Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er wel een permanent negatief gevolg van te vaak douchen?

Ik denk zelf van niet ervan uitgaande dat je niet steeds weer shampoo en zeep gebruikt. Kijk je huid zal wat droger zijn en je haar wat vaker nat maar voor de rest kan ik mij geen nadeel verzinnen. Ook omdat wij van water zijn en we zoveel water moeten drinken op een dag, zou je haast denken dat veel douchen misschien wel heel goed is juist (toch?).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat we voor een groot deel uit water bestaan, en veel water moeten drinken, wil niet zeggen dat het ook goed voor ons is de hele dag in water te weken ; een mens is tenslotte geen waterdier, en we zijn er ook niet op gebouwd. Dat merk je vooral als je een dagje te lang gezwommen hebt - of in bad gelegen. Dat kan zelfs pijn doen aan de huid van je handpalmen en voetzolen.

Onze huid absorbeert namelijk geen water; integendeel : we drogen er van uit. Vaak en lang douchen zal dus alleen maar resulteren in een droge huid, die je echter met de juiste verzorgingsproducten wel weer op de rails krijgt - als je geen al te erge aanleg hebt voor eczeem en andere huidaandoeningen die daardoor juist verergeren. Ook moet je je buitengewoon zorgvuldig afdrogen, want waar met name huidplooien vochtig blijven, ben je erg vatbaar voor uitslag, schimmels en smetplekken.

Ook heeft je huid van nature een beschermend laagje, dat je onder andere moet beschermen tegen ziektekiemen, en dat je er met teveel douchen keer op keer afspoelt, zodat je huid het opnieuw moet opbouwen.

Naast dat het dus voor je huid niet goed is (al kun je de schade beperken) is teveel douchen een ramp voor het milieu. Je verspilt enorm veel drinkwater plus gas om het te verwarmen (want ik neem aan dat je geen koude douches bedoelt), en vervuilt dat ook nog eens met zeep en shampoo's, om nog maar niet te spreken van de extra middelen die je nodig hebt om je huid in conditie te houden. Ook die vervuilen natuurlijk het milieu, via het water en bij de productie. en die schade is allemaal blijvend.

Permanent teveel douchen is dus niet alleen behoorlijk ongezond, het is ook buitengewoon milieuvervuilend en daarmee feitelijk asociaal gedrag. (Maar dat horen mensen niet zo graag).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Men vond mij op school altijd een "babyface" hebben, omdat mijn huid nog zo gaaf was. Goh, hoe zou dat nou komen.... Zij douchten elke dag, ik maar 1x in de week.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo mag ik het horen ; -)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je betaalt er wel zelf voor, maar daarom is buitensporig water- en energiegebruik nog niet sociaal. Jij stookt zeker ook 's zomers de kachel lekker op? ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
.

Andere antwoorden (4)

Allereerst is het heel erg verfrissend en je voelt je lekker na een douche...Je huid voelt altijd wat droog aan daarna, vanwege de hardheid van het water, maar dat compenseren we weer met een creme.

Echt iets negatiefs is alleen dat zoveel verbruik van water milieu-onvriendelijk is....

Eenmaal per dag douchen is normaal als je niet overmatig transpireert.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Twee keer per week douchen is aanbevolen. Maar zelf één keer per week volstaat, mischien in combinatie met 's ochtends je gezicht wassen en deodorant. Elke dag douchen geeft veel mensen een te droge huid. Dit geeft een 'schrale' indruk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien??? 's Ochtends je gezicht wassen? Getver, dat doe je toch no matter what?!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben ik niet met je eens, eenmaal per dag douchen is tegenwoordig normaal, we leven niet meer in de jaren '50 en we transpireren elke dag...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2x per week....gatver! sorry. In de tijd dat nog niet iedereen een douche in huis had, en men naar badhuizen of een straat verderop ging bij kennissen of wat dan ook, kan ik me dat nog voorstellen, maar dat is al zo'n 60 jaar geleden. Gezien je elke dag transpireert (ook al merk je het niet) is het wel zo fris elke dag 1x te douchen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch ben ik 't met CuriousOne eens. Het is voor een heleboel mensen helemaal niet nodig. In ons gezin van 4 zijn er 2 die elke dag moeten douchen omdat het anders onfris wordt, maar de andere 2 (waaronder ik) hebben genoeg aan 1 à 2 keer in de week. Ik zweet gewoon heel weinig. Vroeger, als kind, moest ik elke zaterdag douchen en de andere dagen mezelf wassen. Was ook een prima routine. Elke dag douchen komt voort uit de ontspoorde zucht naar hygiëne tegenwoordig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad. Het is bij douchen niet zo: Hoe meer hoe beter. Je huid maakt een beschermend laagje aan. Als je dat elke dag wegspoeld word je huid te droog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nergens om, maar als je 1 keer per dag douchen normaal vind en 2 keer in de week goor, dan ziet je heel erg dicht tegen smetvrees aan. Gevaren zitten er ook aan, namelijk dat je de zelfreinigende functie van het lichaam stuk maakt en daardoor je weerstand tegen ziektes afneemt.
Ons lichaam kan, als het gezond is, uitstekend voor zich zelf zorgen en heeft een prima afweer tegen bacteriën en virussen.
Op onze huid zit een soort vet laagje om ons tegen van alles te beschermen.
Het houdt onze huid soepel, gezond en gaat infectie's tegen.
Ook is onze huid voor een groot deel zelfreinigend en zelf genezend.
Dit alles verstoor je door veel te douchen.
Hierdoor ga je sneller stinken en moet je meer deodorant en shampoo gebruiken.
Door te veel douchen worden we dus ook vieser!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Water en zeep reinigen de huid, maar tegelijkertijd worden de huidvetten letterlijk weggespoeld. Hierdoor verliest de huid zijn barriére en daarmee ook juist veel water. Het is dus een beruchte denkfout die veel mensen maken: door de huid met water en zeep te wassen wordt de huid misschien wel schoon, maar juist droger in plaats van vochtiger. Mensen met jeuk en droogte van de handen hebben de neiging om deze minutenlang een onder een stromende koude kraanwater te zetten omdat dit de jeuk stilt. Helaas geeft dit maar een tijdelijk effect; nadat de handen afgedroogd zijn, worden ze nog droger dan vóór het wassen en komt de jeuk net zo hard weer terug.
Mensen die in het dagelijks leven veel met water, zeep en reinigingsmiddelen werken hebben dus ook een verhoogd risico op droge huid, vooral aan de handen. Bij sommige beroepen bestaat een grote risico op uitdroging van de huid. Bijvoorbeeld omdat beroepshalve de handen veel gewassen moeten worden of door direct contact met stoffen die de huidvetten kunnen oplossen. Bekende voorbeelden zijn verpleegkundigen, artsen, schoonmakers, koks, monteurs, horeca medewerkers etc.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding