Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat kun je tegen zenuwen doen?

Ik heb morgen een optreden en ben zo zenuwachtig. Als ik aan morgen denk word ik misselijk en moet ik bijna huilen. Ben vandaag ook behoorlijk chagerijnig. Ik heb nog niet zoveel ervaring, zal het ooit helemaal overgaan?

@ iedereen: Bedankt voor alle reacties en tips!Ik heb veel op mijn ademhaling gelet en afleiding gezocht. ik was ook behoorlijk veel aan het kletsen :-) hielp ook wel alleen werd iedereen daar wel gek van.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
4.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Niets, zenuwen blijven bestaan...

Maar zenuwachtig zijn of worden dat kun je beheersen...
Laat het door je heen stromen, wil het niet controleren, laat het gewoon zijn zoals het is... Dan vecht je er niet mee... En als je ermee vecht, wie gaat het dan winnen?

Ademen is de oplossing... Laat de adem zijn werk doen en vertrouw... Vertrouw op alles... Geef het uit handen en laat het zoals het is...

Het zal nooit overgaan, maar je went eraan op den duur...

sta op toneel en wees dan geen toeschouwer... Het is of, of...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
"sta op toneel en wees dan geen toeschouwer" Mooi gezegd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
mooi hoor XiniX, dit is het beste antwoord.

Andere antwoorden (9)

Ikzelf heb al vrij vaak met een band opgetreden, het grote voordeel is dat je dan niet alleen staat. Ik weet niet of je alleen iets moet doen (zingen ofzo), en ik weet ook niets over je publiek, maar het beste voor een optreden is; gerwoon doen. Je hebt al de ballen om daar te gaan staan, en je zou er niet staan als je niet goed was in wat je doet.

Als ik echt zenuwachtig ben zoek ik afleiding in muziek. Keiharde progressieve metal, misschien moet je zelf iets andere muziek zoeken...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Laat het voor je werken!