Kun je je als arts euthanasie permitteren wanneer je je baseert op 'evidence based' medisch (be)handelen?
Als ik het goed begrijp is een arts er meestal op uit behandelingen voor te schrijven (waaronder medicijnen) die 'bewezen hebben te werken cq het doel bereiken waarvoor ze worden aangewend'.
Stel nu eens dat je (zo'n) arts bent en je hebt een patiënt die graag wil worden geholpen te sterven omdat hij verwacht dan niet meer te lijden. Of, omdat hij als gelovig iemand, er naar uitziet bij God of Allah te zijn en zijn leven door haar niet meer als menswaardig wordt ervaren.
Heb je dan bewijs dat de gevraagde (be)handeling tot het doel leidt dat wordt beoogd? Weet je - op basis van zorgvuldig wetenschappelijk onderzoek dat tot bewijzen heeft geleid - dat de betreffende patiënt inderdaad in de dood niet meer zal leiden? Dat er een hemel is en daarmee mogelijk een God?
Het enige dat je op basis van bewijzen zeker weet is, dat je handelen de dood zal veroorzaken. Maar daarmee wordt niet per se het door de patiënt beoogde doel bereikt.
Volgens mijn zijn dergelijke bewijzen er niet in de strikte wetenschappelijke zin. En dus zou je als arts je in dit geval of in deze gevallen niet houden aan je uitgangspunt dat je jezelf alleen 'evidence based' medisch handelen toestaat.
Toegevoegd na 15 minuten:
Ik maakte twee domme fouten: een keer moet "leiden" lijden zijn: ".... dat de betreffende patiënt inderdaad in de dood niet meer zal lijden?" en ik bedoelde het in het tweede voorbeeld over een vrouw te hebben, en dus "haar" te gebruiken! Excuses!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.