Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komt het dat mijn neus altijd vol zit met pulken?

ik ben niet verkouden, maar toch zit mijn neus vol met pulken.
Nou ziet het er niet vies uit van de buitenkant ofzo, maar het jeukt en is irritant.. Maar kan ik er wat aan doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Je neus is zelfreinigend, alle stofjes en dingetjes worden opgevangen en vastgeplakt in slijm. Dat droogt een beetje in en wordt dan zo'n pulk.
Je kunt je neusgaten een beetje schoonmaken met wcpapier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Watten staafje gebruiken evt btj nat maken of nog btr zout oplossen in water en neus spoelen (wel afkoelen het water)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is de manier hoe je lichaam probeert jou te beschermen om teveel te ademen. Hoe meer je ademt, hoe meer CO2 je verliest. CO2 is, in tegenstelling tot wat je zou denken, heel belangrijk voor ons lichaam. Door je neusgat wat te verkleinen met pulken, en door je neusgat wat te verkleinen door het samen te trekken (je hebt het gevoel dat je neus verstopt zit, maar is niet zo) adem je minder (en verlies je dus minder CO2) per ademhaling.

Teveel ademen is ongezonder dan roken!
Je kunt bij de genoemde website een workshop doen, die je leert hoe je langzaam maar zeker je ademhalingscentrum kunt kalibreren waardoor je minder gaat ademen.

Als je dat doet, ga je je ook meteen een heel stuk beter voelen omdat als je meer ademt dan je zou moeten, je lichaam het zuurstof dat je inademt niet op kan nemen. Er is namelijk CO2 nodig zodat de hemoglobine (de stof in ons bloed dat het zuurstof vervoert) de zuurstof los kan laten in de weefsels.

Je gaat je ook beter voelen omdat CO2 de grote regelaar is in ons lichaam en verantwoordelijk is voor alle chemische processen doordat het ons ademhalingsstelsel, zenuwstelsel, hormoonstelsel, spijsverteringstelsel regelt.

(Met de code op de foto krijg je $25 korting op de workshop.)

Succes!
Toegevoegd op 02 maart 2019 10:44: tekst, afbeelding
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing