Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom zijn sommige mensen dik en sommige dun?

Nou ik en me nicht vroegen ons af waarom sommige mensenn nou heel erg dun zijn en alles kunnen eten, en sommige mense van één koekje dik worden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (9)

Licht aan je bouw
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige mensen hebben van nature een snelle stofwisseling, waardoor ze alles kunnen eten en toch niet dik worden.
Anderen hebben dan weer een trage stofwisseling, of een schildklier die te traag werkt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dat is lang niet de enige reden! Google maar eens op 'insulineresistentie'!
Veel hangt af van je energie verbruik wat je niet zelf kan beinvloeden. Het ene kind is wat trager, denkt meer, houdt van tv kijken en de ander is energiek is gek op sporten maar denkt weer minder na. En toch ben ik gek op ze allebei.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mensen liegen!

Mensen worden van 1 koekje niet dik.

De kans dat iemand een aandoening heeft dat dit wel zo is, is erg erg erg erg erg klein.
Kortom dikke mensen hebben teveel gegeten dan ze aan energie verbranden.

en bij te dunne mensen is het net het omgekeerde.

Toegevoegd na 20 uur:
Bij de volwassenen heeft 40 procent overgewicht en 10 procent ernstig overgewicht.

En 4 procent heeft een vorm van diabetes (deze mensen hebben niet allemaal overgewicht!)

Naarmate je ouder wordt dan veranderd je energie behoefte,.. een jongen bijvoorbeeld rond de leeftijd van 16 jaar, heeft een veel hogere behoefte aan energie (tot ongeveer 3300 kcal) dan iemand die 35-40 jaar is (tot ongeveer 2500 kcal). Dit zorgt ervoor dat jongeren veel meer kunnen eten zonder aan te komen. Het is echter wel zo, dat wanneer deze jongeren slecht eten dat dit een basis legt in een mogelijk verhoogde kans op overgewicht in hun adolescentie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja je hebt aan de ene kant wel gelijk alleen soms is het gewoon zo dat dunne mensen echt super veel eten zoals mijn broer hij is 16 jaar en hij is maar 40 kilo. en hij eet mega veel vet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, soms liegen mensen inderdaad. Dat 1 koekje was maar symbolisch bedoeld, denk ik.
Maar je mag toch niet te vlug oordelen als je dikke mensen zien. Het is niet altijd van te veel eten.
En slanke mensen hebben dikwijls gewoon geluk dat ze niet snel bijkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
slecht antwoord. Ik heb insulineresistentie, dwz, bij een 'normaal' mens die koolhydraat (dus ook suiker, want dat is koolhydraat!) eet, gaat het insulinepeil omhoog, wat in het bloed komt, de insulinereceptoren op het celmembraam geven een signaal naar de celkern die een signaal geeft aan GLUT4, die vervolgens de suikers uit het bloed gaat opnemen om vervolgens in de celkern te verbranden zodat hij energie heeft. Bij mij, en bij ieder ander die insulineresistentie heeft, werken die insulinegevoelige receptoren niet/niet goed, waardoor uiteindelijk het suiker niet uit het bloed wordt opgenomen, en dus wordt omgezet in vet. Om dit te verhelpen moet je een lang dieet ondergaan (ik doe het nu een jaar, en ben er nog lang niet vanaf) waarbij je geen koolhydraat mag, en ook geen zuivel. Wat ik wel mag eten:
Vlees, vis, groente, fruit en ei.
drinken:
water, thee (zonder zoetje, suiker of iets anders erin) en koffie (helemaal zwart, er mag NIETS in)
verder mag ik helemaal niets eten/drinken.
Nu zul je denken: Dat komt maar heeeeeeel af en toe voor, maar vergis je niet! eenderde tot de helft van de bevolking heeft insulineresistentie!! soms in een mindere mate, maar dat maakt niet uit. Voor degenen die die pech hebben dat ze het in een ergere mate hebben, is het gewoon heel erg pech. Je kunt niet alles hebben. ;)
Maar vergis je dus niet, veel mensen hebben insulineresistentie, dus ook veel dikke mensen hebben insulineresistentie. Ik ben echt niet mager, en je zag net al wat ik eet. Ik kan ook mijn beweging nog even laten zien:
Maandag: 25 km fietsen naar school en 25 km terug naar huis fietsen
1,5 uur karate
Dinsdag: 25 km fietsen naar school en 25 km terug naar huis fietsen
Woensdag: 25 km fietsen naar school en 25 km terug naar huis fietsen
karate (1.5 uur)
Donderdag: 25 km fietsen naar school
Gym op school
25 km terug naar huis fietsen
Vrijdag: 25 km fietsen naar school en 25 km terug naar huis fietsen
1.5 uur karate (zwartebandtraining, dus heel zwaar)
Zaterdag:
Werken (dat houd in: 2.5 uur fietsen en lopen en 2 uur vegen (dat is zwaar!!)
Zondag: een stuk lopen (ongeveer 5 km) en toch heb ik overgewicht!! en dat zou volgens jou aan mijn beweging en eetpatroon liggen?
Ohja, dat eten doe ik een jaar zo, en dat bewegen doe ik zo al 3 jaar (karate 7 jaar)
Dus heb jij daar een logische verklaring voor? (ik ben geen uitzondering, dit geldt voor vele andere 'dikke' mensen (vaak wel iets meer eten en iets meer bewegen, maar ze eten alsnog gezond en bewegen genoeg.))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
langste reactie ooit trouwens volgens mij xD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@SpyGon: 1/3 tot 1/2 van de bevolking? Geloof je dat zelf.
Ga alle getallen die alle belangengroepen opgeven eens optellen, dan heeft een gemiddelde persoon >10 serieuze aandoeningen. Dat neemt niet weg dat er mensen zijn die het wel hebben. (zoals jij) Maar waardoor komt het dat je het hebt. Misschien doordat je lange tijd verkeerd en teveel voedsel hebt gegeten. Daar kan je trouwens zelf weinig aan doen: "normaal" eten (veel verkeerd vet en suiker) is iets wat je aangeleerd wordt door o.a. je ouders. Pas als er iets "fout" gaat gaan we kijken wat we eten. Ik ook hoor, mijn darmen kunnen slecht tegen melk, soja en suiker. (ik had daardoor juist ondergewicht) Toch heb ik een + gegeven. Ten eerste omdat als jij alleen op blaadjes sla zou leven je zou afvallen. (niet dat ik zeg dat je dat zou moeten doen)
Ten tweede omdat ik toch echt denk dat voor bijna iedereen geld dat het aan de voeding ligt: Veranderen je eetgewoontes en iedereen valt af. Dan heb ik het niet perse over minder eten, wel over beter eten. Je weet wel, van dat spul eten wat in die bakken ligt als je een supermarkt binnen komt. (halverwege de reactie gaat het niet meer over jouw, ik denk ook dat je sinds je geen slechte koolhydraten meer eet al afgevallen bent en anders gaat dat vast nog wel gebeuren)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nogmaals @Spygon: mijn reactie svp niet persoonlijk opvatten, ook denk ik nu dat je jonger bent dan ik dacht. Door je uitgebreide en goeie reactie ging ik ervan uit dat je minimaal rond mijn leeftijd zat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lieve mensen; ik heb een aanvulling op mijn antwoord gegeven, dan hoef ik jullie niet persoonlijk aan te schrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik snap de minnen totaal niet! Dit het meest eerlijke antwoord wat er is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank u
dit heeft te maken met je spijsvertering als je een snelle spijsvetering hebt kan je veel eten. iemand met een langzame spijsvetering zou sneller dik worden als hij even veel eet als iemand die een snelle spijsvertering heeft.
alleen nadeel met snelle spijsvertering dat je vaker naar de wc moet
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De natuur levert mensen (en ook dieren) af met verschillende eigenschappen, zodat als de leefomstandigheden zich drastisch wijzigen er altijd wel een variant is die overleeft.
In onze maatschappij met een overschot aan voedsel levert het geen winst op als je lichaam zuinig om springt met elke calorie, maar als eten heel schaars wordt kan dat weer in het voordeel van onze huidige te dikke mensen omslaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De hoofdoorzaken van over- of ondergewicht hebben vaak te maken met de levensstijl van de mensen. Overgewicht kan komen door verkeerde eetgewoonten en weinig beweging.

Helaas is overgewicht meestal niet genetisch bepaald, ook al denken die mensen dat wel. Een erfelijke ziekte of een afwijking aan de schildklier maakt het voor mensen niet gemakkelijk om op gewicht te blijven.

De meeste mensen kunnen zelf veel aan hun overgewicht doen, door gezonder te gaan eten en meer te gaan bewegen.

Mensen worden vaak slanker door het sporten, doordat vetmassa wordt omgezet in spieren en spieren heb je nodig voor de vetverbranding. Ik denk dat je door te sporten wel je verbranding kunt verhogen. Met alleen sporten kom je er niet, er is meer voor nodig, zoals voldoende water drinken en uitgebalanceerd eten.

Als mensen gaan sporten worden ze soms ook zwaarder doordat ze spieren gaan aanmaken en spieren wegen nu eenmaal zwaarder dan vet.

Spieren verbruiken zeker meer energie dan vet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hier zijn er een aantal punten die verklaren waarom sommigen snel dik worden en anderen weer niet:

1. het opslaan van vet, eigenlijk een natuurlijk mechanisme is, ivm overleven.

2. Aanleg tot obesitas al in de baarmoeder bepaald wordt. (dus sommige mensen die dikker worden is aanleg een oorzaak)

3. Je in je jongere jaren tot aan je pubertijd (als je overmatig eet) je dat extra aangezet vet onmogelijk/ moeilijk verliest.

4. Vet cellen eerst in volume toenemen bij max. volume, pas gaan verdubbelen.
5. De mate van eetlust genetisch bepaald is. (zie onderstaand bron)

ook worden Sommige mensen wel iets dikker als ze stoppen met roken. Volwassenen worden gemiddeld 4 kilo zwaarder.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je van je ouders hebt meegekregen, kan ook met stofwisseling te maken hebben
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image