Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik mijn vergeten dosis Amoxicilline nog innemen?

Vandaag ben ik met mijn koortshoofd door het tijdstip heengeslapen waarop ik een dosis Amoxicilline in moest nemen. Ik word net wakker, en over ongeveer 2 uur is het tijd voor de volgende dosis.
Na het raadplegen van de bijsluiter ben ik ook niet veel wijzer geworden, deze stelt: "Indien u vergeten bent en dosis in te nemen, doe dit dan alsnog zodra u eraan denkt. Neem nooit een dubbele dosis in om zo de vergeten dosering in te halen."
Moet ik nu alsnog de vergeten dosis innemen, of zit er nu te weinig tijd tussen?
Hoeveel tijd moet er minimaal zitten tussen de inname van twee doseringen Amoxicilline?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een dubbele dosis is al je in 1x 2 maal een dosis neemt... Je hebt hem net gemist en deze moet je inhalen. En om in de regelmaat te blijven moet je de vaste tijdstippen hierna gewoon aanblijven houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jup.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de tip!
Is 3 uur tussen 2 doseringen lang genoeg?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beterschap Nyx!
Rieneke1
13 jaar geleden
beterschap nyx, knap maar snel weer op!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Zo snel mogelijk na ontdekking van een vergeten dosis een capsule innemen en de volgende 8 uur later als je driemaal per dag moet innemen (12 uur bij tweemaal en 6 uur bij viermaal) en ga zo door tot ze allemaal op zijn. Twee capsules innemen heeft inderdaad geen zin.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Uiteindelijk heb ik de dosis maar overgeslagen.
Kan dat kwaad, als het maar één keer gebeurt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de meeste medicijnen, ook antibiotica, moet je streven naar een zo constant mogelijke bloedspiegel. Vandaar die secure verdeling over een etmaal. Bij antibiotica moet je de bacterie eigenlijk geen enkele kans geven om op te leven. Daarom is het beter om geen dosis over te slaan maar behalve verslapen is braken een veelvoorkomende oorzaak van inbreuk op het schema. Eén enkele keer overslaan zal niet zo veel kwaad kunnen. En, beterschap maar weer!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel erg bedankt voor de aanvulling!

Andere antwoorden (4)

Ja gelijk nemen... En als het over 2 uur weer tijd is weer nemen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je echt zekerheid wil dan kun je altijd de huisartsenpost bellen, die overlegd eventueel met diensdoende arts.

Bij geneesmiddelen moet je het zekere over het onzekere nemen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste is even de huisartsenpost hierover te bellen. (of apotheek maar dat vind ik niks)

Meestal is het als je die dosis eenmalig over slaat anders krijg je een overdosis. Vooralsnog ik ben geen dokter: win medisch advies in.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede tip, dank je.
Innemen en voor de volgende moet er minstens 4 uur tussen zitten. Dit staat duidelijk in de bijsluiter. Ik heb er 1 een uur te laat ingenomen en ben gaan kijken in de online bijsluiter. Aangezien ik ook misselijk werd bij de start ( als je van te voren eet is dat ook verholpen) ga ik voor de zekerheid, de volgende gewoon 8 uur later innemen. Maakt volgens mij helemaal niets uit want je verbreekt de cirkel niet, die is alleen verschoven met een uurtje Ik heb ook zien staan, minstens vier uur later tussen de volgende, maar ik ga dat niet doen, want voorschrift zegt niet voor niets dat er 8 uur tussen moet zitten. Vooral als je al milde bijwerkingen hebt. Ik neem in volgens dit schema: 08:00-16:00 en 00:00 uur. nu dus: 09:00 - 17:00 - 01:00. Lastig als je vroeg slaapt maar ik slaap altijd laat. Je kan ook gewoon je arts bellen voor advies.
(Lees meer...)
2 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding