere arts. je merkt het dan niet op.
(Lees meer...)
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Inderdaad, een arts die zelf ziek is moet naar een andere arts. Ook familieleden van deze arts worden niet door hem zelf behandeld, maar door een ander. Dit omdat familieleden te dicht bij staan en je dan anders redeneert en een 'kokervisie' krijgt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik weet trouwens niet zeker of een arts familieleden MAG behandelen. Ik weet alleen dat ze familieleden in de praktijk ze ze naar collega's dorosturen uit veiligheidsoverwegingen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
tuurlijk mag een arts ook familie behandelen. dat familieleden soms met liever met iemand praten, die wat verder van hun afstaat, is echter begrijpelijk. en inderdaad, soms moet je voorkomen dat er teveel emoties een rol gaan spelen, bij een familielid/ arts relatie. echter behandelen zou wel mogen.
Ze mogen zichzelf niet behandelen omdat er een objectieve mening moet zijn over evt. uitschrijven van een recept. Maar als de dokter denkt dat hij een griepje heeft dan zal hij niet naar een andere dokter gaan, net als andere mensen dan ook gewoon naar de supermarkt zouden gaan om wat pijnstillers te kopen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding