Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan een test op soa's negatief zijn terwijl er wel een infectie is?

Ik heb een tijd terug onbeschermde sex gehad.vrij kort daarna(dagen)kreeg ik klachten jeukerig gevoel en moeite met plas ophouden.en veel moeten plassen.zij had zelf soms ook dat ze het niet kon ophouden.ook heb ik een keer een blaasontsteking achtig gevoel gehad en kwam er rare witte afschijding uit mijn penis.dus getest maar niets gezegd over de klachten 2keer bij verschillend ggz's beide keren geen resultaat negatief dus.

Toegevoegd na 3 minuten:
ik heb ooit meen ik een artikel gelezenwaarin stond dat er een soa is die niet de test naarvoren komt omdat die gemuteerd is volgens mij was dat in zweden bij chlamidia weet iemand hier iets over

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Om even een richting te geven:

De test moet een hoge specificiteit hebben als je de aandoening wil kunnen insluiten. (Dus heb je de aandoening, dan sowieso positief.. maar het kan dus ook positief zijn terwijl je het niet hebt).

De test moet een hoge sensitiviteit hebben om een aandoening uit te sluiten (Dus onder de positieven zitten geen vals-positieven.. maar er zouden dus mensen met de aandoening een negatief uitslag kunnen hebben)

het ideaal is een hoge sens EN spec.
In jouw geval zou een lage specificiteit je vraag bevestigen. Dus misschien moet je kijken naar artikels over die test, de bijsluiter of de apotheker/leverancier raadplegen.

Genoeg theorie, dit was even om je leek-gehalte op te pimpen. Zo werkt dat dus met de 'betrouwbaarheid' van tests.

Maar wat je het allerbeste kan doen is natuurlijk contact opnemen met je huisarts! Die weet raad!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zit nu voor de tweede keer je antwoord te lezen. Ik ben redelijk thuis in medische terminologie. De huisarts waarmee ik dagelijks samenwerk komt uit België, dus begrip van een vleugje Vlaams is ook al geen probleem voor mij. Niettemin begrijp ik slechts de laatste twee alinea's. De voorlaatste komt nogal denigrerend op me over en met de laatste zeg je eigenlijk dat al het voorgaande overbodig was, hetgeen door je onbegrijpelijke taalgebruik onderstreept wordt. Als je van plan bent om ooit met echte patiënten te gaan werken dan adviseer ik je van harte om op korte termijn je communicatieve vaardigheden eens bij te spijkeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Keesvi, "De voorlaatste" was niet denigrerend, maar 'leuk' bedoeld. Helaas is deze tekst niets meer dan a bunch of pixels, wat het erg moeilijk maakt op te interpreteren. Ik probeer de hulpvrager niet alleen een ja of een nee t geven, maar ook iets bij te brengen zodat hij/zij er zelf ook wat mee kan in het vervolg. Zo kan iemand die deze twee termen beheerst (of er iig een idee van heeft) beter tot het inzicht komen of iets begrijpelijk is. Ik heb even gegoogled op deze twee elementen over de screening naar baarmoederhalskanker... en guess what? het was best makkelijk te vinden.. onbereikbaar is het dus niet, als je de termen kent. Ik ben, ookal zeg ik het nu even zelf, communicatief vaardig. Heel erg zelfs. Mocht je nogmaals in de gelegenheid zijn feedback te geven, houdt dan "Van Esch, Recepten voor een goed gesprek deel 1, 2007" en "Van Esch, Recepten voor een goed gesprek deel 2, 2007" even bij de hand. Het stukje wat ik hier had geschreven, past perfect in een arts-patiënt model uit dit boek. Wat voor werk je doet.. dat weet ik niet. Desalniettemin verandert dat niks aan het niveau waarop ik het stukje heb geschreven. Dit zijn medische termen.. en het is niet eens echt jargon.. het RIVM gebruikt de termen ook veelvuldig op o.a. de website. Vraag de arts eens, lijkt me stug dat een Vlaamse arts deze termen niet zou kennen. Het stukje wat ik heb geschreven is een samenvatting van een fragment uit hoofdstuk 9 (Preventie) van "Grundmeijer, Het geneeskundig proces, 2009". NB: Ik werk al met 'echte' patiënten, en die ervaren dat als een prettige samenwerking! En daar ben ik blij om.. Ik wil je graag bedanken voor je reactie. Bedankt voor de feedback, ik zal er mijn voordeel mee doen. Voor de zekerheid: vat deze lap tekst zeker niet op als denigrerend.. ik zou niet arrogant over willen komen ;) Peace
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okee, nu ben je voor mijn gevoel een stuk duidelijker. Maar ik meen echt dat als je met je patiënten praat zoals je jezelf in je antwoord hierboven uitdrukt ze het spoor snel bijster zullen zijn. Het gaat me eigenlijk niet eens zo om de medische terminologie maar, wederom teruglezend, om wollig en onnodig ingewikkeld taalgebruik waar je ook nog eens weinig concreets mee zegt. Daar meteen achteraan "dit was even om je leek-gehalte op te pimpen". Het spijt me, maar het komt nog steeds ietwat denigrerend en zelfingenomen op me over. Ik vind mezelf nooit te oud om te leren, hoor, maar als je het niet erg vindt laat ik de recepten van van Esch even voor wat ze zijn. Ik heb meer dan twintig jaar in de GGZ gewerkt en weet inmiddels wel iets van gespreksvoering. Niettemin zal ik je tip in mijn achterhoofd houden. Het afgelopen decennium heb ik dagelijks contact met asielzoekers en uitgenodigde vluchtelingen, vaak al binnen 24 uur nadat ze direct uit het buitenland komen. Ze spreken eerder niet dan wel een Westeuropese taal. Ook niet om op mijn strepen te staan of iets dergelijks maar ik denk inmiddels wel doordrongen te zijn van een goede communicatie met mijn patiënten, buiten dat dit nog eens verplicht is ook vanwege de WGBO. Een spreekkamer is nu eenmaal iets heel anders dan het kader om een stukje tekst van enkele alinea's. Daarom zou het zomaar mogelijk zijn dat ik misschien wel heel prettig met je zou kunnen samenwerken als je stage bij me zou lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aah Keesvi, jammer dat er geen "voeg toe als vriend"-knop bestaat!
En "Van Esch, 2007" bedoelde ik niet beledigend!
Ik heb genoten bij het lezen van je stukje, ik begrijp je volkomen (denk ik).. ik ga er niets specifieks op in brengen, ben bang dat ik het verkeerd zou vallen..
Ik hoop dat ik niet het minste beetje ergernis bij je heb achtergelaten :) *gelooft in een soort van karma*
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En oh, leuke blog heb je (A)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor je compliment! Nee hoor, ik vatte je advies over van Esch niet vervelend op. Ik meen uit de grond van mijn hart dat ik mezelf nooit te oud zal vinden om te leren maar ik wilde als reactie wel even kwijt dat ik ook weer niet pas kom kijken in de gezondheidszorg. Ook wat mij betreft even goeie vrienden, als dat al niet overgekomen was.
Van onbeschermde seks word je niet ziek maar wel als je dat doet met iemand die een SOA heeft. Klinkt misschien als een open deur maar als je weet welke symptomen je sekspartner had dan kun je een veel gerichtere vraag aan je huisarts stellen. Verder kan een test op seksueel overdraagbare aandoeningen natuurlijk alleen maar positief op die aandoeningen waarop gezocht wordt. Misschien ook een open deur maar als jij iets mankeer wat op het labformulier niet wordt aangevinkt dan wordt het niet gevonden. Reden genoeg om eens met je huisarts te overleggen, lijkt mij.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Positief ZIJN en mankeerT (batterijtjes van toetsenbord ofzo...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hihi, vind alleen je reactie al een plus waard, al is het antwoord natuurlijk ook zeer helder en juist
Ga naar de arts en vertel je klachten. Chlamydia heb je als man over het algemeen geen klachten van. maar kan wel levens bedreigend zijn. Wat jij beschrijft klinkt als een schimmelinfectie en is zo met een creme op te lossen, als het een chlamydia infectie is, is het zaak om zo snel mogelijk naar een arts te gaan voor je eigen veiligheid en die van anderen. Chlamydia is met een antibiotica kuurtje ook snel weg. Maar vertel de arts in hemelsnaam je klachten anders kunnen ze er niet veel mee!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het goed is weet je op welke SOA's er getest is bij de GGD. En doorgaans zit chlamydia daar wel degelijk bij, juist omdat dat een van de meest voorkomende en besmettelijkste SOA's is. (Mocht je positief testen op chlamydia: 1 keer 2 pillen slikken en een week later is het weg.)
Maak je je nog zorgen: ga naar de huisarts, het kan ook zijn dat je een blaasontsteking hebt (is geen SOA, moet wel behandeld worden).
En beiden gaan, anders heeft een eventuele SOA-behandeling geen zin.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals je het beschrijft lijkt het inderdaad een schimmeltje. Je moet het zo snel mogelijk behandelen; de huisarts kan je iets voorschrijven. Het is een heel erg lastig gevoel je kunt er niet mee blijven rondlopen. Het is beter dat je tot na de behandeling geen seks hebt met een partner. Voor vrouwen zijn de symptomen van deze schimmel nog lastiger. Overigens kun het schimmeltje ook doorgeven op andere manieren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding