Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het uitscheiden van vocht door je nieren een actief of passief autonoom proces?

Ik vraag dit, omdat ik wil weten of het je lichaam energie kost als je veel water drinkt (dus wat ook weer afgescheiden moet worden) Oftewel, "slijten" je nieren, of worden ze moe als je veel water drinkt (omdat er altijd gezegd wordt dat veel water drinken "goed" is).

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
741

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Je nieren slijten niet anders dan andere organen... Door de ouderdom neemt wel de nauwkeurigheid af, zeg maar...
Je ogen gaan wat slechter focussen, je oren gaan wat achteruit, zo zal de nier ook wel wat minder nauwkeurig zijn werk doen na lange tijd...

Maar in het leven is het zo, dat alles wat je gebruikt, dat train je, en door die training blijf je het optimum vragen van het lichaam, dus is het goed... En dat wat je niet gebruikt, atrofieert...

Maar veel drinken is niet schadelijk voor je nieren, dus gewoon blijven doen...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Klinisch gezien moet je lever harder werken naar mate je meer drinkt, voordat het bij de nieren terecht komt. Om vervolgens het vocht af te scheiden naar je blaas. Dus hoe harder je lever werkt. Destemeer vocht scheiden je nieren af...

De werking van de lever is hierin essentieel om te bepalen hoe hard de nieren moeten werken...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Drink gerust heel veel hoor, water alcohol, je ziet maar. Moe wordt je er niet van, je nieren of andere organen zullen er ook niet moe van worden.

Je kunt er (en het kan best wel sluipend gaan) alleen wel zeer overwacht aan overlijden(!), zelfs met water!!!.

Bij concrete gezondheidsvragen, of vragen over gedrag dat betrekking heeft op gezondheid is het dus echt belangrijk om een arts te raadplegen, ga vooral niet af op wat mensen op internet tegen je zeggen (daar reken ik mezelf ook toe).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Te weinig drinken is in ieder geval slecht voor je nieren.
Men adviseert altijd om minimaal anderhalve liter water per dag te drinken, over een maximum heb ik nog nooit iemand horen reppen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding