Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat kun je tegen zenuwen doen?

Ik heb morgen een optreden en ben zo zenuwachtig. Als ik aan morgen denk word ik misselijk en moet ik bijna huilen. Ben vandaag ook behoorlijk chagerijnig. Ik heb nog niet zoveel ervaring, zal het ooit helemaal overgaan?

@ iedereen: Bedankt voor alle reacties en tips!Ik heb veel op mijn ademhaling gelet en afleiding gezocht. ik was ook behoorlijk veel aan het kletsen :-) hielp ook wel alleen werd iedereen daar wel gek van.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
4.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Niets, zenuwen blijven bestaan...

Maar zenuwachtig zijn of worden dat kun je beheersen...
Laat het door je heen stromen, wil het niet controleren, laat het gewoon zijn zoals het is... Dan vecht je er niet mee... En als je ermee vecht, wie gaat het dan winnen?

Ademen is de oplossing... Laat de adem zijn werk doen en vertrouw... Vertrouw op alles... Geef het uit handen en laat het zoals het is...

Het zal nooit overgaan, maar je went eraan op den duur...

sta op toneel en wees dan geen toeschouwer... Het is of, of...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
"sta op toneel en wees dan geen toeschouwer" Mooi gezegd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
mooi hoor XiniX, dit is het beste antwoord.

Andere antwoorden (9)

Ikzelf heb al vrij vaak met een band opgetreden, het grote voordeel is dat je dan niet alleen staat. Ik weet niet of je alleen iets moet doen (zingen ofzo), en ik weet ook niets over je publiek, maar het beste voor een optreden is; gerwoon doen. Je hebt al de ballen om daar te gaan staan, en je zou er niet staan als je niet goed was in wat je doet.

Als ik echt zenuwachtig ben zoek ik afleiding in muziek. Keiharde progressieve metal, misschien moet je zelf iets andere muziek zoeken...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Laat het voor je werken!
Zenuwen, spanningen kun je in je hoofd ombuigen, zodat het een gezonde en positieve spanning wordt.
Daarmee krijg je juist extra energie en brutaliteit om straks stoer en uitdagend dat podium op te lopen!
Veel plezier! Geniet ervan!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ken het gevoel (lezingen of presentatie geven). Vreselijk! Helemaal over is het bij mij niet gegaan, maar na een aantal keren (stuk of 10) is het wel een stuk minder geworden. Het verdwijnt trouwens als je eenmaal bezig bent. Zorg ervoor dat je goed voorbereid bent, zodat je daar niet onzeker over bent. En naderhand, als alles achter de rug is, dan geeft dat weer een heerlijk, voldaan gevoel. Denk daar maar aan als je je de misselijkheid weer voelt opkomen. Sterkte, maar vooral succes morgen.
P.S. Laat je middels een reactie hier nog even weten hoe het gegaan is?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik neem aan dat je muziek maakt omdat je het leuk vindt. Hou je hieraan vast: je gaat iets doen wat leuk is en je treedt vast niet zomaar op. Dan moet het betekenen dat je talent hebt om te mogen optreden. Dus je gaat mensen vermaken, gebruik deze zenuwen (energie) om het om te buigen naar concentratie en positieve energie.

Heel veel succes morgen en geniet ervan! En denk maar zo: een volgend optreden wordt al makkelijker, en die erna, en daarna...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het ligt een beetje aan jezelf, maar bij mij heeft het ups en downs en een beetje spanning is alleen maar gezond en werkt vaak in je voordeel. Het ligt wel aan het evenement en hoe goed je je optreden beheerst, of je medemuziekanten natuurlijk. Als ik weet dat sommige stukken nog niet zo goed gaan kan ik daar behoorlijk nerveus over zijn. (Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat je dit wel op heel korte termijn wil realiseren, een paar ideeen, uit de praktijk. Niemand kan je onzekerheid dus je zenuwen wegnemen. Dat kan je alleen zelf. Neem een hoekje of een zit aan tafel, brand een kaarsje en drink een rustgevende thee. (pillen drogeren je dus niet doen) Tijden het theedrinken reguleer je rustig je adem. Ik bedoel ermee, rustig ademen vanuiut de buik. Denk er aan dat je veel weet in wat je doen gaat. Complimenteer je zelf, en denk alleen aan die delen (wat je doen gaat) die goed gaan, als je dat gedaan hebt ga je weer op je ademen letten, en zeg hardop. Ik ben niet bang en ga het gewoon doen want het spel wat ik ga doen ken ik, ik ben er klaar voor. Hierna schrijf je op een papier wat je gaat doen en alleen wat je kent waar je zeker van bent. Nog een kop thee en lekker naar bed. De oefening wordt vaak gebruikt door zangers en door muziekpedagogen. Toch zal je het nooit helemaal weg krijgen want het is een normale reactie. De meest beroemde muzikanten hebben het nog. Het meest bekende fenomeen die muziekpedagogen handenvol werk geven. Schaam je dus er niet voor, en weet je als het achter de rug is heb je een enorm positief en bevrijdend gevoel. Addy
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je er bewust van zijn dat je het kunt.

Als je zo zenuwachtig bent dat het je fysiek beinvloedt, probeer dan vanuit je buik, rustig, adem te halen. (Echt. Het helpt.) En neem een kopje thee en zet een muziekje op.

Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
vraag je huisarts om een beta blokker.
geeft toch wat rust, en beinvloedt je prestaties niet.
sterkte!
(Lees meer...)
Rieneke1
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nou, daar raak je dus verslaafd aan. je moet je zelf confronteren en het overwinnen. zoals XiniX het zegt dus...
Rieneke1
15 jaar geleden
welnee, eenmalig een beta blokker raak je niet verslaafd aan.
heb er vorige week zelf een genomen, toen ik 3 kwartier de mri inmoest.
ik ben behoorlijk claustro, en zo viel het net uit te houden.
naar een tweede pilletje heb ik niet getaald.
Ik heb ook wel eens een optreden en zeg dan altijd tegen mezelf: 'Wat kan je gebeuren? Ze gaan je heus niet doodschieten!' Misschien iets voor jou?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding