Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag een bewoner van een zorgcentrum gedwongen worden om te douchen?

De bewoner (klein beetje verward, heeft hulp nodig bij de dagelijkse lichamelijke zorg) wil zelf niet gedoucht worden maar de familie/kinderen staan erop dat dit wel gebeurt, naar wie moeten de verzorgenden luisteren?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Wat is een klein beetje verward. Of het nu een klein beetje is of ernstig dement, of verstandelijk gehandicapt het zijn mensen die zorg nodig hebben. Daar is douchen èèn van. Je mag nooit over de onwilligheid debateren met anderen, zoals zorgverleners etc. Zo`n iemand zal je met respect moeten behandelen. Praat eerst met je naaste zorg verleners in besloten kring en praat vooral met de familieleden. Deze persoon kan je niet dwingen. We zitten veel te veel in een beheers cultuur. Iemand die absoluut de regie niet heeft over zijn eigen welzijn neem je bij de hand, je gaat gewoon douchen. Begeleiden dus. Als de persoon wel wat regie heeft is het de grote kunst juist om hem niet te dwingen, geef hem of haar het gevoel dat je het respecteert, daarna in de tweede fase ga je hem of haar enthousiastmeren en daar zijn heel wat kunstjes in te bedenken. Als je hem of haar het gevoel van dat alles geeft, heb je ze al bijna in de douche. Beheers niet de protocollen van het douchen maar maak hen enthousiast zodat ze het zelfs heerlijk vinden. Zoals ik al zei; betrek de familie niet omdat het moet maar betrek de familie in het meedenken en enthousiast maken. Ernstig dementen met liefde bij de hand nemen. Soms is bij hen in de stille geest alleen nog het gecondisioneerde gedrag aanwezig wat uit in negatieve gevoelens. Neem ze bij de hand met een glimlach en pas in de douche zeg je we gaan douchen. Maak er een beetje feest van want dan lukt het dikwijls, en het neemt minder tijd dan je denkt of de tijd die je ervoor krijgt. Veel douche plezier.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Naar de familie van de bewoner. Het is niet hygiënisch om niet gedoucht te worden, en waarschijnlijk stukken beter voor de bewoner om wel gedoucht te worden. Aangezien de man een beetje verward is, kun je beter naar de familie luisteren, en de verwardheid ook als reden daarvoor geven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vind dat er dan moet gekeken worden naar hoe verward de bewoner is, en wat de relatie met de kinderen is. Als het kinderen zijn die -als het meezit- 1x in de maand even komen kijken of hun moeder nog wel leeft, dan vind ik dat de mening van de kinderen niet erbij betrokken moet worden. Als het kinderen zijn die wel een goede relatie met hun ouder hebben, dan is hun mening wel heel belangrijk.

En dan vind ik ook dat er naar gekeken moet worden: wáárom wil die bewoner niet gewassen worden? En is het dat hij/zij nooit meer gewassen wil worden, of iets minder vaak, bijv. 1x in de 2 dagen ipv elke dag? En vervuilt de bewoner zichzelf?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als de bewoner niet beslissingsbekwaam is, heeft de familie voor het zeggen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vind dat de verzorgende naar de client moet luisteren en daar een compromis mee kan sluiten, bijv. twee keer per week douchen en de rest gewoon met een washandje opfrissen.
Je zegt nl.< klein beetje verward,> dus nog best in staat over zulk soort dagelijke dingen te beslissen.
Het lijkt me behoorlijk kleinerend als je kinderen/familie over jou besluiten nemen, terwijl je zelf niet gehoord wordt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Helemaal mee eens +1
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zeker +1
Iemand die een klein beetje verward is, is zeker niet gek! Over iemands hoofd heen praten en besluiten of hij wel of niet gewassen moet worden, vind ik best denigrerend.

In overleg met de familie en de bewoner zelf, zal er vast een compromis gesloten kunnen worden waar iedereen zich in kan vinden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je kan iemand niet dwingen iets te doen. Ik denk dat je dan het beste kan doen door met z'n alleen bij elkaar te zitten en tot een overeenkomst zijn gekomen. En vooral niet doen alsof verwarde mensen gek en dom zijn, want daar bereik je het tegendeel mee.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het lijkt mij dat dat mag anders zou het wel een stinkende bende worden in het zorgcentrum
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hebben jullie daar geen protocollen voor? Zolang de persoon hygienisch verantwoord zonder douchen toekan zie ik niet in waarom je hem/haar zult moeten douchen. Als iemand bijvoorbeeld incontinent is van alles, dan is het een ander verhaal. Zit er een reden achter waarom die persoon niet wil douchen? Is het eng, verwarrend, misschien te warm/koud of is het een uiting van macht/onmacht (ik wil niet gedwongen worden) Zodra je het waarom weet kun je oplossingen proberen te zoeken.

Mijn ervaring in een soortgelijk geval is, dwingen helpt niet, vragen/overtuigen des te meer (ligt wel aan de mate van verwarring, maar dan nog, het blijven volwassen mensen!).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mijn oma, 94 jaar geworden en inmiddels al bijna 15 jaar geleden overleden, heeft haar leven lang niet gedoucht. De 'badcel' werd gebruikt voor het drogen van de was.
Zij was zeer proper en schoon op zichzelf, en absoluut niet vies.
Toen ze, eenmaal stokoud, in een zorgcentrum terecht kwam moest ze verplicht douchen. ze was gelukkig nog goed ter been en had hierbij geen hulp nodig. Dus wat deed ze?
Ze ging de badkamer in, liet de douche een kwartiertje lopen en maakte haar haar en de handdoek een beetje nat met een paar druppels water. Dan kwam ze de badkamer weer uit, roepend dat ze weer heerlijk gedoucht had.
Wij als familie gaven haar groot gelijk, en respecteerden haar keuze.
Maar als dat niet het geval is: Laat mensen in hun waarde, ze mogen toch zeker wel zelf beslissen of ze willen douchen of niet?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ook iemand die verward is moet je in de waarde laten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image