Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Een vriendin van me zegt dat ze verslaafd is aan zichzelf snijden. Ik kan daar niet bij met mijn pet, hoe kan je daaraan verslaafd zijn?

Serieuze vraag, geen antwoorden als IEL emo ofzo. Ze heeft ook écht een kut leven

Toegevoegd na 8 minuten:
Het probeel is dat ik haar nooit (meer) zie, alleen veel spreek op msn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (21)

Mensen die zichzelf snijden kunnen last hebben van een borderline persoonlijkheidsstoornis. Dart doen ze vaak vanuit een gevoel van onmacht. De emoties die ze voelen zijn extreem hevig en lang.

Toegevoegd na 9 minuten:
kun je er via msn ovre praten?
zo nee, bel haar dan, schrijf oid.
sterkte!

Toegevoegd na 1 uur:
ook omgaan met spanningen kan een oorzaak zijn.
zie hier:
http://www.laura_d.dds.nl/automutilatie.html

Toegevoegd na 1 uur:
er verslaafd aan zijn: het niet kunnen laten.
uit onmacht, woede, frustratie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is heel erg. Zorg ervoor dat ze naar een psycholoog gaat ofzo. Het is sowieso al erg als iemand zichzelf snijdt, maar als ze zelf zegt dat ze er 'verslaafd' aan is is er iets echt niet goed met haar. En dan bedoel ik niet dat ze gestoord is, maar dat ze psychische problemen heeft. Succses ermee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is heel erg het volgens mij borderline en het is heel moeilijk om er mee te stoppen. vaak doen mensen dit omdat ze boos zijn of verdrietig en de schuld van iets toe eigenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
snijden is voor haar een uitweg waarschijnlijk. meestal wordt dit gebruikt door mensen die hun psychische pijn niet meer willen voelen en liever kiezen voor lichamelijke pijn. Dit voelt dan als een opluchting voor hen. dit werkt verslavend aangezien de stress of de andere psychologische zaken waar ze anders last van hebben er op dat moment even niet is.
het is ook een roep om aandacht, dat ze het verteld laat dat nog duidelijker zien.
neem dit serieus, en probeer te praten met haar over waarom ze het nodig vind dit te doen. Oordeel niet te hard over haar, beeld je in dat het zo erg met haar gesteld is dat dit haar enige uitweg is.
Misschien is het nodig om hulp in te schakelen, zelf beschadiging kan van kwaad tot erger gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken wel iemand die dit ook heeft, zij heeft borderline en doet dit (automutulatie) om nog iets te kunnen voelen, omdat haar overige gevoel het helemaal af laat weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij een verslaving ben je afhankelijk van je verslaving.
blijkbaar kan ze er zelf niet mee ophouden, daarvoor zijn verschillende antwoorden.
doordat ze het zo vaak vroeger deed, vind ze het nu goed voelen en kan ze niet stoppen met dat gevoel elke keer weer te her-leven.
(het neemt soort van je pijn van je emoties weg. of laat zien dat ze nog echt leeft, schreeuw om hulp)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan vervang je tijdelijk je geestelijke pijn door fysieke pijn, wat je dan fijner vindt. maar dan ben je al wel ver heen. zou haar naar de dokter slepen iig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zegt het zelf al, ze heeft een rotleven en zal zich ongetwijfeld ook rot voelen. De pijn van het snijden leidt even af van het eeuwige rotgevoel in haar hoofd, dat is dan even weg.
Ze heeft heel dringend hulp nodig! Als je niet zelf kunt of durft in te grijpen zou je de vertrouwensarts kunnen bellen.
Veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou te maken kunnen hebben met het verleden. Of een schreeuw om aandacht. Ongetwijfeld zal daar een dieper gevoel aan ten grondslag liggen. Eerlijkheidshalve kan ik je daar geen direct antwoord op geven. Maar het zou wel eens te maken kunnen hebben met een minderwaardigheidscomplex, of zich niet serieus gevonden worden in de hedendaagse samenleving.
Het enige wat ik je kan adviseren is, om te achterhalen wat er voor diepere gevoelens en emoties achter schuil gaan...

Ik wens je heel veel sterkte toe met je vriendin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vertelde dat ze een rot leven heeft. ik weet niet wat ze doormaakt, maar dat klinkt niet goed. zoek haar eens op en praat met haar, je weet wel, face to face. om het snijden even te vergeten kun je samen iets leuks doen. shoppen bijvoorbeeld. zorg in ieder geval dat ze even los van haar gedachten en problemen staat. verder kan ze terecht bij een psycholoog. die hoort vaker dit soort problemen en zal wel weten wat te doen. succes!

Toegevoegd na 5 minuten:
ohja, ben het belangrijkste deel van je vraag vergeten...
als je jezelf snijdt, voel je pijn. dan ben je afgeleid en denk je aan de pijn. dan hoef j even niet aan je problemen te denken. dat vinden sommigen fijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jezelf snijden is een vorm van zelfbeschadiging.

Mensen die zichzelf beschadigen hebben vaak een negatief en kwetsbaar zelfbeeld. Door gebeurtenissen uit hun jeugd, door verwaarlozing, misbruik of mishandeling, maar soms ook doordat ze zichzelf wegcijferen omdat er bij andere leden van het gezin grotere problemen spelen, ervaren zij zichzelf als niet gezien, niet van waarde, ontdaan van hun wezen en onbelangrijk. Soms zo erg dat mensen zich ‘niemand’ meer voelen. Ook ervaren zij hun lichaam als negatief en daardoor kunnen zij niet zomaar naar hun eigen lichaam kijken of ervaren ze hun eigen lichaam als vreemd of als van iemand anders.

Zelfbeschadiging kan een manier zijn om met deze gevoelens om te gaan die als ondragelijk ervaren worden.

Misschien kan je vriendin eens kijken op de site waar ik deze informatie vandaan heb. Er staat ook informatie op de site over mogelijkheden voor hulp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt omdat ze slecht over zichzelf denkt.
Daarvoor wil ze zich zelf straffen door haar te snijden.
Later doet dat geen pijn meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Automotulatie is een gevolg van een oorzaak.
Zijzelf is degene die kan werken aan de oorzaak, waarschijnlijk met hulp van een professional.
De een gaat snijden, de ander gaat aan de drugs en weer een ander ontwikkelt een eetprobleem, om te kunnen dealen met de situatie.

Jou vriendin vindt haar toevlucht in het beschadigen van haarzelf. Jammer want de littekens blijven lang of zelfs voor altijd zichtbaar.
Je zou haar een tip kunnen geven: doe een elastiekje om je arm/pols/enkel, en elke wanneer ze de drang voelt om het te doen, het elastiekje een paar keer flink laten uitrekken en terugschieten; hetzelfde pijnlijke effect maar geen blijvende littekens.
Het zou een goede tussenweg kunnen zijn, tot het probleem, de oorzaak is opgelost, verwerkt of uitgepraat.

Het kan goed zijn dat nog erg lang die drang zal voelen, misschien wel voor altijd. Maar hoe sterker ze in haar schoenen gaat staan, hoe meer ze in haarzelf zal geloven, des te beter ze de drang kan weerstaan.

Verder kun je niet meer doen dan luisteren, die tip geven en aanbieden mee te gaan naar een vertrouwenspersoon/maatschappelijk werkster/psycholoog.
Maar pas alsjeblieft goed op jezelf. Zorg niet dat je eigenaar van haar probleem wordt en dan je erin meegesleurd wordt.
Daarom zou ik zelf zeggen, deel dit met je ouders of iemand anders die je vertrouwd.

Succes :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sommige mensen (ook wel bekend als emo's maar niet alle emo's hoor!) snijden zichzelf om psychische pijn even te kunnen vergeten en daar kun je verslaafd aan raken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misschien vind zij pijn lekker?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien is het allemaal al gezegd, maar ik probeer het toch maar.

Lichamelijke pijn drukt geestelijke pijn weg. Als je jezelf snijdt, geeft dit een dusdanig sterke prikkel naar je hersenen, dat de geestelijke pijn naar de achtergrond verdwijnt.

Dat is heel erg fijn, als je ernstig in de knoop zit. Als je echt geen uitweg meer ziet uit je geestelijke problemen, kan snijden (of zelfbeschadiging in 't algemeen) een uitweg zijn.

Als je verder geen uitweg ziet, en snijden werkt wel, dan grijp je dat de volgende keer als je het niet meer ziet zitten er natuurlijk veel sneller naar. Vorige keer werkte het immers ook heel goed. Verslavingsaspect nummer 1.

Een ander aspect kan adrenaline zijn. Als je jezelf snijdt, maakt je lichaam adrenaline aan. Adrenaline kan ook erg verslavend zijn, getuige bijvoorbeeld de mensen die er geen genoeg van krijgen van een berg af te springen (met een valscherm uiteraard, de inslag is ook voor een doorsnee geestelijk lijder iets te veel lichamelijke pijn).

Toegevoegd na 14 uur:
Ik bedoelde eigenlijk endorfine, niet adrenaline (bedankt Larixxa). Adrenaline speelt ook wel een rol, maar die is kleiner.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik had ergens gelezen (zie bron)
dat mensen die aan zelfverminking doen een stofje ontwikkelen en dan aan dat stofje verslaafd raken, daarom komen ze er zo moeilijk vanaf
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er lichamelijke pijn is, maakt het lichaam stofjes aan tegen die pijn. Dit stofje geeft een soort verdovend gevoel, wat verslavend kan werken.

Hetzelfde gebeurt bijvoorbeeld bij sporten. Dan maakt je lichaam ook een stofje aan (endorphine). Dit geeft je een geluksgevoel, en dat kan ook verslavend werken.

Endorphine is een stofje dat door het lichaam aangemaakt kan worden in het geval van pijn. (kalat 2007)

Toegevoegd na 5 minuten:
Als je op wikipedia 'automutilatie' intypt dan kan je er wat meer overlezen. Daar spreken ze ook over Endorphine. Hopelijk heb je er wat aan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze heeft helaas veel geestelijke pijn en schuldgevoel opgelopen, wat ze op die manier probeert te uiten/compenseren. De Here Jezus heet de Verlosser en kan deze pijn wegnemen. Ze moet gaan beseffen dat er een God is die echt van haar houdt.
Als ze hulp wil zoeken dan bij een vol evangelie gemeente of bekende Pinkstergemeente.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jezelf snijden om pijn met pijn te bestrijden of om toch nog íets te voelen. De reden waarom je het doet, die is belangrijk. Een goede therapeut kan daar wel doorheen prikken. Een goede begeleiding is dus van belang om van dit gedrag af te komen. Vooral kijken naar de hele persoon, zeker niet alleen naar het symptoom. Want als dit symptoom dan verdwijnt kan het plaats maken voor een ander symptoom. Belangrijk is dus naar de hele persoon te kijken. Ikzelf ben voor een holistische kijk op de mens met aandacht voor een spirituele ontwikkeling, een persoonlijke groei als mens met inzicht in de doelen in je leven.
Lastig om iemand via een sms-je te zeggen dat ze hulp moet zoeken, maar misschien zou je eens met haar af kunnen spreken elkaar weer eens te ontmoeten op een neutrale plaats. Samen iets ergens drinken of een wandeling langs een rivierkade. In ieder geval ergens waar het wel openbaar is, neutraal terrein, maar niet al te druk. Dan zou je voorzichtig kunnen vragen hoe het met haar is en misschien kun je ook vragen of ze begeleiding heeft en zo ja, wat voor begeleiding. Toon oprecht interesse, wat ze doen en dergelijke zonder teveel op het persoonlijke aspect in te gaan. Misschien zou je dan eens kunnen opperen dat een holistisch therapeut iets zou zijn, als je merkt dat er teveel naar de symptomen gekeken wordt. Maar goed, het blijft een lastig iets. Ik wens je veel sterkte en bedenk dat ieder mens iets positiefs in het leven van een ander kan betekenen op zijn of haar eigen manier. Doe je best! Als je dat wilt natuurlijk. Je vraagt geeft eigenlijk al aan dat dit een onderwerp is waar jij over nadenkt. Dus nogmaals sterkte! Ik ben benieuwd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een behoorlijk onderschat probleem onder jongeren is het jezelf snijden. Meer aandacht van familie, vrienden en hulpverleners is nodig. Zo'n 5% van de jongeren heeft zichzelf wel eens gesneden.

De oorzaak dat jongeren zichzelf snijden heeft te maken met een slecht gevoel wat men ergens over heeft, wat uiteraard een dieper liggen probleem is, en het snijden geeft dan een ‘warm’ gevoel.

Het komt vaak voor uit onmacht over de situatie. Ook al weet men dat het van korte duur is, het zelf stoppen lukt over het algemeen niet goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing