Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je je als arts euthanasie permitteren wanneer je je baseert op 'evidence based' medisch (be)handelen?

Als ik het goed begrijp is een arts er meestal op uit behandelingen voor te schrijven (waaronder medicijnen) die 'bewezen hebben te werken cq het doel bereiken waarvoor ze worden aangewend'.

Stel nu eens dat je (zo'n) arts bent en je hebt een patiënt die graag wil worden geholpen te sterven omdat hij verwacht dan niet meer te lijden. Of, omdat hij als gelovig iemand, er naar uitziet bij God of Allah te zijn en zijn leven door haar niet meer als menswaardig wordt ervaren.

Heb je dan bewijs dat de gevraagde (be)handeling tot het doel leidt dat wordt beoogd? Weet je - op basis van zorgvuldig wetenschappelijk onderzoek dat tot bewijzen heeft geleid - dat de betreffende patiënt inderdaad in de dood niet meer zal leiden? Dat er een hemel is en daarmee mogelijk een God?

Het enige dat je op basis van bewijzen zeker weet is, dat je handelen de dood zal veroorzaken. Maar daarmee wordt niet per se het door de patiënt beoogde doel bereikt.

Volgens mijn zijn dergelijke bewijzen er niet in de strikte wetenschappelijke zin. En dus zou je als arts je in dit geval of in deze gevallen niet houden aan je uitgangspunt dat je jezelf alleen 'evidence based' medisch handelen toestaat.

Toegevoegd na 15 minuten:
Ik maakte twee domme fouten: een keer moet "leiden" lijden zijn: ".... dat de betreffende patiënt inderdaad in de dood niet meer zal lijden?" en ik bedoelde het in het tweede voorbeeld over een vrouw te hebben, en dus "haar" te gebruiken! Excuses!

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
853
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Goeie vraag, +1. Heel moeilijk onderwerp, vol met morele en ethische dilemma's. En inderdaad de vragen die jij stelt.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Nee, dat weet je niet. Je weet alleen dat hij in dit léven niet meer zal lijden. Het 'leuke' met doodgaan is dat de ene helft van de mensen gelooft dat er daarna nog iets is dat alleen maar onverdeeld geweldig is, en de andere helft gelooft gewoon dat er niks na de dood is. In beide gevallen zal er dus met de dood hoe dan ook een einde aan het lijden, althans dit lijden, komen.

Een hele enkeling zal wellicht inderdaad kunnen geloven dat er na de dood nog iets is dat echter niet gelukzalig is, met inderdaad het risico dat het lijden gewoon doorgaat. In dat geval is euthanasie wellicht ook niet de beste optie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding