Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ik ben een meisje van 13 en heb last van hyperventilatie is dit normaal?

ik heb zelf ook al een paar mogelijke oorzaken bed8:
ik heb 2 Jaar terug pfeiffer gehad is dit misschien nog de nasleep?
komt het door hormonen/puberteit?
of doordat ik geen goede conditie heb en weinig fruit eet?
(als ik een goeie conditie heb is het hypeerventileren ook minder)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
948

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Hallo Meisje van 13, hyperventilatie kan iedereen overkomen. Het heeft vaak iets te maken met angsten en de stress die daardoor veroorzaakt wordt. Hyperventilatie is eigenlijk het meer zuurstof binnen krijgen dan je lichaam nodig heeft.

Grofweg zijn er vijf fasen waarin hyperventilatie voorkomt:
1e Tintelende vingers
2e Strak gevoel in de benen
3e Strak gevoel in de borst
4e Ligt gevoel in het hoofd
5e Flauw vallen

In de eerste vier fasen kan je zorgen dat het hyperventileren stopt en in de vijfde fase dan stopt het vanzelf omdat je dan flauw valt en je ademhaling uit zichzelf weer goed gaat.

Ademhalingsoefeningen kunnen helpen de hyperventilatie te overwinnen. Wat ook goed helpt is als je begint met hyperventileren is gewoon stoppen met ademen, wees niet bang dat je stikt want als je echt zuurstof nodig hebt ga je vanzelf weer ademen :) Als je dat te eng vind kan je er voor zorgen dat je heel weinig gaat ademhalen, dan verdwijnt de hyperventilatie zeer snel.

Wil je echt heel veel over hyperventilatie te weten komen, lees dan de discussie in de bron. Soms is het taalgebruik een beetje ingewikkeld, maar je leert er heel veel over hyperventilatie en ook hoe je er vanaf kan komen.

Toegevoegd na 1 uur:
Lees in de discussie uit de bron vooral het commentaar van Murphy Lodder, die doet de meest uitgebreide uitleg over hyperventilatie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Aan hyperventilatie zit geen echte leeftijdsgrens
Hyperventilatie betekent verkeerd ademhalen Dit kan door stress od spanning komen of zelfs van gedachtes
Als het je belemmer moet je echt naar de huisarts gaan
Hij kan samen met jou kijken wat het kan zijn en hoe je er misschien vanaf kunt komen!
Wacht daar niet te lang mee want het kan erger worden
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding