Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komt het dat wij mensen niet allemaal de zelfde bloedgroep hebben?

Ik zat mij dus af te vragen waarom de ene mens A heeft enz. Hoe is het verschil ontstaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
665

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Bloedgroep is een van de vele lichaamskenmerken die erfelijk bepaald zijn. In het algemeen worden dergelijke kenmerken bepaald door een of meerdere genen (=welbepaalde stukjes DNA). Voor de meeste genen bestaan er verschillende "varianten" (in vakjargon allelen genoemd). Mensen kunnen verschillen in de varianten (allelen) die ze in hun erfelijk materiaal dragen. Dit uit zich in dit geval in verschillende bloedgroepen. Wat is het nut hiervan? Biologen gaan ervan uit dat deze variatie in de menselijke (of dierlijke) populatie ervoor zorgt dat parasieten (virussen, bacteriën en andere microben) zich nooit aan alle individu's kunnen aanpassen. Zelfs bij de ergste epidemie zullen er dan altijd genoeg individu's overleven om de soort (en de genen die het draagt) tegen uitsterven te behoeden. Deze genetische variatie maakt ook evolutie mogelijk, namelijk de selectie van de best aangepasten aan hun natuurlijk milieu (ook wanneer dat milieu voortdurend verandert). De functie van onze bloedgroep-antigenen (stoffen op het oppervlakte van de rode bloedcellen) is niet helemaal duidelijk, maar men denkt dat ze inderdaad kunnen te maken hebben met de vatbaarheid voor infectie door bepaalde parasieten.

Deze vraag werd beantwoord door:
Prof. Dr. Luc Bouwens
gewoon hoogleraar
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.encyclo.nl/begrip/vakjargon Ik heb het niet verzonnen, maar het schijnt een bestaand woord te zijn :)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding