Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Eetverslaving. Bestaan er serieuze therapieën/oplossingen die geen geldklopperij zijn?

Voor veel verslavingen zijn therapieën, zoals internet-, alcohol-, gokverslavingen. Het lijkt alsof er geen oplossing voor bestaat! Ik wil van mijn eetverslaving af! Wie helpt me?? Ben positief denkend, sterke wil, maar het lijkt alsof een stofje in mijn hersenen maakt dat ik voedsel nodig heb!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (6)

Ik geloof zeker dat iedere verslaving aan te pakken is.

Het is alleen zo lastig uit te vinden welke therapie voor jou de beste is. Het is vaak heel lang zoeken naar de juiste persoon en de juiste therapievorm en dan moet je nog maar afwachten of het op de lange termijn ook echt effect heeft.

Jij geeft aan dat je positief denkend bent en een sterke wil hebt. Dat is in ieder geval al een goed begin. Als je hulp gaat zoeken dan is het een kwestie van aanvoelen. Is er een klik tussen therapeut en jou en heb je het gevoel dat je begrepen wordt?

Ik kan je alvast wel een tip geven: Bedenk steeds als je wat gaat eten; Is dit VOEDING, of VULLING wat ik nu naar binnen werk? Dit geef alvast inzicht en je staat iedere keer stil bij iets wat je eet.

Toegevoegd na 2 minuten:
Een mens heeft heel weinig nodig om zich te voeden, maar heel veel om zich te vullen. Het 'gat' wat je probeert te vullen is een emotionele leegte. Deze leegte kan nooit met iets gevuld worden, zeker niet met voedsel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt ook voedsel nodig maar je moet kijken wanneer het de beste tijdstippen zijn voor jou. Dan op een dag 3a4x iets eten, en probeer zo vroeg mogelijk te gaan slapen en zo laat mogelijk optestaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat werkt niet bij een echte eetverslaving. En je kunt ook niet zoals de 'gemiddelde' junk compleet afkicken, want je zult moeten blijven eten. Je moet "alleen" leren weer gezond met voedsel om te gaan, en dat is geen kwestie van weten wanneer je het beste kunt eten, dat weet de vraagsteller allang.
Er zijn bijeenkomsten/therapieën voor overmatige eters

Zie: http://www.anonieme-overeters.nl/
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je last hebt van Binge Eating, dus overmatig veel eten en ook veel te vaak, dan is er zeker hulp.
Je huisarts kan je verwijzen, maar hier heb je al wat links:
http://www.novarum.nl/behandelingen-en-cursussen/eetbuistoornis/poliklinische-behandeling-eetbuistoornis/poliklinische-behandeling-eetbuistoornis
http://www.centrumeetstoornissen.nl/templates/RichContentZonder.aspx?PageID=334 (Daar heb ik zelf cognitieve therapie gevolgd, heb ik veel aan gehad!)
http://www.sabn.nl/ heeft ook veel info maar de site lijkt momenteel te haperen.
http://www.richtlijneetstoornissen.nl/index.php?id=1&action=first_item&categories_id=8

En je verwoordt het goed: iets in je hersenen maakt dat je _denkt_ dat je voedsel nodig hebt.
Ik heb destijds geleerd om elke keer dat ik _moest_ vreten, eerst eens stil te staan bij hoe ik me voelde. Negen van de tien keer voelde ik me vooral verdrietig, bang, alleen, somber, en soms gewoon verveeld.
Lost eten dat op? Nee. Van al dat eten word je alleen maar ongelukkiger, het kost klauwen met geld, je krijgt een hekel aan jezelf omdat je dat eten niet in de hand hebt, soms doe je alle mogelijke moeite om het voor anderen te verbergen, maar ja, je wordt wel steeds dikker en dat maakt je ongelukkiger dus ga je vreten... Die cirkel moet je doorbreken. Het is fijn, en minder moeilijk, als je daar steun bij hebt van een therapeut of een therapiegroep.
Toegeven dat je een eetprobleem hebt, is eigenlijk de moeilijkste stap, en die heb je al gezet.
Ik wens je sterkte en succes.
Mocht je meer info willen: stuur maar een berichtje.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan je eetverslaving is zeker wel iets te doen..maar besef dan wèl dat jij het moet opbrengen. Het gaat namelijk niet vanzelf..

Ik denk dat het het verstandigste is als je eens met een diëtist of diëtiste gaat praten.

Je zult vermoedelijk ook wat 'mogen' afvallen..omdat een wat kleiner formaat lichaam nu eenmaal iets minder voedsel nodig heeft dan een wat forser lichaam.

En als je dan toch iets 'wilt' eten...Eet dan iets dat weinig tot geen vetten en daarnaast een minimum aan koolhydraten bevat.

Ik denk bijvoorbeeld aan augurken en komkommers..waar geen vetten in zitten en vrijwel geen koolhydraten.

Daarnaast kun je best af en toe een appel nemen..waar trouwens wèl koolhydraten in zitten..maar appels 'vullen' namelijk wel lekker.

Maar daar zal de dietiste je ongetwijfeld meer adviezen over kunnen geven.

Wat je ook goed tegen je hongergevoel kunt doen is..heel veel thee drinken en...tijdelijk minimaal eten. Dit om je maag wat te laten krimpen.

Pas echter wèl op dat je daarmee niet te ver door gaat.. want anorexia is de andere kant..van jouw eetproblemen..en die kant is feitelijk nog véél erger..

Groet,

Ton
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je deze aflevering kijkt, heb je in elk geval al een heleboel (wetenschappelijke) antwoorden op je vraag.

http://www.nederland3.nl/gemist

Er bestaat wel degelijk een therapie, of eerder manier om van je eetverslaving af te komen, en dat is persoonlijke begeleiding, en een complete verandering van je leefstijl. Vergeet niet, dat je dit wel je hele leven moet blijven doen. Alle overige "middeltjes" waar je toe wordt verleid om zoveel af te vallen, zijn dus inderdaad geldklopperij, want je bent met een dieet echt niet geholpen!

Als je dus denkt er met een therapie of oplossing vanaf te komen, moet ik je teleurstellen. In het filmpje van de link die ik bijvoegde, vind je hier de, nogmaals, wetenschappelijke bevestigingen van.

Veel succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding