Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is prenanol schadelijk voor je?

Ik groeg het af omdat ik die medicijnen heb. En omdat je hartslag ervan omlaag gaat

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7K
Amadea
13 jaar geleden
Er is geen medicijn met die naam, kijk nog eens goed hoe het precies heet...!
itsme
13 jaar geleden
heb ook eerst daarop gezocht, maar kon het evenmin vinden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.alpha-apotheek.nl/bijrom/Oxprenolol.pdf

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Medicijnen zijn altijd schadelijk voor degene waar ze niet voor zijn bedoeld.
Medicijnen kunnen ook schadelijk zijn als je ze wel nodig hebt, maar altijd wordt bekeken wat beter voor je is: wel innemen of niet.

Voorbeeld:
Iemand die ernstige ademnood heeft kan medicijnen krijgen om zijn luchtwegen te openen.
Als hij die medicijnen niet neemt, is er een acuut probleem van onvoldoende zuurstof in het lichaam.
Als hij die medicijnen wel neemt, kan dit op lange termijn bijwerkingen hebben die (bijvoorbeeld) de lever aantasten. Het innemen is dus niet goed voor je lever, maar niet innemen kan betekenen dat je vannacht dood gaat omdat je stikt.
Dus neem je dan je medicijnen.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Bedoel je soms Propanol?
Studenten met erg veel zenuwen krijgen dit soms voorgeschreven voor mondelinge examens.

Propanol (soms merknaam Inderal) is een niet-selectieve bètablokker die bij overdosering gevaarlijk is.
Een mogelijk gevolg is aritmie, een stoornis in de hartslag.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Propranolol. Het staat verkeerd gespeld op die website. Propanol is iets heel anders dan een bètablokker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik Propanol bètablokker intik op google komen er tientallen websites op met die naam. Zijn die dan allemaal verkeerd gespeld?
Ik weet ook wel dat er nog een andere Propanol is, maar dat was hier niet van toepassing dacht ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ook nog eens gekeken en ik denk inderdaad dat die hits allemaal foute spellingen zijn. Er zit namelijk nauwelijks tot geen website bij die hits uit de farmaceutische hoek.
Propranolol heet in een aantal landen 'Prenolol'.

De belangrijkste, mogelijke bijwerkingen zijn: benauwdheid, te langzame hartslag, lage bloeddruk en duizeligheid, hartfalen en koude handen en voeten tgv. te weinig doorbloeding.

Inhalatiemedicijnen kunnen de effecten van van bètablokkers versterken. Er zijn nog veel meer interacties met andere medicijnen mogelijk maar die zijn natuurlijk pas relevant als je weet welke. Daarom is het zo belangrijk om geen medicijnen van anderen te gebruiken en al je medicijnen van één en dezelfde apotheek te betrekken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een betablokker, en die krijg je in de regel omdat je bloeddruk te hoog is, of om zeer frequente aanvallen van migraine te voorkomen, maar er zijn nog meer toepassingen.

Omdat ze primair ontworpen zijn om je bloeddruk te verlagen en je hartslag te vertragen, kan dat inderdaad een van de ' bijwerkingen' zijn als je ze om een andere reden voorgeschreven hebt gekregen. Kwaad kan dat echter niet direct. Ook zijn het enorme libido-killers, en bij mannen kunnen ze impotentie veroorzaken.

Maar je krijgt ze natuurlijk niet als koekje bij de koffie of omdat de naam zo leuk klinkt ; je krijgt ze om klachten die ernstiger of schadelijker zijn te verminderen of te voorkomen. Het blijven echter medicijnen ; proberen je klachten op een andere manier te verhelpen (bij hoge bloeddruk bijvoorbeeld door meer bewegen, afvallen en stoppen met roken) zal beslist beter voor je zijn. Is sowieso alle drie al goed voor je, ook zonder hoge bloeddruk.

Alle medicijnen zijn uiteindelijk natuurlijk vergif (anders zouden ze niet werken en kun je net zo goed kwakzalf slikken), en het is een balans die je opmaakt : wat is erger, het middel of de kwaal. Vaak wint de kwaal, en gebruik je dus het middel. Een medicijn dat alléén maar gezond en goed voor je is, bestaat eigenlijk niet. Zelfs bijvoorbeeld hormoonpreparaten die een natuurlijk tekort moeten aanvullen zijn niet 100 % alleen maar goed, omdat de werking van een pilletje nooit de precieze dosering van de geoliede machine die het lichaam zelf is kan nabootsen.

Kortom : het is niet direct schadelijk voor je, maar ook niet goed, TENZIJ de kwaal erger is dan het middel. Een afweging die je zelf - samen met je arts - moet maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding