Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waarom is het eigenlijk gevaarlijk om meteen na het eten te gaan zwemmen?

ben je wel eens met een volle maag het diepe ingedoken? wat gebeurde er toen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bijna verdronken, teveel gegeten ;-)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ooit wel eens een after-dinner dip gehad - dat je na het eten enigszins in begint te dutten? Dan is je lichaam de maaltijd aan het verwerken, hetgeen nogal wat energie kost, schijnbaar.

Tevens schijnt er ook een verhoogde kans te zijn op krampen, hetgeen niet een al te best idee is tijdens het zwemmen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee hoor, is weer een bav... een bav is een afkorting voor broodje-aap-verhaal...

Boeren en bouwvakkers moeten ook hard aan de slag met een volle buik, en daar is nog nooit iemand van het werken met een volle buik doodgegaan...

Ja ik ben met een volle maag gaan zwemmen en niets aan de hand hoor... Toen ik in het water ging, zwom ik gewoon verder tot ik er genoeg van had en er weer uit kwam...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor zover ik weet heb je na het eten veel energie (bloed) nodig voor de spijsvertering. Bij zwemmen wordt veel bloed naar de spieren gestuurd. Door verdeling van deze bloedvoorziening kunnen de hersenen te weinig bloed krijgen, wat flauwvallen tot gevolg kan hebben. Niet fijn in het water :)

Toegevoegd op 20-06-2009 21:49:13
nog even opgezocht:
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Net na de maaltijd draait je maag op volle toeren om het voedsel te verteren. Om deze vertering vlot te laten verlopen, hebben je maag en darmen veel bloed nodig. Wanneer je meteen gaat sporten na het eten, zal je lichaam ook bloed moeten sturen naar de spieren.

Je zou kunnen flauwvallen, maar ik heb zelf ook weleens buikkramp gehad als kind. Het verhaal in de link klinkt zeer aannemelijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
"De fysiologie van het lichaam is zo georganiseerd dat wanneer je gegeten hebt, de bloedverdeling in het lichaam zal wijzigen. Meer bloed zal zich bevinden ter hoogte van de maag en darmen, en minder bloed zal zich bevinden ter hoogte van de spieren. Indien je net op dat moment een mooie sportprestatie wilt neerzetten, vraag je dus naar voldoende bloed (en bijhorend zuurstof) in de spieren. Je negeert dus de natuurlijke aanpassing van het lichaam. Deze verstoring kan aanleiding geven tot een moeilijke vertering of een flauwte, uiteraard individueel afhankelijk... Een flauwte in het zwembad is niet zonder gevaar gezien de kans op verdrinking."
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Of het echt gevaarlijk is weet ik niet. Ik heb wel ondervonden dat het niet prettig is. Dat ging dan om stevig sporten, niet zozeer om zwemmen.

Ik heb gemerkt dat ik voorafgaand aan een fikse training niet teveel moet eten. Maar ik moet wel hebben gegeten, anders heb ik niet voldoende energie. Het optimum ligt voor mij bij drie belegde boterhammen, 2,5 uur voordat ik ga sporten. Dan is de maaltijd voldoende verteerd voordat de inspanning begint, zodat ik er geen last meer van heb; en heb ik voldoende energie om me stevig te kunnen inspannen.

Na afloop van het sporten begin ik dan wel enorm te gapen - bloedsuikerdip. Nog drie belegde boterhammen doen dan wonderen.

Minder eten, of langer vantevoren eten, gaat mis omdat ik dan tijdens het sporten te weinig energie heb.

Meer eten, of korter vantevoren eten, gaat mis omdat ik dan tijdens het sporten last krijg van een volle maag.

Het optimum zal voor iedereen verschillend zijn. Het zal vast ook afhangen van de mate waarin je getraind bent.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb het ook wel eens gedaan, het is niet zozeer gevaarlijk, maar niet zo lekker. Als je echt hard sport, dan lijkt het eten weer omhoog te komen, niet echt lekker in een zwembad.

Nee, na het eten toch even een uurtje of 2 wachten voor je voluit gaat sporten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
misschien is gewoon een smoesje van de zwembaden omdat ze anders de k*ts uit het zwembad moeten vissen...

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding