Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan veel cola drinken, blauwe plekken veroorzaken?

Er is iemand die het volgende beweert: 'Mijn vriendin had vroeger ook snel blauwe plekken, dit kwam toen door veel cola drinken… Geen idee hoe het kan maar geen cola drinken loste het probleem wel op.'
Kan het met de suiker te maken hebben?
Het klinkt me heel vreemd in de oren...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
943

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Dat zei ik (en de dokter van mijn vriendin ;))

Gezien het het probleem heeft verholpen kan het ;)

Toegevoegd na 3 minuten:
In 1995 heeft TNO een onderzoek gedaan naar tekorten in de voeding. Daaruit bleek dat het merendeel van de Nederlanders tekorten had wat betreft een aantal zeer belangrijke voedingsstoffen, waaronder vitamine A, zink, chroom, foliumzuur en selenium38).

En dit geldt dan alleen nog als we de huidige ADH hanteren. Hier zit een groot een probleem. De ADH is van oudsher ontwikkeld om een grens te hanteren waar boven gebreksziekten bijna niet voorkomen. Dit is wat anders dan een optimale waarde. Zo heeft bijna niemand meer scheurbuik wat echt een vitamine C gebreksziekte is, maar veel mensen hebben bloedend tandvlees of snel blauwe plekken wat zeer waarschijnlijk te wijten is aan een suboptimale inname van vitamine C.

.... coca cola (suiker...)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt me uitermate sterk, misschien dat het stoppen met cola drinken deel uitmaakte van een grotere wijziging in het voedingspatroon dat een verklaring kan zijn.
En soms hebben mensen zomaar ineens periode waarin ze sneller blauwe plekken krijgen, en ging het in dit geval over in een tijd dat iemand minder cola ging drinken en hebben ze dat ten onrechte met elkaar verbonden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is geweten dat je door cola te drinken de opname van bepaalde stoffen door je lichaam verhindert. Calcium is daar een goed voorbeeld van. Ik kan me inbeelden dat ook de opname van andere stoffen (die bv instaan voor de stolling van bloed) ook bemoeilijkt wordt door cola. Maar lijkt me eerder onwaarschijnlijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding