Hoe kan ik het best omgaan met iemand die altijd gelijk wil hebben?
Soms heb je van die mensen die altijd gelijk willen hebben, waar het gesprek ook over gaat, wat je ook zegt, welk keihard bewijs je ook aandraagt voor je standpunt.
Vaak denk ik dan, laat maar lullen, het is niet belangrijk en ik word er niet anders van. Dat gaat echter niet altijd, bijvoorbeeld bij een discussie op je werk, over hoe iets moet. En dan met name mensen die boven je staan.
Om maar even een voorbeeld te noemen: Ik werkte als softwareontwikkelaar bij een klein bedrijfje (4 man inclusief de eigenaar). Vaak kwam de baas naar me toe en zei wat 'ie wou hebben en soms ook precies hoe hij het wou hebben. Nou had die man geen verstand van softwareontwikkeling. Ik wel, heb ervoor gestudeerd en had al aardig wat jaren ervaring. Toch moest het altijd op zijn manier, hij wist het beter, hij had gelijk. Dat werkte dan vervolgens niet of niet voldoende (en dat was dan mijn schuld volgens hem, maar dat doet er nu even niet toe).
Hoe kun je nou zo iemand duidelijk maken, zonder dat het vervelende consequenties heeft, dat hij toch echt even naar de andere partij moet luisteren?
Toegevoegd na 1 minuut:
In mijn voorbeeld ben ik dus uiteindelijk mijn baan kwijt geraakt. Ik ben hier meerdere malen tegenaan gelopen. Ik zit nu in de WAO en wil misschien weer aan de slag, maar ik wil herhaling van het verleden voorkomen.