Kan Michael Jackson een (primaire of secundaire) castraat geweest zijn ?
Nu de man om voor de hand liggende redenen weer erg in de picture is geweest de laatste dagen, ben ik een beetje bezig geweest met het (voor mezelf) ontrafelen van de vele mysteries rond de persoon en vooral de controverses rondom hem. Nu zat ik net weer een opname van een concert te kijken, en ineens kreeg ik een ingeving waarmee eigenlijk een heleboel puzzelstukjes op hun plaats leken te vallen : zijn blijvend hoge stem (ik kan me niet herinneren dat hij ooit de baard in de keel gehad heeft), de weinige lichaamsbeharing, de lange armen vooral (benen ook wel, maar de armen valt echt op), het androgyne uiterlijk(ook heel jong al), en natuurlijk zijn (vermeend) vrijwel afwezige seksualiteit en het aan zekerheid grenzende vermoeden dat zijn kinderen genetisch niet van hem zijn ...
Zou Michael Jackson een castraat geweest kunnen zijn ?
(Dat hoeft overigens niet altijd het gevolg te zijn van een ingreep, je kunt ook lijden aan aangeboren androgeen-deficientie of het kan een bijkomend effect zijn van diverse auto-immuun ziektes).
Toegevoegd na 17 uur:
In de uren dat deze vraag verwijderd is geweest, ben ik aan het zoeken gegaan en heb nog veel meer aanwijzingen in deze richting gevonden, van hormoontherapie in omstreden geneeswijzen voor auto-immuunziektes (zoals lupus en vitiligo), tot clues hierover in verschillende artikelen en biografieën al sinds de jaren 70.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.