Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Doorlaatbaarheid van je huid

Handcreme is bedoeld om in je huid te trekken, of iig een aantal bestanddelen ervan. Maar hoe zit dat dan met mensen die (beroepsmatig) steeds met hun handen met iets in contact zijn, inkt of oplosmiddelen of zo. Oplosmiddel is natuurlijk vluchtig, maar toch. Trekt dat ook in je huid en met welke gevolgen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Bepaalde stoffen kunnen inderdaad via de huid in je lichaam opgenomen worden, vooral met medicijnen moet je hiermee uitkijken. In mijn werk als dierenartsassistente wordt dan ook dringend aangeraden sommige medicijnen niet met de hand uit te tellen (bijvoorbeeld tabletten prednisolon) en antibioticacrèmes alleen met handschoenen aan te brengen. Veelvuldig contact met antibiotica kan namelijk weer resistentie veroorzaken. Als ik dan zelf ziek zou worden, dan werken niet alle middelen meer goed.
Ook bepaalde zware desinfectiemiddelen zijn kankerverwekkend bij aanraking met de huid, ook handschoenen aan dus.
Ik kan me nog herinneren van laboratoriumproeven met DNA-manipulatie, dat ik ooit een vloeistof moest gebruiken die dwars door je handschoen heen zou gaan en daar al binnen enkele maanden een tumor zou veroorzaken. Nou, probeer dan maar eens geen trillende handjes te hebben!

Mensen die beroepsmatig met stoffen te maken hebben die door de huid kunnen worden opgenomen, moeten dan ook de nodige veiligheidsmaatregelen in acht nemen. Handschoenen, beschermende pakken, vloeistofdichte schoenen etc. Een werkgever hoort je hierin te voorzien als je beroepsmatig deze risico's aangaat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De huid is inderdaad ademend.
Maar echt diep zal het nooit doordringen. Een handcreme dus ook niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
roodheid, jeuk, blaren, droge huid, irritatie.

kijk maar eens op een fles vluchtig huis tuin en keuken middel. je leest vaak dat het de ogen en huid kan irriteren en soms vermelden ze er ook bij dat je het moet gebruiken in een goed geventileerde ruimte.

Toegevoegd na 10 uur:
stoffen die in je huis doordringen komen in je bloedbaan terecht en kunnen wel degelijk schade aanrichten (zie link voor meer info en uitleg)

Toegevoegd na 10 uur:
stoffen die in je huis doordringen komen in je bloedbaan terecht en kunnen wel degelijk schade aanrichten (zie link voor meer info en uitleg)

Toegevoegd na 10 uur:
huis moet zijn huiD! :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoelde eigenlijk niet wat het oppervlakkig met je huid doet (van inkt bv merk je niks) maar juist wat het dieper doet en of het dieper iets doet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb het antwoord op je vraag bijgewerkt :)
de link verschaft veel info hierover. (prettig dat je niet meteen een min hebt gegeven overigens!!) :)
Bepaalde zuren en oliën dringen weldegelijk je huid door.

Sommige medicinale cremes zijn dan ook op oliebasis of zuurbasis gemaakt om de werkende bestanddelen toch de huid in te krijgen.

Mensen die vaak met dit soort stoffen werken moeten dus ook handschoenen aan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding