Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het slecht om je nek te kraken?

Ik kraak regelmatig mij nek... zeker 5 keer per dag.. Dit doe ik al jaren lang . Dit heb ik gewoon aangeleerd alleen is het moeilijk om af te leren, het is een soort van een verslaving.. is het schadelijk om je nek te kraken en welke nadelen heeft het?

bedankt;)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Ja ik doe het ook de hele dag door en vaker hoor ik de mensen om me heen dan zeggen 'doe dat niet daar krijg je reuma van' of gewoon 'doe dat niet dat is echt ongezond'.

Hoe logies het ook klinkt wat andere mensen zeggen ik heb het een paar jaar geleden aan mijn fysiotherapeut gevraagd en hij zei dat het helemaal geen kwaad kon (Die man heeft ervoor geleerd dus dan neem ik ook aan dat hij gelijk heeft).
Nu kraak ik gewoon lekker verder elke dag en ik heb er nog geen klachten door gehad =)

Dus, nee het is niet slecht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja haha de opmerking ieuw en bah wat vies hoor ik ook wel eens, maar het voelt gewoon lekker om hem even goed te kraken =)

Andere antwoorden (3)

Een Cesar therapeute heeft mij verteld dat het eerst lekker los voelt, maar je spieren er omheen vervolgens als reactie zich vast krampen om alles op z'n plaats te houden. Uiteindelijk krijg je dus alleen maar meer pijn aan je nek of hoofdpijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik doe dat ook. ik moet het zelfs doen anders krijg ik hoofdpijn! jaren terug fysio gehad voor mijn nek en die raadde mij ook aan om mijn nek goed te bewegen en soepel te houden.
En guess what, mijn nek kraakt gewoon als ik hem een beetje beweeg om soepel te houden. Niet iedereen zit ook hetzelfde in elkaar.
Probeer het wel voorzichtig te doen en forceer niks.

Toegevoegd na 11 minuten:
edit: inderdaad goede vraag, als het niet nodig is waarom doe je het dan? beter een andere gewoonte aanleren in plaats daarvan lijk mij.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je je nek kunt kraken, is het meestal omdat er een ruggenwervel niet goed zit, waardoor andere delen van de rug te veel kunnen bewegen en makkelijk “kraken”.

Zelfs chiropractoren kunnen zichzelf niet behandelen.
Als je je nek kraakt, wordt de druk maar eventjes minder. Na korte tijd wil je de nek weer kraken, omdat de vastzittende ruggenwervel, die ook nog eens uit balans is, nog steeds niet gecorrigeerd is.

Als je je nek kraakt kraak je ook alleen de gewrichten die al makkelijk meegaan, niet degene die echt vastzitten. Hierdoor worden de meegaande gewrichten steeds losser en slapper en blijft de rest vast zitten, waardoor er nog meer druk komt te staan op die vaste delen om de losse delen te compenseren.

Kan dus goed zijn dat je nu nog geen last hebt, maar misschien wel als je ouder wordt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing