Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als je vermoedt dat een kind dat tegenover je woont verwaarloosd wordt, wat kun je dan doen?

het jongetje heeft een hele moeilijke tijd achter de rug, onder andere met het feit dat zijn vader van zijn moeder gescheiden is omdat hij homo was, en nu is hij elke week weer bij een andere vader/moeder. Hij ziet er armoedig uit qua kleding, ziet er heel ''zwak'' uit, en bleek. Ook is hij bijna altijd buiten, van mijn zusje (die vaak met hem buiten speelt) hoorde ik dat hij door zijn moeder elke keer naar buiten gestuurd wordt. hij loopt vaak in de regen buiten, helemaal alleen. of dan zit hij alleen te schuilen in de speeltuin.. ik vind het heel triest, en maak me zorgen erom.. wat kan ik doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Praat er es met je ouders over, dan kunnen zij kijken wat het beste is om te doen. Ik vind niet dat jij daarmee rond moet blijven lopen eerlijk gezegd!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ten eerste.....er zijn zoveel kinderen van gescheiden ouders die van hot naar her gesleept worden...naar oma, naar schoolse opvang, naar de moeder, dan naar de vader....andere opa en oma en noem maar op zonder dat er sprake is van mishandeling of verwaarlozing.

Wat is armoedig qua kleding voor jou? Kleding bij een goedkopere kledingzaak zonder merk? Misschien hebben de ouders niet zoveel geld als een andere ouder (gezien de scheiding at veel geld gekost zou hebben en de alimentatie die ook niet gering is of een wanbetalende vader die geen alimentatie betaald of 1 niet-werkende ouder).

Een kind kan bleekjes zien omdat het misschien niet blij is dat de ouders uit elkaar zijn, mensen met rood haar hebben sowieso al een blekere huid vaak, misschien is het kind wel ziek of gewoon treurig dat ouders onderling zoveel ruzie maken misschien.

Dat hij door moeder naar buiten wordt gestuurd in de regen is minder leuk, hier kan met de ouders over gesproken worden door buurtbewoners die het kind in zo'n geval kletsnat bij moeder komen brengen onder het motto dat het kind nog ziek wordt (hier kan die bleke kleur vandaan komen).

Over verwaarlozing zal ik nog maar heel voorzichtig zijn dit openlijk te bespreken met anderen want ik heb het idee uit dit verhaal dat jij de ouders niet persoonlijk kent en dus de thuissituatie ook niet helemaal voldoende kent (of tenminste...hier nooit in huis bent geweest bij beide ouders of ze nooit gesproken hebt).
Pas als je ziet dat een kind altijd met kapotte kleding loopt en vaak met blauwe plekken loopt of vaak armen of benen in verband of gips of dit kind vaak vreemde verhalen over thuis verteld (dat ie geslagen wordt en papa en mama nooit naar hem luisteren en niets mag en alleen tegen hem schreeuwen en hem steeds geestelijk en psychisch kwetsen heb je pas echt iets om je ongerustheid en vermoedens te kunnen uitspreken bij de ouders en als dit niet helpt eventueel kunnen informeren bij een hulpinstantie over de gevolgen van een melding (zonder duidelijke aantoonbare bewijzen, alleen vermoedens).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat is helaas vervelend voor een kind. Maar voor ouders is het ook vervelend als er stiekem door buitenstaanders bij hulpinstanties is gekletst en hun ineens onverwachts politie aan de deur krijgen en een kind meenemen waarvan je niet weet waar het naartoe gaat en je moet horen dat er onderzoek gedaan wordt omdat mensen geklaagd hebben dat je kind mishandeld of verwaarloosd wordt terwijl je helemaal niets gedaan hebt en je totaal niet kan aantonen dat het niet zo is maar je bent wel je kind kwijt door mensen die niet de moeite namen eerst met jou te praten alvorens actie te ondernemen. Eerst zelf onderzoek doen door met de ouders te praten is altijd optie 1! zonder dit heb je geen bewijs ervan, met alleen vermoedens (waarvan je kans hebt dat ze onterecht zijn) kunnen hele vervelende misverstanden ontstaan met ernstige gevolgen voor de ouders van dit kind op het moment van de confrontatie met de politie en hulpverleners tot erna. Als later blijkt dat het onterecht was kunnen de ouders dan wel verhuizen want de hele buurt blijft dit toch bij en je blijft er als ouders altijd op aangekeken worden...je bent dan getekend voor het leven ook al blijken de vermoedens en beschuldigingen niet juist te zijn. Je kan op die manier mensen heel erg kwetsen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dubossies, jammer dat ik je niet kan plussen. Altijd maar gelijk instanties erbij halen terwijl je niet weet wat er aan de hand is.

Andere antwoorden (8)

ik zou naar de politie gaan, maar of die er wat aan kunnen doen. Je kan ook proberen met zijn ouders te gaan praten, maar dit is zeker niet goed.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang je geen duidelijke aantoonbare bewijzen hebt van verwaarlozing kan de politie niets doen. en waarom meteen politie zonder met de ouders gepraat te hebben? Straks krijgen die mensen politie aan de deur en meteen een naam en blijkt er achteraf helemaal niets aan de hand te zijn maar blijkt het een misverstand te zijn van de omgeving.
Je kunt contact opnemen met het AMK. Daar kun je een melding doen en advies inwinnen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
praat met het kind, probeer te helpen, praat met de ouder. Mocht het écht de spuigaten uit gaan lopen, kun je niets anders dan melding maken bij Meldpunt kindermishandeling, helaas.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ocharme kind :( ja ik zou ook ni stil blijven. Ik zelf
zou naar de poltie gaan en klachten indiennen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste wat je kunt doen is in dit geval een melding maken bij het AMK zoals hieronder al genoemd is
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mischien kan je eerst op een nette manier je zorgen uiten naar de moeder , een scheiding is heel moeilijk ook voor haar en als dat niks helpt kan je jeugdzorg erachteraan zetten
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is het mogelijk om bij jullie te laten spelen? Als hij zich vertrouwt voelt gaat ie vanzelf praten over wat hem dwars zit. Bovendien heb je dan meer zicht op wat er werkelijk aan de hand is ipv gelijk allerlei instanties in te schakelen. Dat kan altijd nog.

Stel dat hij gewoon de situatie momenteel niet aankan is het dan gelijk verwaarlozing? Beetje voorzichtig aub met conclusies trekken voordat het duidelijk is wat er werkelijk speelt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dankje
Vraag hem tijdens een regenbui eens binnen, je kan hem dan ook eens beter leren kennen. En hoort misschien van hem zelf hoe of wat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding