Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat te doen aan 'stil' geluid...

Mijn vader heeft last van stil geluid, vooral thuis, in de nacht. Mijn ouders zijn zelfs al verhuisd, omdat het meetbaar was in de woning waar zijn woonden, maar het viel binnen bepaalde normen van geluid, dus daar werd niets aan gedaan. Na de verhuizing ging het lange tijd goed, maar nu is het er weer.

Hij heeft toen al van alles geprobeerd, van zacht muziek aan, als tegengeluid tot oordoppen. En nu hebben ze zelfs betaald voor rubber doppen voor een apparaat beneden bij de kantoren onder de flat, voor een installatie, waarvan ze dachten dat het geluid daar vandaan kwam.

Wie heeft tips? Alles is welkom. Het stil geluid zit niet tussen zijn oren, dat is zeker. Maar waar de oplossing vandaan moet komen? Misschien wel daar.
Hij is vanaf zijn 18e aan 1 oor doof en weer verhuizen is eigenlijk geen optie. Maar doordat hij in zijn slaap er last van heeft, zelfs als hij er niet wakker van wordt, dreigt hij er depressief van te worden.

Toegevoegd na 1 uur:
Reactie op eerste antwoord ook maar even hier:

yoka71
Tinnitus is het dus niet, of niet sec, want het is geluid dat er wel is. Als ik heel goed luister, dan hoor ik het ook. En het is ook meetbaar.

En ja huisarts, KNO, psycholoog, allemaal gehad. Een betere psycholoog zou misschien nog wel kunnen helpen in het omgaan met…

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

In zeldzame gevallen willen behandelingen met oorkaarsen nog weleens verlichting geven,maar dat is waarschijnlijk meer een uitzondering dan een regel.
Heel veel informatie,o.a. hoe met de aandoening om te gaan, is te vinden op de volgende site voor hyperacusis,al is deze wel in het Engels.
www.hyperacusis.net
En op www.oorbewust.nl kom je misschien ook iets verder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het lijkt op tinnitus. Oorsuizen. Er is sprake van tinnitus als iemand een geluid gewaarwording heeft zonder dat er een externe bron aan te wijzen is. Men hoort geluiden die er niet zijn. Zo`n geluid kan in alle mogelijke vormen voorkomen: ruisen, geluid als van de zee, fluiten, suizen, muzikale geluiden, hoog of laag, continu of afwisselend, hard of zacht.

Een deel van de mensen met tinnitus ondervindt hiervan zoveel hinder, dat een normaal leven verstoord wordt. Voortdurend lawaai in je hoofd kan ontwrichtend werken.

Tinnitus gaat vaak gepaard met gehoorverlies en is in de meeste gevallen een soort bijproduct van slechthorendheid. Het kan ook een uiting zijn van een andere aandoening

Zie verder: http://www.oorsuizen.info/tinnitus.htm

Is je vader al eens met deze klachten bij de huisarts c.q. KNO-arts geweest? Je kunt bij bovenstaande link ook eventuele behandelmogelijkheden vinden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je zegt dat het NIET tussen zijn oren zit, is dat al eens onderzocht?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absolute stilte is een utopie. Onmogelijk om te krijgen.
Je kunt buitenlawaai, buiten de deur houden met isolatie. Dan hou je nog steeds binnenlawaai over.

Maar los je geluiden op, dat wordt je gehoor scherper en ga je toch weer geluiden horen.
Zoals bijvoorbeeld een digitale klok op batterijen.
Ga je die stil maken, dan hoor je weer andere geluiden, zoals het aanslaan van de koelkast.
Als je die ook stil krijgt, zal je gehoor nog scherper worden en nog steeds WILLEN horen. Uiteindelijk ga je ook je hartslag horen. (die wil je niet uitzetten... geloof mij maar:-).

Als je een probleem hebt dat je gehoor scherper is dan nog is voor het lawaai niveau, dan is dit vaak een mentale zaak. "waarom sta je op scherp en klaar om in gevecht/verdediging te staan".

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kunt leren om de geluiden om je heen te accepteren. Aanzien echte stilte een utopie is, lijkt me dit de enige methode.
Via meditatie kan je meer vrede vinden met jezelf en wat er om je heen gebeurd. Het is echter niet van de 1 op andere dag geleerd.
Maar verhuizen (vluchten) is zeker geen optie. Je kunt namelijk nooit vluchten... voor jezelf...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing