Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kom ik van mijn rugpijn/problemen af?

Ik heb vaak last van mijn rug, vanwege de zware boekentassen. Mijn houding is echt kaarsrecht daar zit het probleem dus waarschijnlijk niet. Maar ook op een dag dat ik niets doe dan voel ik weer pijn in mijn rug vanuit het niets. Als ik boekentassen heb gedragen een scherpe felle pijn en op ''rust'' dagen alsof mijn ruggewervels in elkaar zijn gedrukt, bewegen lukt dan niet goed.
Wat kan ik hier tegen doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (11)

Met tassen tillen loop je gauw scheef. Neem een rugzak. Rugpijn is lastig, de ene keer heb je er meer last van dan een andere keer. Is het een zwakke plek in je rug dat komt het regelmatig terug. Zo nu en dan een fysio behandeling en laten "kraken". Blijven bewegen is in ieder geval goed. Sterkte
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb nu een rugzak.
Het klinkt misschien raar maar ik zou me richten op de buikspieren te trainen, dit helpt de rug.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een meisje bent doe dit:

Ga naar de huisarts zodat die je naar fisiotherapie stuurt zodat je wat leniger word zodra je spieren wat soepeler zijn kun je wat meer aan.
Als meisje zijnde heb ik zelf ook heel veel last gehad van me rug als ik er niks aan had gedaan had ik nu musschien geen kinderen kunnen krijgen..

Ben je een jongen?
Ik weet niet... Sorry maybe trainen? Rug spieren zodat je wat mwer racht hebt? Of jah neem een rugtag en geen normale tas dat zorgt er tenminste voor dat er evenwicht blijft ga je niet scheef lopen. Anders moet je gewoon vragen of je boeken op school mag laten wegens lichaamelijke klachten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat heeft het geslacht hiermee te maken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meisjes krijgen sneller pijn aan de rug door menstruatie. En optillen van dingen mannen hebben daar wat meer kracht voor en kunnen dat soort dingen langer aan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okey.... Nu freak ik echt.
Ik moet nu echt er vanaf.
Naar de fysio en als alles los is gaan trainen. Let bij trainen op dat je de buik-, borst- en rugspieren evenredig traint, anders gaat je houding eraan! (alleen buikspieren trainen wordt bolle rug, alleen rugspieren trainen wordt holle rug...)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je gedurende lange tijd last van rugpijn hebt, dan moet je gewoon naar de dokter. Flauw antwoord misschien, maar ik zal het verklaren.

Mensen met rugklachten, komen snel in een cirkeltje terecht. Je kunt dan wel zeggen, dat je houding goed is, en dat je kaarsrecht bent, maar het kan niet anders dan dat je lichaam zich aanpast aan de pijn die je voelt. Dat is gewoon een reflex, die heel normaal is. We proberen gewoon zo weinig mogelijk pijn te voelen, en doen dat onbewust door een andere houding aan te nemen.

Het gevaar is groot, dat als je pijn hebt, je een andere houding aanneemt, en door die andere (of onnatuurlijke) houding je weer meer pijn krijgt. En door die pijn, wordt je houding nog onnatuurlijker. En zo zit je in een cirkel waar je zelf niet meer uitkomt.

Kortom: zorg dat je er op tijd bij bent, en dat er niet van alles scheef gaat zitten in je lijf. Overleg met je huisarts, en misschien kun je alleen bij de fysiotherapeut al goeie tips krijgen, om van die pijn af te komen. Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dikke +
Zelf had ik altijd goede resultaten bij een Manueel therapeut. Er kan gewoon een werveltje scheef zitten maar o, wat kan je daar last van hebben. Een Manueel therapeut heeft daar heel goed kijk op en kan dat rechtzetten waardoor mijn klachten na één keer al vrijwel verdwenen waren. Als hij aangesloten is bij je zorgverzekering zijn een aantal behandelingen ook vrijwel gratis (ligt aan je aanvullende verzekering) en je hoeft dan ook niet eerst naar de huisarts. Iedere zorgverzekeraar heeft een lijst met aangesloten therapeuten dus als ik jou was zou ik daar eens naar laten kijken. En wat ook belangrijk is: hoe eerder je erbij bent hoe sneller je er baat bij hebt.
Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan ook zijn dat je verkeerd schoeisel draagt, en dat je daardoor last van je rug krijgt. Waarschijnlijk zal de huisarts daar ook wel aan denken of zal de fysiotherapeut dat ook tegen je zeggen en je doorsturen naar de orthopeed.

Als je nu altijd hakken draagt, zou je het eens zonder moeten proberen, als je nu altijd platte schoenen draagt, zou je eens iets met een hakje kunnen uitproberen. Het is bij iedereen verschillend wat het lekkerst zit voor de rug.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan geen andere schoenen dragen aangezien ik maat 42 heb en ik blij ben als ik schoenen kan vinden
Het zijn trouwens platte.
En op hakken lopen is hier niet echt mogelijk.
Op school hebben we een boel trappen, voor elk lokaal moet je er wel 2 lopen.
En thuis wonen we zowat in het moeras gebied van Nederland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vond het evengoed een hele goede suggestie Stippel ! +
Rollen. Goed rollen. Is prima voor je rug.

Ga op de grond zitten. Harde ondergrond.
Pak, om je knieen heen van je opgetrokken benen, je handen vast. Voeten zijn van de grond. En zo flink naar voren en ver naar achteren rollen zonder op de grond uit te rusten. Soort hobbelpaardbeweging. Voel je onderrug en je schouders. Die spannen aan. Maar na de oefening ontspannen ze. Geeft weer een goed gevoel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie oefening Bestevaer, ik vind dat zelf ook heerlijk om te doen, maar kan Dromer toch niet beter eerst laten nakijken wat er aan de hand is? Sommige oefeningen kan je beter niet doen bij bepaalde aandoeningen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt wat je zegt Kristal. Maar als er wat aan de hand is, schijn je deze oefening nameljk niet te kunnen. Deden we vroeger als test bj fysiotherapie... Maar naar de huisarts is altijd goed!! Die heeft nog meer testjes om een pijnlijke plek te localiseren.
Het kan ook zijn dat je op een verkeerde manier heb geleerd om rechtop te blijven. Je zegt in je vraag dat je houding echt kaarsrecht is. Wat ik me hierbij kan voorstellen is dat je alle spieren gaat aanspannen om je houding kaarsrecht te krijgen. Dit is dan nog steeds een enorme belasting op je spieren, welke ook onnodig is.

Want juist een rechte houding zorgt ervoor dat je gewrichten en botten op elkaar gestapeld worden. Zoals bij het blokken spelletje Jenga. En als je houding helemaal goed uitgelijnd is zodat de gewrichten en botten goed op elkaar gestapeld zijn, dan kunnen je spieren geheel spanningsloos zijn. Die zijn dan ook niet meer nodig om je in balans te houden.

De kaarsrechte houding is dus in principe goed, alleen zou je die niet goed hebben uitgevoerd waardoor je enorm veel spierkracht gebruikt om die houding te behouden. Het volgende wat je zou moeten gaan leren is om je spieren te leren ontspannen.

Volgens de natuurkunde kan je niet en een rechte houding aannemen en een zware boekentas op je rug hebben. Die tas zal je uit balans brengen, welke je dan extra moet corrigeren met de spieren in de rug en de buik.
Als je een zware boekentas op je rug hebt, moet je rekening houden waar je zwaartepunt van het geheel komt te liggen. Is dit zwaartepunt hoog, dan heb je veel meer spierkracht nodig om die in balans te houden dan wanneer het zwaartepunt lager ligt.

Wil je een meester worden in ontspanning, lichamelijke en geestelijke balans en houding, dan zou je eens kunnen gaan kijken om aan TaiChi te gaan doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk GD, echt kaarsrecht lopen is niet goed, je spant je lichaam teveel. Eigenlijk moet je iets door je knieen zakken en je rug iets bol maken zodat de rug recht staat en dan net doen of er een touwtje aan je kruin vast zit die je hoofd om hoog trekt. Je voelt je de eerste keren een beetje een aapje ;-) maar je staat dan wel ontspannen en je belast je rug niet van binnen uit. Die houding leerde ik op yoga en het helpt nog steeds als ik mijn rug overbelast heb, maar je kan het ongetwojfeld ook bij TaiChi leren of andere cursussen in beweging.
Maar eerst naar de dokter om te weten wat het is.
(vind ik ;-) oja GD +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij maakt het niet uit wat de diagnose is. Zelfs reuma of een verknelling van een zenuw, komt volgens mij doordat de spieren de ruggenwervel te strak houdt en er daardoor geen ruimte meer is voor de zenuw. Dat is dan nog steeds spierspanning. De taichi stand is de kruin uitlijnen met het punt tussen de anus en het geslachtsdeel en het midden van het punt tussen de voeten. Hoofd rechtop, kin een beetje naar binnen, staartbeen ook een beetje naar voren. Maar rechtop staan wil nog niet zeggen dat je spieren ontspannen. Chronische spanning zal er nog steeds zitten en die kan je alleen mentaal laten ontspannen. Je kunt je staartbeen naar voren doen via spierspanning. Maar je kunt je staartbeen het ook naar voren doen door je liezen en je heup te ontspannen. Hetzelfde geldt voor een kaarsrechte houding. Dat kan via spierspanning, maar ook via ontspanning. En je kunt alleen maar spierspanning loslaten als je 'weet' dat er spanning zit. Veel spanningen kan je zelf vaak niet voelen. Geen rugpijn wil nog niet zeggen dat je vrij bent van spanningen. Het wil alleen zeggen dat die emmer niet overvol is.
Regelmatige rugpijn wil zeggen dat je op het randje balanceert. Om echte spanning in je spieren te kunnen voelen, moet je diep naar binnen kunnen kijken en voelen. Bedankt voor je plus.
Ben je ooit al eens met je rugklachten naar de huisarts geweest? Het zou namelijk ook kunnen dat je ruggegraat wat krom is, scoliose heet dat. Mijn zoon heeft dat, is bij toeval ontdekt toen hij bij een arts in het ziekenhuis kwam voor iets heel anders. Die zag het aan zijn houding. Het komt vaak voor maar als je niet naar een arts gaat kom je natuurlijk nooit te weten of dat het misschien is.

In milde vorm krijg je dan oefeningen van de fysio die je elke dag doen moet, helpt geweldig. In erge gevallen moet je een tijdje een corset ervoor dragen.

Toch wel even naar de dokter dus, voor het geval dat ;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ !
had ik ook, ben uiteindelijk bij fysio gekomen en die heeft mij een fitness bal mee gegeven met oefeningen om je buik en rug spieren te versterken. o.a op de bal zitten met je voeten van de vloer. klinkt simpel maar is het niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image