Kan veel cola drinken, blauwe plekken veroorzaken?

Er is iemand die het volgende beweert: 'Mijn vriendin had vroeger ook snel blauwe plekken, dit kwam toen door veel cola drinken… Geen idee hoe het kan maar geen cola drinken loste het probleem wel op.'
Kan het met de suiker te maken hebben?
Het klinkt me heel vreemd in de oren...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Dat zei ik (en de dokter van mijn vriendin ;))

Gezien het het probleem heeft verholpen kan het ;)

Toegevoegd na 3 minuten:
In 1995 heeft TNO een onderzoek gedaan naar tekorten in de voeding. Daaruit bleek dat het merendeel van de Nederlanders tekorten had wat betreft een aantal zeer belangrijke voedingsstoffen, waaronder vitamine A, zink, chroom, foliumzuur en selenium38).

En dit geldt dan alleen nog als we de huidige ADH hanteren. Hier zit een groot een probleem. De ADH is van oudsher ontwikkeld om een grens te hanteren waar boven gebreksziekten bijna niet voorkomen. Dit is wat anders dan een optimale waarde. Zo heeft bijna niemand meer scheurbuik wat echt een vitamine C gebreksziekte is, maar veel mensen hebben bloedend tandvlees of snel blauwe plekken wat zeer waarschijnlijk te wijten is aan een suboptimale inname van vitamine C.

.... coca cola (suiker...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt me uitermate sterk, misschien dat het stoppen met cola drinken deel uitmaakte van een grotere wijziging in het voedingspatroon dat een verklaring kan zijn.
En soms hebben mensen zomaar ineens periode waarin ze sneller blauwe plekken krijgen, en ging het in dit geval over in een tijd dat iemand minder cola ging drinken en hebben ze dat ten onrechte met elkaar verbonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is geweten dat je door cola te drinken de opname van bepaalde stoffen door je lichaam verhindert. Calcium is daar een goed voorbeeld van. Ik kan me inbeelden dat ook de opname van andere stoffen (die bv instaan voor de stolling van bloed) ook bemoeilijkt wordt door cola. Maar lijkt me eerder onwaarschijnlijk.