Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kerncentrales in Nederland?

Bij kerncentrales komen er geen CO2 deeltjes vrij, maar er wordt wel een gevaarlijke nucleaire lading opgeslagen die niet verwijdert kan worden.

Wat vinden jullie? Ik zou zeggen, als we binnen 15 jaar geen goede oplossing hebben tegen 'Global warming', dan kunnen ze beginnen aan de bouw van die centrales.

Dus daarmee bedoel ik dat Nederland bijna volledig afhankelijk is van kerncentrales.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik sta heel er dubbel tegenover kerncentrales. Ze stoten inderdaad geen Co2 uit en zijn in die zin goed voor het milieu. Maar uranium is eigenlijk gevaarlijke troep. Je moet er niet aan denken dat er iets mis gaat in de kerncentrale. Nu is de kans dat, dat gebeurd erg klein. Maar je blijft altijd zitten met het probleem van radioactief afval. Dit blijft gevaarlijke de aarde schaden waarschijnlijk zelfs lang nadat de mens is uitgestorven. Ik denk dat de aarde meer respect verdiend dan zo lang onze aarde te bevuilen. Ik zie dus kerncentrales niet als de oplossing ik denk dat de oplossing van het milieuprobleem je beter kan zoeken in zonne-energie en geothermische-energie. Ook heb ik goede hoop op energie in fusiecentrales alleen dat duurt nog een tijdje voordat dit een beetje rendabel is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Wij hebben er al een in Borssele. En deze kerncentrale is tot 2033 gewoon actief/open.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat het gevaar van het gebruik van fossiele brandstoffen een stuk groter is dan het gebruik van kernsplitsing in moderne kerncentrales. Ik ben dan ook voor het gebruik van (voornamelijk) energie uit kernsplitsing tot we het nog veiligere, duurzame alternatief van kernfusie genoeg ontwikkeld hebben om rendabel te gebruiken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, daar hou je ook zeer gevaarlijke troep aan over. Om maar niet te spreken over de risico's.

Beter wordt er gelijk de stap gemaakt naar, wind/zonne/water/geo energie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En waarom?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
.... ben je nou serieus? Verdiep je eerst maar even in het onderwerp. Kijk vooral naar de ontwikkelingen die nog mogelijk zijn. Maar waar simpel weg veel geld voor nodig is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1, deboender
Lees de eindexamentekst havo 2007 voor Nederlands eens (Kernenergie, de mythe van een wondermiddel). In dit artikel wordt haarfijn uitgelegd, aan de hand van verschillende argumenten, dat het rendement en de vervuilingsvermindering van kerncentrales behoorlijk tegenvallen. De schrijver van dit artikel geeft aan dat een combinatie van wind en zon wellicht een betere en gemakkelijkere manier is om de global warming en het tekort aan fossiele brandstoffen op te lossen.

www.eindexamenblad.nl

dan klikken op 2007, vak Nederlands, havo, 2e tijdvak, tekstbijlage.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In Borsselen staat al een kerncentrale en die in Dodewaard is al een jaar of 10 dicht. Het hele 'Global warming' verhaal is naar mijn idee iets te ver overtrokken. Ik zal namelijk niet ontkennen dat we CO2 uitstoten. Maar dat doet de aarde zelf ook. En dan is die 80 megaton die de aarde zelf ieder jaar opnieuw uitstoot 40 keer zo veel als wat de mens uitstoot...

En hoe wou je trouwens de Mythe rond 'Goliath' en de daarbij behorende ijzererts winning dan noemen? Want die plaats hebben archeologen inmiddels gevonden. Met de mededeling dat de vervuiling zeker net zo hoog was als ten tijde van de 'Industriële revolutie'. En toen was het overigens net zo warm als dan het nu is...

En dan nog wat. Als al het ijs van de Noord- en Zuidpool smelt dan stijgt de zeespiegel ongeveer anderhalve meter. En geen 300 meter zoals 'Al Gore' in zijn docufilm heeft laten zien. Want daar kwam zelfs Vaals onder water te staan...

Maar om antwoord te geven op je vraag: Als de regering gaat voldoen aan het quotum dat er ligt voor 2020. Dan is een tweede, of derde kerncentrale helemaal niet nodig...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1 Ja Gore kon er wat van met zijn inconvenient lies.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Broeikas sceptisie zijn zo kortzichtig. Beter hou je je bezig met dingen waar je verstand van hebt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zoals de spelling van het woord sceptici Deboender?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik had er eigenlijk nog ;-) achter willen zetten trouwens.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@mlodewijk: Ik had er iets heel anders neer willen zetten. Maar dan krijg ik weer van die verwijten dat ik nazi ben. Dus hou mijn mond maar ff dicht...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zou zo gauw niet weten warop je doelt Starbless, maar even afgezien van het punt dat Deboender maakt of je wel of niet expert moet zijn om erover mee te mogen praten (en me je medoel ik niet jou in het bijzonder, maar ik bedoel dus of je in het algemeen expert moet zijn voordat je ergens een mening over mag hebben, dat geldt dus ook voor mij en de anderen, maar dat is denk ik een andere discussie) vind ik zelf dat Al Gore nu ook niet bepaald een expert is waar we naar zouden moeten luisteren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@starbless, hou jij je nou maar bezig met het aanbidden van de dochter van de duivel. Dan komt dat nazi verwijt je misschien nog van pas. En steek je moeite maar in dat klungel bedrijfje van je, waarna je de kapitalen (een autotje) aan je familie geeft. Die het vervolgens niet terug geven. Eigenwijs wicht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1,5 meter?? Daar zou ik graag een bron van willen zien. Zijn die gegevens afkomstig van Shell?
Wetenschappers hebben 't altijd over vele meters (getallen rond de 65 a 70 meter zijn ganbaar).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik wil nog even toevoegen: Je hebt het waarschijnlijk over Antarca als je het over de zuidpool hebt. En dit ijs zal niet smelten, niet binnenkort in ieder geval. Mocht dit wel het geval zijn dan steigt de zee spiegel met minstens 100 meter. Aangezien dit ijs op land ligt, en nu geen invloed uitoefend op de hoogte van de zeespiegel. Maar het ziet er nu niet naar uit dat Antarctisch ijs zal smelten, het is alleen maar meer geworden. De noordpool, ligt in het water. Dus als deze zal smelten zal het relatief weinig invloed hebben op de zeespiegel. Maar zeker wel enkele meters, in iedergeval meer als 1.5. Als de noordpool smelt zullen veel gletsjers ook smelten. Ga dus maar uit van een zeespiegel steiging die ruim boven 1.5 meter ligt. Maar het steigen van de zeespiegel is helemaal niet het grootste probleem. Het smelten van gletsjers is een ander. Daardoor verdwijnt een groot deel van de zoetwatervoorraad. De hele klimaat verandering is gewoon het probleem, alles zal veranderen en veel diersoorten zullen uitsterven. Oja het argument dat de aarde zelf (oceanen) veel meer CO2 uitstoten is een onzin argument. Aangezien deze CO2 altijd in circulatie is, het is de normale gang van zaken, de kringloop. Echter de CO2 die wij toevoegen ligt al enkele honderdenmiljoenen jaren opgeslagen ligt. Hoe kun je zo kortzichtig zijn om dit niet te zien. Er is altijd een balans geweest, er wordt zoveel uitgestoten en er wordt zoveel opgenomen. Nu gaan wij extra CO2 toevoegen aan deze kringloop. En de gevolgen beginnen we nu te merken. En wtf is dat onzin verhaal over Goliath. Een mythe inderdaad, onzin dus.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
steigen = stijgen stijgen stijgen stijgen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Inderdaad, ik had 't over Antarctica.
Starbless zegt: 'Als al het ijs van de Noord- en Zuidpool smelt...'
Da's dus onzin. Het massaal uitsterven van diersoorten is trouwens al lang begonnen volgens de meeste biologen - door de overbevolking/vernietiging uitgevoerd door de mens.
Mensen hebben een kort geheugen. En mensen denken vooral op korte termijn. Een nieuwe generatie vergeet de lessen van de vorige generatie.
Daarom komen er steeds weer oorlogen, en na elke kernramp wordt na een tijdje kernenergie langzamerhand weer populairder.

De waarheid is echter:
-al maak je kerncentrales nog zo passief veilig als maar mogelijk is: de mens zal de centrale en de containmentfactoren er om heen altijd te slim af zijn en methodes vinden om de boel alsnog te verknallen (dat knallen mag je ook letterlijk nemen).
-hoe meer kerncentrales: hoe breder onder de bevolking de kennis zal zijn waarmee 't mogelijk is om kernwapens en kernaanslagen te plegen.
-net als olie, is ook kernenergie eindig. Althans, de benodigde grondstoffen. Als we NU ALLES alléén op kernenergie zouden laten draaien, dan is die brandstof in luttele jaren op.
-er is nog geen oplossing voor ''t kernafval en 't ziet er voorlopig ook niet naar uit dat dat er komt. Het is niet alleen gevaarlijk omdat 't gaat lekken en in 't grondwater terecht komt en dergelijke, maar ook omdat terroristen nieuwe manieren zoeken om aanslagen te plegen. Hoog radioactief kernafval misbruiken staat hoog op dat lijstje van de terroristen. Het gevolg is: je bent per jaar miljarden kwijt aan zeer zware bewaking en controle op 't opgeslagen kernafval. Deze kosten worden voor wat betreft de energiemaatschappijen handig vergoed door de regering, ipv dat de energiemaatschappijen er zelf voor op draaien. Tja, zo kan ik ook de stroom een paar cent goedkoper (of even duur) leveren dan milieuvriendelijkere stroom zoals wind, zon, biomassa, aardwarmte en dergelijke... Uiteindelijk betaal je toch echt meer als je voor kernenergie kiest. Want die bewakingskosten moeten de burgers dan uiteindelijk zelf opbrengen via belastingen.

Kortom: kernenergie is duur, gevaarlijk voor de mensheid en zeker onnodig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je zegt het goed, mensen hebben een kort geheugen. Wie kent er nog de Amoco Cadiz? De Exxon Valdix? Wie weet er überhaupt hoeveel van dergelijke rampen zijn gebeurd op de volle oceaan, zodat de kusten niet werden vervuild? Wij mensen zien de gevolgen dan niet, en *dus* is het niet erg. Wie weet er nog van de olieboycot en van de brandende oliebronnen van Iran? Dat leverde enorm veel vervuiling op - en toch floreerde de natuur in de Perzische Golf. Waarom? Omdat de vervuiling *afnam*. Waarom nam de vervuiling af? Er stroomden immers complete oliebronnen zo de zee in? Het antwoord: het tankervervoer van olie was stil komen te liggen. Conclusie is dus, dat al die tankers die dagelijks heen en weer varen, meer vervuiling veroorzaken dan een oliebron die in de zee leegloopt. Hoe kun je dan beweren dat kernafval een probleem zou zijn, en olievervuiling niet?
Het grootste probleem is niet zozeer de centrale zelf, maar het afval dat hieruit komt.

Veel afval verdwijnt in nucleaire wapens, waarvan je maar moet hopen dat het goed terecht komt.
Het andere afval verdwijnt ook, en het is niet helemaal duidelijk waar. Je mag hopen op een plek waar ze er 4 generaties na ons geen last van gaan krijgen, maar de overheid is goed in het sussen van zaken.

Toen in 1986 Tsjernobil uitelkaar plofte, mochten we nog gewoon alles uit de winkels eten, maar werden we toch aangeraden niet naar buiten te gaan als het niet echt hoefde. Kortom: genoeg reden voor paniek, maar liever geen paniek zaaien.

In de ruimte schieten van kernafval is te duur, dus waarschijnlijk wordt het nu gedumpt "op hoop van zegen".
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zoek nog steeds naar een objectieve vergelijking tussen kernenergie en fossiele energie.

Tot nu toe neig ik naar kernenergie.

Aardolie is een goede bron voor heel veel producten. Zonde om te verbranden.

Van kernenergie wordt vaak gezegd dat het ook eindig is. Nu valt dat best mee als je het kernafval weer opwerkt: dan gaat de brandstof vele malen langer mee, omdat je het steeds opnieuw kunt gebruiken. Probeer dat maar eens met aardolie!

En ook al is het eindig: als je twee energiebronnen hebt die allebei eindig zijn, laten we dan die bron gebruiken die het veiligste is. Kernenergie dus.

Kernafval is gevaarlijk. Maar wat er nooit wordt bijgezegd, is dat er maar heel weinig van is.

Kijk naar bijgevoegd plaatje. Dat is de *complete* hoeveelheid kernafval die een gemiddeld gezin produceert als het volledig op kernenergie draait. Wat heb je nu liever: zo'n piepklein beetje afval, heel gevaarlijk, maar ook heel goed hanteerbaar - of zo'n zeventig huiskamers, compleet gevuld met CO2, die je simpelweg in de atmosfeer dumpt, met alle gevolgen van dien voor onze aarde?

Bij elk protest tegen een atoomtransport denk ik weer: fijn dat jullie die ene trein tegenhouden. Maar waarom kijken jullie naar die ene trein per vijf jaar, en wenden jullie je ogen af van die (spreekwoordelijke) vijftig andere sporen waarop dag in dag uit lange goederentreinen voorbijrazen, compleet gevuld met CO2 dat aan het einde van de rails gewoon in de atmosfeer wordt gedumpt? Dat zou namelijk de juiste vergelijking zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding