Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Intuitie, we schijnen het allemaal te bezitten.. hoe ontstaat intuitie?

En kunnen we het trainen?
En misschien nog wel belangrijker: er nog op vertrouwen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Allereerst: iedereen beschikt over intuïtie, maar die is bij velen vaak behoorlijk diep weggezakt. We leren tijdens ons leven om gevoelens en gebeurtenissen te benaderen zoals dat van je verwacht wordt. Je aangeboren intuïtie, je interne kompas, is daardoor gedeeltelijk ondergesneeuwd en je ziet veel dingen door de filters die zich jarenlang gevormd hebben door je ervaringen. Daardoor zie je nog maar een heel klein deel van de werkelijkheid en zijn je mogelijkheden om op je intuïtie af te gaan beperkt waardoor je het betwijfelt.

Je hoeft je intuïtie alleen maar te volgen, op het ontstaan ervan kun je niet zo heel veel invloed uitoefenen. Dat is voor sommige mensen het moeilijkste; toelaten wat er bij je binnenkomt en erop vertrouwen dat het goed is, "zelfs" als je je er niet mee bemoeit.

Je kunt het trainen door te realiseren, dat jij, je lichaam, je geest, je gedachten en je daden, allemaal eenzelfde energie zijn. Eén geheel.

Intuïtie is iets wat je allang heb ontwikkeld, het verstand, denken en beredeneren heeft onze intuïtie echter voor een groot deel overgenomen zodat we daaraan meer waarde zijn gaan hechten. Het enige wat je hoeft te doen is je herinneren hoe je het ook alweer deed en dit kun je zeker trainen.

Onze intuïtie hebben we als baby continu gebruikt om ‘op gevoel’ aan te geven als we honger hadden, koud waren, ons alleen voelden. Op geen enkele wijze geremd door gedachten als ‘zou mama dat wel goed vinden?’ ‘zou ze mij dan wel waarderen?’ ‘ben ik zo wel een goed kind?’.

Door meer aandacht te schenken aan de wijze waarop je je intuïtie precies waarneemt leer je het verschil te zien met andere, niet-intuïtieve waarnemingen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Intuitie is ervaring & kennis gecombineerd met oergedrag, en komt naar boven als je in een onbekende situatie wordt gebracht die wel lijkt of iets wat je ervaring of oerinstincten kennen. De systeem zal dan onbewust al een keuze voor de beste weg genomen hebben en je dat laten weten. Ik vertrouw er nog steeds op en ben altijd heelhuids thuisgekomen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vertrouw hartstikke op mijn intuïtie en heb er positieve ervaringen mee.
Het is registreren met je gevoel, onberedeneerd en niet in staat verder te analyseren of een wetenschappelijk uitleg over te geven!
Ik denk dat er meer manieren van waarnemen zijn dan wat je hoort en ziet. De andere manier kan zijn je intuïtie.
Je kunt het absoluut ontwikkelen en jezelf er in trainen. Voor een groot deel komt dat neer op leren luisteren naar de signalen die je gevoelsmatig registreert. Je hersenen vertalen dat naar een signaal, op grond waarvan je gaat denken,ja maar wacht eens even, ik heb het niet gezien, niet gehoord, maar toch...... dat moet je niet naast je neerleggen, daar moet je naar "luisteren"!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Intuïtie is levenservaring. Dat betekent meteen dat je het kunt ontwikkelen: simpelweg door te leven, en daarbij te leren.

Soms is intuïtie echt puur gevoelsmatig. Die intuïtie komt helemaal uit jezelf. Bijvoorbeeld of je je baan wel of niet moet opzeggen, en of je die dag met fiets+trein of met de auto naar je werk moet gaan.

Soms is intuïtie een ongemerkte reactie op minieme signalen. Bijvoorbeeld als je intuïtief voelt of je ergens wel of niet welkom bent. Die intuïtie kan ook wel uit jezelf komen, maar meestal hoor je ongemerkt een klein intonatieverschil van je gastheer, of net iets andere pauzes tussen woorden, of een knippering van een oog, een iets andere ademhaling - dingen waarvan je niet doorhebt dat je ze waarneemt, maar die je toch echt "ongemerkt merkt", en die je vertaalt in een gevoel over de situatie.

Tja, kun je erop vertrouwen - da's een moeilijke. Vaak heb je niets anders, dus dan moet je wel. Soms heb je wel andere informatie, en dan zou ik die zeker meenemen. Maar aangezien in het dagelijkse leven de informatie zelden volledig is, ligt het er maar net aan in hoeverre je op je intuïtie afgaat.

Ik heb elders al geschreven dat intuïtie niet bepaald onfeilbaar is. De enige vraag is of je wilt toegeven dat je intuïtie er wel eens naastzat.

Maar ook al zit je intuïtie er wel eens naast, da's geen reden om er niet op te vertrouwen. Het is vaak het beste dat je hebt. Zolang je je ogen maar openhoudt en tijdig van koers verandert als je merkt dat je intuïtie het mis had, is er niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Intuïtie ontwikkelen is leren vertrouwen op informatie die vanuit je innerlijk komt. Om je intuïtie toegankelijk en zuiver te krijgen leer je eerst je binnenwereld helder te maken. Daartoe is bewustwording van energie nodig. Doel van de cursus Intuïtieve Ontwikkeling is het leren vertrouwen op intuïtie en het praktisch leren omgaan met energie. Het individuele groeiproces staat centraal. Ons devies is “HALLO” zeggen naar wie en wat je op dit moment bent, en met beide voeten op de grond plezier hebben in je geestelijke groei. Middelen die we gebruiken om de intuïtie te ontwikkelen zijn geleide meditaties en praktische oefeningen met energie. Deze technieken kun je direct in je dagelijkse leven integreren. Intuitie is in jezelf en door het te onwikkelen kan je er verassende momenten mee beleven. De mens heeft dit gekregen maar we doen er veel te weinig mee. Het is de antenne van het eigen onderbewuste, en als je er mee leert om te gaan kun je bijna alles aan in kunst persoonlijke ontwikkeling. En zoals mensen zeggen je voelt iets aan wat later wordt bevestigd. Iedereen heeft en men zegt de èèn meer dan de andere, maar dat is absoluut niet waar. Het is een kwestie van ontwikkeling. Ergens gaan zitten, jezelf een uur geven en de beslissing proberen af te dwingen werkt zelden. Vergeet het maar. Dat wordt een gevecht tegen jezelf. Als je geen tijd hebt om je even volledig op iets anders te richten probeer dan te schrijven. Automatisch of creatief schrijven wordt dit ook wel genoemd:
Ga achter de pc zitten en schrijf uit de losse pols alles op wat je te binnen schiet over de beslissing die je moet nemen. Zet het probleem om in een vraag: Welke strategie moet ik volgen? Laat de woorden vanzelf komen, ga niet structureren of puntsgewijs opsommen, laat de woorden gewoon stromen. En laat je verrassen door wat het je brengt! Op deze manier zet je een proces ingang en je zult merken dat het je kijk op het probleem verruimt waardoor je een beter besluit kunt nemen. Succes groeten Addy
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Intuitie is een belangrijk onderdeel van je eigen ik.
Als we het goed doen ,dan bepaalt het mede onze beslissingen.
Het is een onderdeel van ons zesde zintuig.
We bezitten het allemaal.
Toch moeten we niet zo maar aannemen dat intuitie altijd juist is.
Het kan beinvloed worden door wensdenken.
Door heel sterk alsmaar aan een onderwerp te denken, iets wat we heel graag willen, kan onze intuitie een verkeerd signaal afgeven.
We worden als het ware gefopt door onze eigen intuitie.
Intuitie kunnen we niet trainen.
Het is een ingeving waar we niet over na denken, gevolgt door een handeling.
Zouden we er over gaan nadenken dan is het geen intuitie meer , maar gewoon verstand gebruiken.
Er op vertrouwen moeten we leren.
Hoe vaker blijkt dat beslissingen, gebaseert op intuitie, de juiste beslissing blijkt te zijn ,hoe meer vertrouwen we er in krijgen.
Het mag echter nooit ons hele leven gaan beinvloeden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing